RallyBaron  Samppasport

Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön

  • 88 Vastauksia
  • 17395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Kaikille on mahdollisuus käyttää lämmitystolppaa yhtäaikaa. Siinä rajoittaa vain esim. meidän tapauksessa 32A sulake / 6 autopaikkaa.

Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.


Niin se vain menee. Kattoo melkein mitä tahansa sulaketaulua niin ei ne pääsulakkeet kestä että jokaisen ryhmän sulaketta kuormitettaisiin edes lähelle maksimia... Uskoisin että siellä kympin tai 16A nalli.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Meillä töissä pari talvea sitten kunnon pakkasilla tolpat kävi sen verran kovilla, että pamautti useamman kerrankin pääsulakkeen keskuksesta. Vaihtoivat tolppiin 6A sulakkeet.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.
Tolpassa on yks 25A sulake ja tolpassa kaks ajastimella olevaa pistoketta. Joo varmasti pääsulake napsuu jos kaikilla on sisälämppärit. Sen takia monessa paikkaa ei sallita sisälämppäreitä. Sanotaanko että yhtiön sähkönkulutus on pudonnut parin vuoden takaa. Silloin talven oli kello jumissa. Käytännössä minun 2100W sisälämppäri ja loki oli aina koko yön päällä :D. Nyt on sitten ollut webasto. Mutta nyt menee jo OT.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvesteria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo d5 awd - 12
Sähköä käyttäviin autoihin siirtyminen on ollut paljon esillä mutta niiden lataus ei.... Mielestäni myös  sen huomioiminen käytännön tasolla on edellytys kyseisen  autojen lisääntymiselle ja ihmettelenkin asiasta vaikenemista..... Kaikki eivät asu omakotitalossa jossa lataaminen on helpompi toteuttaa

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Täydellä autoedulla auton saavan ei kannata ottaa sähköauto tai hybridiä, jos töissä ei ole latauspistettä ja kotona ei kannata omaan/taloyhtön piikkiin latailla.
Toki hybridistä saa hintaetua ja joidenkin yritysten tiukkoihin päästörajoihin pääsee helpommin.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Täydellä autoedulla auton saavan ei kannata ottaa sähköauto tai hybridiä, jos töissä ei ole latauspistettä ja kotona ei kannata omaan/taloyhtön piikkiin latailla.

Hybridi ei kannata? Kaikki euro päivässä sähköä siihen. Mielellään maksaa ite sen siitä käyttömukavuudesta jos vaan töpselin mistään saa.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK

Vastahan ne korottivat hybridien ym veroja usealla sadalla prosentilla :D

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK
no mistä valtio rahat ottaa jollei kukaan osta bensaa >:( >:( >:(
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Diaz

  • Vieras
Ensin totesin että saattaa vaihtua merkki seuraavan auton kohdalla. Tarkemmin laskien ei välttämättä kävisi näin; 16 A tolppapaikalla lataa n. 7,3 kWh plugarin akkuun, ja akut on yleensä jotain 8-10 kWh kokoisia. Ei mikään ongelma siis.

Ratkaiseva tekijä on varmaan se miten paljon pitempiä reissuja tulee, mutta esim. päivittäisestä työmatkasta pääsisi tuolla tavalla n. 50 kilsaa sähköllä (100 km edestakaisin matka) joten säästöä tulisi sitä kautta.

Poissa arixport

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
En tiedä kuinka laskette ja olette ajatelleet tuon lataushomman. Volvo V60:n akku pitää sisällänsä uutena 11,2kWh varausta. Kiinteällä laturilla 1-vaihelatauksella max. 3,6kW. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 16A:lla 3 tuntia 6 minuttia​ (lataustapa 3). Jos autoa ladataan tilapäislatauslaitteella (mode 2) niin laitteessa neliportainen virransäätömahdollisuus 6A / 8A / 10A / 13A. Kotitalouspistorasiasta suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 8A. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 8A:lla noin 6 tuntia 15 minuuttia. Noi tiedot eivät niin kovin vanhoja liene.

Yhdessä kerrostalossa, jotka tunnen, on 10A syöttö kahta paikkaa kohden tolpassa. Alkuun oli ollut 16A, mutta sisätilan lämmittimiä oli paljon (5 x 16 mm² ketjutukseen hyväksytty kytkentälaatta kuitenkin tolpista löytyy eli lähdössä lienee 3x50A) ja yli 20 paikka tuossa syötön takana . Eli tollaisella jo mode 2 -latauksen aikana naapurin moottorin lämmitin mennessään päälle aiheuttaa yhden tolpan johdonsuojan laukeamisen. Jos asunto-osakeyhtiöt pannaan latauspaikkoja rakentamaan loputtomat riidat alkavat. Tai sitten latauksessa käytettävä sähkö tulee "todellisine siirtokustannuksineen" niin kalliiksi, että käyttäjät äänestävät ostamalla perinteisen auton. Tämä tietenkin nykyisellä hinnoittelumallilla. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa tilanne voi sitten jo muuttua. Useassa -80 luvun talossa on edelleen varaavan s-lämmityksen takia 3x50A liittymä. Se antaa pelivaraa. Kerrostalojen liittymät ovat aika tiukalle mitoitettuja.

Diaz

  • Vieras
En tiedä kuinka laskette ja olette ajatelleet tuon lataushomman. Volvo V60:n akku pitää sisällänsä uutena 11,2kWh varausta. Kiinteällä laturilla 1-vaihelatauksella max. 3,6kW. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 16A:lla 3 tuntia 6 minuttia​ (lataustapa 3). Jos autoa ladataan tilapäislatauslaitteella (mode 2) niin laitteessa neliportainen virransäätömahdollisuus 6A / 8A / 10A / 13A. Kotitalouspistorasiasta suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 8A. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 8A:lla noin 6 tuntia 15 minuuttia. Noi tiedot eivät niin kovin vanhoja liene.

Yhdessä kerrostalossa, jotka tunnen, on 10A syöttö kahta paikkaa kohden tolpassa. Alkuun oli ollut 16A, mutta sisätilan lämmittimiä oli paljon (5 x 16 mm² ketjutukseen hyväksytty kytkentälaatta kuitenkin tolpista löytyy eli lähdössä lienee 3x50A) ja yli 20 paikka tuossa syötön takana . Eli tollaisella jo mode 2 -latauksen aikana naapurin moottorin lämmitin mennessään päälle aiheuttaa yhden tolpan johdonsuojan laukeamisen. Jos asunto-osakeyhtiöt pannaan latauspaikkoja rakentamaan loputtomat riidat alkavat. Tai sitten latauksessa käytettävä sähkö tulee "todellisine siirtokustannuksineen" niin kalliiksi, että käyttäjät äänestävät ostamalla perinteisen auton. Tämä tietenkin nykyisellä hinnoittelumallilla. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa tilanne voi sitten jo muuttua. Useassa -80 luvun talossa on edelleen varaavan s-lämmityksen takia 3x50A liittymä. Se antaa pelivaraa. Kerrostalojen liittymät ovat aika tiukalle mitoitettuja.

Lasken siten että edelleen tyypillinen akkukoko on 8 kWh ja siitä ylöspäin. Lasken myös siten että en asu missään 50-luvun lähiössä vaan uudehkossa kerrostalossa jonka autopaikalla on 16 A tolppa.

Esim. S/V/XC90: 9,2 kWh akusto. XC60 T8: 10,4 kWh akusto.

Jos jo pelkällä 2h tolppapaikalla saat akustoon 73-83 % varauksen niin aika riittävältä vaikuttaa minun mielestäni. Ja ei se naapurin moottorilämmitin mene illalla päälle kun tulet kotiin. Jos menee niin laitat ajastimeen tottakai latauksen alkavaksi vaikka kello kahdelta yöllä. Mikä järki se akku on ladata aamulla juuri ennen lähtöä?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2017, 19:06:51 kirjoittanut Diaz »

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Asun vuonna 1985 rakennetussa kerrostalossa ja täällä on tolpat aikoinaan alimitoitettu tietoisesti. Yksi vanha asukas kertoi, että taloyhtiön suurmulkku oli sitä mieltä, että auton sisätilanlämppäri ei ole tarpeellinen varuste. Nyt vehkeet kestää lohkolämppärin ja 800w sisätilapuhaltimen. Oli vielä varmuuden vuoksi laitattanut alimitoitettua kaapelia maan alle.  :idiot2:

 

Carcom Oy  Elekma