Futurez  Proturbo

V90 moottorin lämmöt

  • 13 Vastauksia
  • 2851 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1506
V90 moottorin lämmöt
« : 03.07.2018, 21:34:08 »
Ajelin tänään V90:llä (D3 AWD vm. 2018) mökille venetraileri perässä. Virittelin ajaessa obd-lukijan moottorin lämpötilan seuraamiseksi. Yllätys oli suuri, kun ensimmäinen lukema oli 102 astetta. Vähän jo säikähdin, mutta lämpötila huuteli koko ajan 90 ja 100 asteen välillä. Suurin lukema taisi olla 104 astetta. Lienee kuitenkin aivan normaalia?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1614
  • Tampere - Pori
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #1 : 03.07.2018, 22:00:54 »
Jos ei olisi normaalia niin siitä tulisi ilmoitus.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1506
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #2 : 03.07.2018, 22:21:02 »
Jos ei olisi normaalia niin siitä tulisi ilmoitus.
Näin minäkin sitä pähkäilin, mutta melko lämpimänä käy.

Keneltäköhän olisi ollut pois laittaa lämpötilanäyttö mittaristoon...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1614
  • Tampere - Pori
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #3 : 04.07.2018, 08:00:21 »
Näin minäkin sitä pähkäilin, mutta melko lämpimänä käy.

Keneltäköhän olisi ollut pois laittaa lämpötilanäyttö mittaristoon...

No juu tuo näytön puuttuminen on kyllä erikoista, mutta onneksi radion kanavat saa näkyviin mittaristoon  :D

Tuo korkea moottorin lämpö on nyky pikkudieseleille tyypillistä, saadaan päästöjä alemmas. Yli 100C kun mennään niin todennäköisesti on tehnyt DPF polton.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #4 : 04.07.2018, 08:04:27 »
Keneltäköhän olisi ollut pois laittaa lämpötilanäyttö mittaristoon...
Sillä on todennäköisesti "säästetty kuluja" sekä ehkäisty hätäisten asiakkaiden soitto huoltoon heti, kun lämmöt nousee yli "normaalin". ;)

Tai, voisihan siinä olla mittari, joka ohjelmallisesti jököttää "normaalissa". ::)
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 404
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #5 : 04.07.2018, 08:34:13 »
Sillä on todennäköisesti "säästetty kuluja" sekä ehkäisty hätäisten asiakkaiden soitto huoltoon heti, kun lämmöt nousee yli "normaalin". ;)

Tai, voisihan siinä olla mittari, joka ohjelmallisesti jököttää "normaalissa". ::)

VAG-autoissa on lämpömittari joka näyttää 90 astetta kun neste on 75-105 asteista.
Näin auton käyttäjä on tyytyväinen eikä ihmettele moottorin 'ali-' tai 'ylilämpöä'.
Eli käytännössä huijataan olemaan hiljaa.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #6 : 04.07.2018, 08:43:32 »
VAG-autoissa on lämpömittari joka näyttää 90 astetta kun neste on 75-105 asteista.
Näin auton käyttäjä on tyytyväinen eikä ihmettele moottorin 'ali-' tai 'ylilämpöä'.
Eli käytännössä huijataan olemaan hiljaa.
Jep. Sama kuin joissain italialaisissa autoissa 2000-luvun alussa on pelkkä varoitusvalo, "jottei anneta ylimääräistä tarpeetonta informaatiota kuljettajalle". Noh, se on käytännössä "vaihda moottori valo" (itellä syttyi, kun olin jo hetken ihmetellyt puutunutta menoa, alavesiletku petti ajosta ja ajoin koneen leikkaamistilaan tietämättä lämmöistä. Valon syttyessä ei enään jaksanut tyhjäkäyntiä käydä).

Mutta sanoisin 105°C olevan vielä aika normaali lämpötila. Varsinkin jos anturi on sylinterikannessa.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1506
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #7 : 04.07.2018, 09:23:03 »
V70 1,6D lämmöt jökötti aina 78 asteessa. Kärryn vedossa joskus käväisi jopa 90 asteessa. Erilainen suunnittelufilosofia ilmeisesti tässä VEA koneessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #8 : 04.07.2018, 09:39:26 »

Tai, voisihan siinä olla mittari, joka ohjelmallisesti jököttää "normaalissa". ::)

Kuten ne perinteiset analogiset ovat useassa tapauksessa tehneet. Ettei tule niitä huolestuneita kyselyitä.


V70 D5A -09

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5404
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #9 : 04.07.2018, 09:59:35 »
Itellä töissä tullut vastaan muutama tapaus kun bmw:n mittari näyttää ~120c lämpötilaa. Mittaristossa on öljynlämmön mittari.  :)


On ihan normaali lämpötila tuo ~100c vedelle nykyään. Monessa termostaatti aukeaa vasta 104c  ::)

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #10 : 04.07.2018, 10:49:09 »
Kuten ne perinteiset analogiset ovat useassa tapauksessa tehneet. Ettei tule niitä huolestuneita kyselyitä.
Totta. Edellinen oma auto, jossa mittari näytti reaaliaikaisesti lämpötilan tai olla vuodelta 1981. Siinä se eli ja heilui ihan kokoajan, kuormituksen mukaan.

Siinä oli muuten termarin lämpötila-alue 93/104, eli vasta 104 asteessa täysin auki, jo tuolloin. Korkki oli 1.8 bar ja pelkällä vedellä ajaessa päästi aina vedet pihalle (jäähdytysneste nostaa kiehumispistettä).

Jos aloittajan auton kone on tuota ~100 astetta myös talvella, niin en olisi iuin tyytyväinen. Lämpöä riittää, vähemmän karstaa ja todennäköisesti vähemmän kulumisia. Nykyöljytkin on luokiteltu niin hyviksi, ettei ota lämmöstä ihan heti itseensä, toisin kuin 20-30 vuotta sitten (tuolloin 120 asteinen öljy oli käytännössä palanut, ellei ollut jotain oikeasti laadukasta erikoisempaa moottoriöljyä).
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1506
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #11 : 04.07.2018, 20:54:15 »
No juu tuo näytön puuttuminen on kyllä erikoista, mutta onneksi radion kanavat saa näkyviin mittaristoon  :D
Ja navigaattorin kartta ja opasteet ilmestyvät "mittarien" keskelle skaalaten mittareita samalla pienemmiksi... Tietoinen valinta se on ollut, että käyttäjän ei tarvi lämmöistä mitään tietää. Ei vissiin öljymäärästäkään, kun ei ole öljytikkuakaan vaan sekin on digitaalinen ja hitaasti päivittyvä.

Kännykällä saa kuitenkin moottorin käyntiin vaikka toiselta puolen maapalloa... ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Bawuka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 540
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #12 : 30.10.2018, 20:12:50 »
VAG-autoissa on lämpömittari joka näyttää 90 astetta kun neste on 75-105 asteista.
Näin auton käyttäjä on tyytyväinen eikä ihmettele moottorin 'ali-' tai 'ylilämpöä'.
Eli käytännössä huijataan olemaan hiljaa.

Sama se on monella muulla merkillä.
-18 MB A200 A Progressive & -16 Renault Clio GTLine 
Ex -17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S, -05 Toyota Avensis 2.0 Wagon Technical, -05 Toyota Corolla 1.8 T-Sport jne..........

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10261
Vs: V90 moottorin lämmöt
« Vastaus #13 : 31.10.2018, 10:20:13 »
Näin minäkin sitä pähkäilin, mutta melko lämpimänä käy.

Keneltäköhän olisi ollut pois laittaa lämpötilanäyttö mittaristoon...
Todennäköisesti jätetty sen takia pois ettei tule hirveästi soittoja että auto on rikki kun lämpötila yli 100 astetta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

 

Futurez  Proturbo