Ja tekee kyllä, itse hommasin juuri bensalastun, mut pitää tuo syttylastu kans tilailla, sillä eihän pelkällä bensalastulla näissä vapareissa juurikaan vaikutusta ole. Myös nokan kun vaihtelee niin alkaa tuntumaan.
Ai, niinkö?
Minulta on säädetty pelkkä polttoainepuoli ja samalla muutettu etanolille. Silti, jo bensapuolella säädettynä (testattu) oli ero moottorin käytöksessä kuin yöllä ja päivällä, pelkästään polttoainepuoli säätämällä. Nyt jaksaa B230FB + AW71L vetää raikkaasti rajoittimeen ja alkaa vääntämään jostain 2000rpm tuntumasta.
Ennen karttojen säätöä, kone ikäänkuin huusi ja melusi, muttei kulkenut mihinkään.
Nyt, polttoainepuolen säädön jälkeen kone jaksaa mennä maantiellä kevyemmin, jokainen ylämäki ei aiheuta pakkovaihtoa pienemmälle ja ohituksetkin onnistuvat ilman "kilometrin suoraa".
Tosin, tämä todettu pers'dynolla ja GPS-mittarilla. Silti sillä polttoainekartan säädöllä on iso rooli, koska vakiokartan rikastus on kevyesti sanoen
pöljä kaasu lattiassa. Jos nyt mennään nätisti lambda 0.98-1.02 välillä, mentiin vakiokartalla kaasu lattiassa 3500rpm jälkeen rikastaen sinne 0.75-0.70 lukemiin.

Eihän se toki mikään raketti ole edelleenkään.

Mutta kannattaa (jos vain mitenkään mahdollista), hommata se seosmittari ja säätää sen mukaan kohdalleen lastuntekijän kanssa. Mikäli ei ole mahdollista ns. "livenä" säätää, niin sitten vaikka lastu kerrallaan, tutkien mitä vaikutuksia oli muutoksilla, kuten yllä jo TVS asiasta mainitsi.
Ihanne on tietysti se, että seos pysyy lähellä stoikiometristä kaikissa tilanteissa.