Hattua pitänee nostaa jos "lonkalta" tuohon ryhdyt

3-4l yleensä maalailee "perusauton" -eli kannattaa tarkistella joltakin kuka oikeasti tietää
Kannattaa kokeilla jonnekin pienelle alueelle, miten maalit reagoivat. Koska voi jopa käydä niin että alla oleva metallimaali alkaa reagoida uusien maalien ohenteiden kanssa ja alkaa kuplimaan. Ikävä huomata jälkikäteen kun auto on jo maalattu ja alkaakin pinta kuplia..

Tässä teoria;
-Käyt kauttaaltaan auton läpi rasvanpoistoaineella ennen hiontaa, koska hionta painaa rasvan "syvemmälle"
-Riittävä suojaus sellaisiin kohtiin mitä et halua maalata, myös tallin seiniin jne.
-Rasvojen poiston jälkeen hiot maalipinnan puhki, ei pellille asti.
-Pätee kaikkiin työvaiheisiin; ruiskutus ylhäältä alaspäin. Eli loogisesti teet katon ensin.
-Maalin sekoittamisesta; maalin pitää oikeasti olla notkeaa, kuitenkin paksumpaa kuin "kusi"
-Hiomavärin ruiskutus (peittää karkean hionnan jäljet) ja sitten lopuksi _hienolla_ paperilla hionta
-Joka hionnan jälkeen hiomapölyn pois pyyhintä. Ei ole haittaakaan, vaikka käyttäisit mukana rasvanpoistajaa.
-Pintaväri
-Lakka, yleensä silloin kun pintamaali on vielä märkää
Ja tämä on oikeasti
TÄRKEÄÄ; Jokainen kohta mitä teet, tee peilikuvana toiselle puolelle! Koska jos aloitat yhdestä kohtaa, kierrät koko auton palaten samaan kohtaan, niin aloituskohdan maali on jo kerinnyt kuivua ja häivyttäminen onkin astetta monimutkaisempaa. Kun teet peilikuvana jokaisen työvaiheen, niin maaliraja pysyy kosteana ja on näinollen helpompi häivyttää.
Jonkinlainen tuuletus kannattaa olla.. Koska yleensä tallissa maalatessa jo pienissä paikkamaalauksissa näkyvyys tuppaa menemään vähän negatiivisen puolelle -puhumattakaan koko auton maalauksesta. Tuolla tuuletuksella on oikeastaan muukin, paljon tärkeämpi syy: Kun liikut auton ympärillä, siinä käy jatkuva ilmavirta (puhumattakaan ruiskun aiheuttamasta ilmavirrasta) niin tuo ilmavirta tempaa mukaansa kaikennäköistä roskaa esim pölyä ja pahimmassa tapauksessa nuo pölyhiukkaset sun muut roskat ovat juuri maalatussa pinnassa. Tästä syystä "oikeissa automaalaamoissa" on puhallinjärjestelmä, joka puskee katosta ilmaa sisään ja imee sitä lattian rajasta pois.
Eiköhän noilla ohjeilla pääse alkuun
