Eipä ole ihan hetkeen näemmä tullut kirjoiteltua. Viime päivityksen jälkeen V70 on lähinnä kulkenut eteenpäin ja sitä on huollettu tasaisin väliajoin sekä korjattu tarvittaessa. Jenkkiparkkikannat tuli reilu vuosi takaperin Skandixilta muiden osien kanssa hommattua. Suht huolettomia kilometrejä tuolla on ollut, mutta silti tekisi mieli hankkiutua tuosta kesän aikana eroon ja jotain muuta tilalle. Tässä on nyt kuitenkin useampi vuosi kurvailtu P2:lla. Vaihtoehtoja seuraajaksi onkin mielessä sitten useampi.

Viime päivityksen jälkeen kävin kannen läpi käsipelillä, toisinsanoen venttiilit irti ja niille puhdistus, läppäys, uudet venttiilivarrenkumit ja kasaan. Päivä tuossa taisi mennä rauhassa tehdessä. Venttiilit puhdistin k240 karhunkielellä pylväskoneessa. Harmi, että tämän jälkeen vasta tuli ostettua ultraäänipesuri tallille. Olisi karstat lähteny paljon pienemmällä työllä. Ennen kannen asennusta pyyhkäsin sen samalla Bilteman moottorimaalilla hopeaksi kuin muunkin koneen. Liekö joskus vaihdettu pari venttiiliä, kun näyttivät 6-pytyssä olevan erilaiset.

https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/Mobile+uploads/2021/Moottori/Koska autossa on paikallaan p*ska kone ja uusi pukissa, aloin suunnittelemaan downpipeja uusiksi. Koska tilaa on todella vähän ja tsäänssi tosiaan neppailla nuo kaverin tigillä läjään (kiitos siitä, jos satut tätä lukemaan

), päädyin tekemään nuo pie cut tyyppisesti. Suunnitelma oli, että alkuperäisiin ahtimen laippoihin hitsataan mahdollisimman lähelle ahtimia ensin sopivat v-bandit, heti mutkien jälkeen joustopalat ja joustojen jälkeen putket yhdistyvät yhdeksi 3" putkeksi ennen kuin tulee seuraava liitos. Näin dp:stä saadaan yhtenäiset ja helposti irrotettavat/asennettavat.
Taaempaan ahtimeen v-band laipan sai hitsata suoraan ahtimen laippaan kiinni. Etummaisessa ahtimessa laippojen väliin tuli vajaa 10cm putkea. Tarvittavia piirakanpaloja sahasin vapaalla kädellä puukkosahalla x määrän. Tämän jälkeen putkia mallaillessa valitsin kasasta parhaimmat ja sopivimmat yksilöt. Sovittelua pukissa, välillä autossa ja taas pukissa. Yllättävän pienellä työllä sai (ainakin omasta mielestä) hyvät putket aikaiseksi. Hankalin homma oli löytää tuollainen 2.25" -> 3" kartiopala, jonka loppujen lopuksi tilasin eBaysta. Saumat eivät edusta mitään weldporn -tasoa, mutta ovat riittävät itselle. Tuollaista siitä tulee, kun kerran kolmeen vuoteen sulattelee metallia tigillä. Toivottavasti seuraavat hitsataan jo omalla laitteella.



Downpipeja mallaillessa totesin, että suunnitellut AN/JIC öljynpaluut eivät hyvällä tahdollakaan mahdu noiden sekä vesiputken kanssa. Tähän löytyi helppo ratkaisu, kun heivasin JIC:t pois lohkosta ja tavan 1/2" kierteellä olevat letkunipat tilalle sekä kaverilta putkentaivutin lainaan. Vanhoista paluuputkista hyödynsin laipat ja mallailin sopivasta putkesta taivutellen uudet putket tilalle. Näistäkin tuli huomattavasti paremmat kuin edellisistä. Nipan ja putken väliin vielä sopivalla mutkalla varustettu silikoniletku.

Samassa rytäkässä ajattelin uusia tuon vesipumpun perästä lähtevän putken, edellinen kun oli aikalailla mallia patentti. Aihioksi otin etuvedon vesiputken. Sopivan 180° mutkan löysin hieman yllättäen Mopo-Sportin katalogista: mopon 32mm alkukäyrä sopivalla mutkalla. Etuvedon putkesta hyödynnettiin tuo lohkoon tuleva osa, sekä pienempi putki joka tulee laippakiinnityksellä kanteen. Alavesiletkun lähtö tehtiin tuosta edellämainitusta mopon alkukäyrästä ja kennolle menevän putken vääntelin taivuttimella alkuperäistä mallina käyttäen. Pellistä taittelin vielä kiinnikkeen, jolla tuo kiinnittyy lohkon kylkeen.



Kuvissa on vielä evo1 versio, joka ei loppujen lopuksi sopinut paikalleen moottorin ollessa paikallaan. Tuo alavesiletkulle menevä mutka oli "taaksepäin liian pitkä", joten otti moottorin kannakkeeseen kiinni, vaikka hakkasin mutkaan klommon. Hain Mopo-Sportista uuden mutkapätkän ja veistin tuosta mutkasta lyhyemmän, mallailin paikalleen ennen lopullista hitsausta ja totesin tuon olevan hyvä. Samalla jouduin taivuttelemaan tuon kennolle menevän putken uudelleen, koska se jäi tämän johdosta liian lyhyeksi. Lopullisesta tuotteesta ei tullut otettua kuvaa, mutta käytännössä ei eroa tuosta aikaisemmasta muutan, kuin tuon isomman mutkan osalta. Enempi kuvia putkien teosta/mallailusta löytyy linkin takaa
https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/Mobile+uploads/2021/Dp+ja+ahtoputket/