KL-varaosat  Race.fi

740 Volvon tasapainoakseli

  • 4 Vastauksia
  • 3219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
740 Volvon tasapainoakseli
« : 18.07.2011, 00:43:18 »
Elikkä onko kukaan kokeillu kuinkapaljon vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen, jos ottais pois käytöstä tasapainoakselit??? Jututin paikallista pitkänlinjan pajamiestä ja hän kerto,että ainakin Mitsussa ovat ottaneet paljonkin tasapainoakseleita pois ja, et ei silmällä erota moottorin tärinöistä millon on akseli paikallaa ja millon ei....Ajattelin vaan,että jos ne vois poistaa niin poistuis myös yksi mahdollinen jakoremmin hajottaja.....on tuo 16v.n venttiili remppa senverta kallis rojekti,että jos vaan vois eliminoida kaikki mahdolliset jako remmiin kohdistuvat hyökkäykset niin sen kyllä myös teen :)

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 Volvon tasapainoakseli
« Vastaus #1 : 18.07.2011, 10:39:40 »
En usko, että tasapainoakselit aiheuttavat minkäännäköistä uhkaa jakoremmille, ne nimitäin pyörivät eri hihnalla.

Toisaalla Hondamiehet ovat poistaneet tasapainoakseleita hyvin yleisesti pyörivän massan minimoimiseksi ja Volvojen puolellahan ne ovat tuon venttiilikoneen erikoisuus, muissa punalohkoissa tasapainoakseleita ei ole. 16-v kansia on yleisesti asennettu alunperin kasitappisiin, jolloin tasapainoakselit loistavat jälleen poissaolollaan. Joten mitään merkittävää haittaa niiden poistamisesta tuskin tulee. En kyllä näe mitään hyötyäkään, koska, kuten mainitsin, niillä on ihan oma remmi.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Volvon tasapainoakseli
« Vastaus #2 : 18.07.2011, 11:50:38 »
Siinä tasapainoakselien remmissä on vaan se vika, että sen kiristäminen kuuluu olevan enempi taidetta kuin taide itsessään, ja toisaalta ne remmit kulkee hitusenpaljon lähekkäin, jollonka apuakselien hihna, tai siis se mitä siitä on jäljellä, menee jakoremmin väliin ja siten kuuluu kilinkolin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Volvon tasapainoakseli
« Vastaus #3 : 18.07.2011, 21:57:54 »
Juuri TVS.n kuvaama tilanne käväisi mielessäni,kun mietiskelin tasapainoakseleiden tärkeellisyyttä.... eli tasapainoakselin remmin kireys kuuluu olevan aika tarkka ja väärä kiristys särkee sekä tasurin remmin,että jakoremmin.... Mistään viri hommista ei siis ole kyse vaan ihan vaan rahansäästöllisistä syistä olisin tasurit poistamassa mutta pitää vielä harkita.....

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Volvon tasapainoakseli
« Vastaus #4 : 19.07.2011, 08:50:46 »
Taspainoakselien hihnan kiristys on kieltämättä ongelma. Erityisen hankalaa on tarkistaa hihnan oikea kireys, koska oikein mihinkään paikkaan ei mittaria mahdu, vaikka kirstyslukeman tietäisikin. Hihna kestää kuitenkin oikein kiristetynä sen minkä jakohihnakin. Ongelmakohtia ovat hihnan kiristin, joka loppukiristysessä saattaa hihnan "ihan huomaamatta" uusiin lukemiin. Tätä voi auttaa vaihtamalla akseliruuvin kiristinmutterin kuusiokoloruuviksi ja tekemällä pidätinavaimen, joka sopii erittäin tarkasti kiristimen avainväliin. Tavallisissa avaimissa on liikaa tuota välystä. Pitämällä kiristintä pidätinavaimella paikallaan, voi kiristää kuusiokoloruuvin oikeaan momentiin, eikä säätö pääse muuttumaan. Ylikiristys aiheuttaa vaurion myös helposti siinä "äkkimutkaa" tekevässä rullasssa ja laakeri "korkkaa kiinni" - homma leviää heti.

Aikanaan väittelin "otto b:n" kanssa tästä asiasta ja pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, että tasapainoakselit vaativat erilaiset moottorityynyt. Niinpä ongelmia ei sitten esiinnykään 8-venttiilisisissä koneissa koska "vika on väärissä tyynyissä" - ne ovatkin silloin "oikeat"  :). Niinpä jos normaalityynyillä varustettuun 16V -koneessa poistetaan tasapainoakseleita pyörittävä hihna, ongemia voi esiintyä 4000 -  lukemasta alkaen. Toisaalta tyynyt ovat saattaneet jopa käytössä muovautua siten, että ongelmia voikin olla vähän, tai ei ollenkaan  ::). Ota siitä sitten etukäteen selvää... Itse olen perehtynyt noihin tasapainoakseleihin vain Volvo GLT ja Mitsun 2,6 litran bensakoneessa. Moottorien tyynyihin perehdyin Yanmarin kaksisylinterisen dieselin tyynyvaihdossa - hyvä tuli, töitä teetti. Yleensä näissä moottoreissa ei tämä peruskäyttäjä "turhia osia - heitän pois" -filosofia aina tahdo toimia  ::).

Lopuksi tältä paikalta - hihnalle on hyvä muistisääntö: kun sormella näpäytetään kiristettyä hihnaa pitkältä sivulta, ääni pitää olla hyvin matala. Kuullostaa hieman "pörrrr" -ääneltä, joka on jo lähellä maksimia - ei ainakaan korkeampi.

 

Elekma  Autoracing