Omistan 2008 vuosimallin V70:sen D5 koneella, ajettu noin 280tkm ja huollettu mielestäni normaalisti. Viimeinen iso huolto tehtiin helmikuun lopulla jolloin vaihdettiin muun muassa vaihdelaatikon öljyt huuhtelemalla sekä käytiin muut litkut läpi. Auto on mennyt jokaisesta katsastuksesta läpi ilman moitteita eikä autossa ole ollut merkittäviä vikoja.
Reipas viikko sitten laturin pyörä leipoi kiinni Kehä I:llä ja apulaitehihna petti. Osa hihnasta jäi kiristimille mutta noin puolen sentin levyinen, hihnan mittainen soiro irtosi ja päätyi jakopään koteloon. Jako pomppasi, sylinterin kansi korkkasi ja koneen yläpää on tuusan nuusakana. En tiedä vielä tarkalleen mitä kaikkea hajosi sillä auto on edelleen Biliassa, mutta Bilian korjausarvio asettuu 6000 ja 7000 euron väliin. Auton realistinen arvo ennen tätä oli noin 8500-10000 euroa, eli tuohon korjaukseen ei kannata lähteä.
Nyt olisi pää täynnä kysymyksiä, että miten tässä kannattaisi edetä. Bilian mekaanikko kehotti ostamaan käytetyn koneen ja vaihdattamaan jollain pienemmällä pajalla. Kuulemma koneita kannattaisi etsiä Ruotsista. Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta tällaisesta operaatiosta? Toinen vaihtoehto lienee myydä auto osiksi. Hyviä ideoita otetaan vastaan! Itselläni ei ole osaamista ryhtyä konetta vaihtamaan tai alkaa purkamaan osiksi, eli avaimet käteen periaatteella pitäisi onnistua. Lienee turha odottaa, että Volvo tulisi tällaisessa tilanteessa vastaan? Minusta on aivan käsittämätöntä, että tuota jakopään koteloa ei ole suojattu asianmukaisella tavalla ja yksi hihnan pätkä tuhoaa koko koneen.
EDIT: Autoa on säntillisesti huollatettu merkkiliikkeessä (Bilia). Kaksi huoltoa on tehty muualla, toisessa vaihdettiin jarrupalat ja toisessa tehtiin tämä postauksessa mainittu öljyjen vaihto. Tämän lisäksi apulaitehihnat kiristimineen on vaihdettu Bilialla elokuussa 2016.