Eli BMW X3 viimeisenä. Ehkä jo unohtelen jotain asioita, saatan siis lisätä myöhemmissä posteissa jotain Bemariin liittyen, mutta yritän nyt kuitenkin muistaa kaiken.
Ulkonäkö on mielestäni hyvä, mutta kokonaisuutena pidän silti Q5:sta paremman näköisenä. BMW on hieman vaatimattomampi kokonaisuutena, näyttää pienemmeltä kuin on ja nostaa hieman peräänsäkin. Tarkemmin kun tutustuu, huomaa, että BMW on kuitenkin näistä eniten muitoiltu, pokkausta, jatkuvia linjoja ja kaaria on selvästi ajateltu. Jotkut yksityiskohdat ovat kuin taideteos, omasta mielestäni ainakin, avokki ei ihan tähän lähtenyt näin kovin mukaan (tosin heillä oli suvussa taidegalleria, joten taideymmärrys eri tasolla). Hänen mielestään BMW on hieman liikaa koristeltu muotoilun puolesta ja hän ei tiedä miten kehtaisi ajaa BMW:llä.
Sisällä, kuskin paikalla tilaa oli hyvin. Ajoasento niin hyvä, että en keksinyt valittamista. Autossa oli nahkatuolit ja urheilupenkit. Penkkien "tiukkuus" piti säätää löysimpään asentoon, että ei tuntunut ahtaalle minusta. Nämä tukivat selvästi enemmän sivusuunnassa vrt. Audin sporttipenkkeihin. Pelkistetty mittaristo ja muutenkin pienempi määrä nappuloita on karun näköinen, mutta yksinkertainen on kaunista. Peilit olivat sopivaa kokoa, ei ihan Audin ja Volvon kokoa, mutta riittävän isot. Isommatkin toki voisivat olla. Autosta näkee ulos todella hyvin, korkeat ikkunat ja pysty A-pilari auttaa tässä. Toisaalta fiilis etupenkillä ei ollut sellainen, että ajaisi kovinkaan isoa autoa. Enemmänkin sellaista "käteen sopivaa". Tästä siis omasta näkökulmastani vähän miinusta, mutta avokki tykkäsi.
Hieman yllättäen repsikan penkillä oli ahtaampaa, B-pilari osui olkapäähän kun istui penkki aivan takana. Toisaalta istuma-asento oli ryhdikäs, polvet selvästi "kulmassa" eikä makaavaa formula-asentoa. Hanskalokeron sijainti aika alhaalla oli hieman huono, jos penkki on lähellä, ei hanskalokeroon pääse käsiksi ilman että teloo jalkojaan.
Takapenkki oli hieman Volvoa tilavampi, ovi ehkä hivenen suurempi ja jalkatilan puolesta juuri ja juuri mahduin "itseni taakse". Suunnilleen Audin luokkaa jalkatilat, hieman isommat kuin Volvossa. Selän asento oli hyvä, selkänoja korkea ja pää ei osunut kattoon. Niiltä osin siis todella hyvin tilaa, myös leveyssuunnassa. Mutta mutta, takapenkki on todella matalalla suhteessa takajalkatilan lattiaan. Selvästi matalin näistä. Tuon vuoksi minun pituisella jalat ovat aika naurettavassa kulmassa eikä tuolla istu pitkään mielellään. Ainakaan minun kokoiseni mies.
Noin muuten sisustasta huokui laatu. Nahkapenkkien ompeleet olivat viimeisen päälle, ovissa oli todella paljon nahkaa ja itse kuolaan juuri todella paljon tuota tyyliä, kun kaiutin on upotettu suoraan nahkaan, kuva:

Mielipideasioita toki.
Ajossa 2.0d ja tuo 8-vaihteinen loota toimii todella huomaamattomasti ylöspäin, ja moottorijarrutus on tuntuvaa, mikä pienentää kulutusta. Auto start/stop toimii myös tässä automaatissa. Kun kaasun löi pohjaan, auto lähti niin että munuaiset painui selkänojaan. Sellainen seikka mitä muissa autoissa ei tuntenut. Teho ja vääntö sekä laatikon toiminta on kohdillaan. Ja kun katsoo kulutusta, ei voi kuin ihmetellä miten nämä kaikki onnistuu yhdellä kertaa.
Ainoa miinus moottorista on sen selvänä kuuluva ääni tyhjäkäynnillä sekä alhaisissa nopeuksissa. Tässä moottoriasiassa Audi on selvästi paras, sieltä kuuluu vain huminaa, vaikka on diesel-kone.
Melu on sävyltään mukavaa, vaikka tuntuu kovemmalta kuin Volvossa ja Audissa. Audi tuntui hiljaisimmalta. Mutta BMW:ssä loistaa poissaolollaan matalat äänet, jyrinä... joka on kyllä hyvä asia. Ehkä 245-leveät runflatit koeajoautossa "kohisivat" enemmän kuin vaikkapa 225-leveät normaalit renkaat.
Runflatit lienevät myös syynä siihen, että moottoritiellä kovat kulutusurat tuntuivat ratissa. Noin muuten ohjaus oli joukon paras. Oliko osasyynä myös hyvät penkit, mutta alusta+ohjaus oli todella täydellinen. En ole aiemmin kokenut muulla kuin mikroautolla sellaista mutkaan "imemisen" tunnetta. Eli kun ajaa vauhdilla mutkaan ja lähtee kääntämään, BMW kääntyy kuin se haluaisi tehdä sitä aina. Ei tietoakaan "tangentin suuntaan" menemisestä. Avokki mainitsi myös asiasta, vaikka en hänelle asiaa hehkuttanut, hänen sanojensa mukaan BMW:llä mutkaan ajaminen tuntui kuin olisi lasketellut todella hyvillä carving-suksilla. Ns. pureutui mutkaan.
Myös jousitus tuntui toimivan todella hyvin, pitkä akseliväli ja toimiva jousitus rauhoitti ajamista. Vaikka BMW:n myyjä sanoi, että onhan se myös sporttinen alusta, niin silti vähiten pomppiva BMW:n alusta oli oman perseeni mukaan. Muissa autoissa oli vähän sellaista "madallettu alusta" tyylistä pomppimista välillä. Tähän väliin voitaneen sanoa, että tykkään itse paljon Citroenin C5:n kaasujousituksesta.
Autoa ajettiin siis soralla, moottoritiellä, kaupungissa, maantiellä, mukulakivellä, jne. Ja se alusta vain toimi...
Ajamisesta voisi kirjoittaa vielä lisääkin, mutta ne on kaikki hyvää, joten jätetään myöhempään jos on tarve.
Miinusta tulee siitä, että kuskinpuoleinen valo oli selvästi asennettu väärin, valo osoitti n. 20% korkeammalle kuin repsikan valo, jolloin tuo valo häiki selvästi vastaantulijoita ja edessä ajavia.
Peräkontti oli sopivan kokoinen, ehkä hieman turhan matala, mutta sen ansiosta ei ole mitään "bunkkeria", johon tavarat putoavat, vaan ne ovat samalla tasolla lastausaukon kanssa. Kassikoukut ovat vähän turhan matalalla, kassit eivät jää roikkumaan niistä.
Kyselkää, jos tulee jotain mieleen.
Kaikissa oli riittävän hyvät valot Xenoneina, tosin BMW:n vikasäätö vaikutti hieman sen tehoihin, näteimmät päivävalot on bemarissa.
Mutta siis, lopputuloksena Audi on hyvä tietyissä asioissa ja BMW tietyissä, ei BMW täydellinen ole (ehkä X5 olisi?). Volvo on tasaisenvarma suorittaja, mutta ei yllä Audin tai BMW:n tasoon muuta kuin etutiloissa ja kuskin penkin suhteen, Volvo on kuin se seiskan oppilas, joka saa liikunnasta kymppejä

Mutta Volvo onkin edullinen.
Avokin tuomio oli se, että Audi oli yllättävän tavallinen sisältä, BMW selvästi "luksus", Volvo vähemmän luksus ja hivenen epämääräinen, Tiguan työauton oloinen. Ja hän siis pelkää, että kehtaisiko ajaa BMW:llä.
Eli siis peli on vielä auki, X3, XC60 vai Q5?