Jep. Me täällä Suomessa ajamme euroopan vanhimmalla kalustolla siksi että se on kivaa ja romanttista 
Emme. Ajamme pakon sanelemana pääosin. Uuden auton hankinta on kallista. Se on yleensä edelleen se elämän toiseksi arvokkain hankinta ikinä, heti oman asunnon/talon jälkeen.
Se porukka, joka haluaa ajaa vanhemmalla autolla, koska ei näe uusissa mitään vaivan arvoista (minä lukeudun näihin), on todella pieni osuus.
Se porukka, joka pitää siitä "vanhasta" (10-15 vuotiaasta) autosta "ylihuolta" että sillä voisi ajaa pitkään, tekee sen ns. pakosta, koska ei koe järkeväksi sijoittaa isoa summaa rahaa uuteen autoon aina määrävälein.
Nämä 30tkm öljynvaihdot ovat karua katsottavaa, kun moottorin menee avaamaan. Laadukas moottoriöljy voi kestää maantiepainoitteisessa ajossa tuon 30tkm suhteellisen helposti "perinteisellä" moottoritekniikalla. Kaupunkiajossa....ei ikinä. Öljy menettää ominaisuutensa.
Tähän soppaan kun vielä lisätään, että nykymoottoreissa öljy joutuu todella suurelle rasitukselle (on VVT:tä, ketjukiristintä, hydraulista venttiilivälin säätäjää, pienet laakeripinnat yms), niin kyllä se öljy on usein täysin loppu jo 15tkm kohdalla.
Enkä kyllä ole vielä yhdenkään auton huolto-ohjelmaa katsellut, jossa olisi suoraan ollut "vaihtoväli 30tkm". Kyllä siellä on maininta "vaihtoväli 30tkm/12kk" aika usein (mahdollisesti jopa 24kk). Suomalainen lukee tuon "aha, 30tkm kiitoos" ja rytkyttää kaupunkia 1-2 vuotta edes tikkuun katsomatta.
Automaattivaihteiston öljylle ihan suurinta myrkkyä on lämpö. Hinataan sitä omakotitalon kokoista vessaa isolla turbodieselillä heinäkuun helteillä toiselle puolen suomea, on öljyille myrkkyä muttei hajota mitään. Tosin, tämä kun toistetaan joka vuosi kymmenen vuoden ajan, alkavat öljyt olemaan jo melko loppu, kuten laatikkokin.