Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vikakoodi A1 1-2-4, missä oikari luuraa?

  • 2 Vastauksia
  • 1119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vikakoodi A1 1-2-4, missä oikari luuraa?
« : 10.07.2018, 09:33:56 »
Terve,
Vollen (850, 2.5L, 1994, automaatti) vikakoodinluku tuo esiin vikakoodin A1 1-2-4 "Driving mode selector circuit shorted to earth" sekä A1 3-2-3 "Lock up slips or not engaged". Nämä viat Vollessa ovat olleet jo pari-kolme vuotta, mutta näin kesäloman ratoksi ajattelin yrittää vikojen korjausta. Taitavat näiden kasisatasten osaajat olla jo melko harvassa, mutta kysytäänpä nyt kuitenkin, että osaakos joku kertoa, mistä vikakoodin 1-2-4 aiheuttamaa oikaria kannattaisi etsiä? Kabiinin vai moottorin puolelta ja mistä sieltä ja miten? Muita hyviä neuvoja?

Kerrottakoon, että olen maininnut ko. vikakoodeista aina autoa huoltoon viedessäni, mutta eipä huoltamoillakaan vikojen syitä ole pystytty paikallistamaan. Tuo lock up -juttu viittaa solenoidin toimimattomuuteen, mutta sitä ei nyt näin vanhaa autoon viitsi ryhtyä vaihtamaan. Maksaisi liikaa teetettynä. Mittariston nuolivalo vilkkuu maantieajossa ja kierrokset ovat vähän normaalia korkeammalla, mutta eipä tuota maantieajoa tule juuri harrastettua. Toisaalta herää kysymys, liittyvätkö nämä vikakoodit ehkä jotenkin toisiinsa vai onko kysymys täysin erillisistä vioista?

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi A1 1-2-4, missä oikari luuraa?
« Vastaus #1 : 11.07.2018, 13:27:53 »
Erillisiltä vioilta nuo vaikuttaa. 1-2-4 suhteen helpointa olisi varmaan aloitaa siitä, että ottaa sen valintakytkimen irti, putsaa ja tsekkaa että se toimii.

Solenoidien testauksen voi tehdä sillä integroidulla vikakoodinlukijalla jos tossa sellanen on. En muista missä vuosimallis se poistuu, itellä oli '93:ssa. TCC solenoidi maksaa reilu 80e Suomesta tilattuna, joka ei mun mielestä oo paha hinta jos vika siinä on. Netistä löytyy ohjeet miten sen saa itsekkin vaihdettua. Ota huomioon että lukko menisi päälle vaihteilla 2-4 eli myös kaupunkiajossa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Sakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi A1 1-2-4, missä oikari luuraa?
« Vastaus #2 : 11.07.2018, 15:28:50 »
Terve, ja kiitti opastuksesta.

Valintakytkin näyttää kyllä toimivan ihan niinkuin kuuluukin. En kekkaa siinä mitään vikaa.

80 € solenoidista ei olisi lainkaan liikaa. Otin aiemmin yhteyttä pariin automaattivaihteistokorjaamoon, mutta niiltä saamani arviot solenoidin vaihtotyön hinnasta olivat sen verran korkeita, että vaihtamatta on jäänyt. Netistä löytämieni ohjeiden perusteella ko. solenoidin vaihtotyö ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä, joten en ole siihen itsekään ryhtynyt. Saatanpa kysyä vielä kustannusarvioita muualtakin.

Tässä kyseisessä Volvossa on vikakoodinlukija integroituna (kaksi pikku ledvaloin varustettua boksia konehuoneessa). Sieltä tuo tarjoilee vikakoodeja A1 3-2-3 ja 1-2-4.

 

KL-varaosat  Race.fi