Elekma  Autoracing

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 230185 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #60 : 25.09.2011, 13:50:10 »
Tosin saataisin tehdä niin, että noiden hinnalla ostaisin käytetyn XC 90 V8:n.

Vastaavalla tavalla laskettuna 95E 1,559e/l + tuleva 0,03e korotus ja 15tkm tyhjentäisi kassaa 3070e. Veroja ei tässäkään tapuksessa ole huomioitu -ihan ilmainen ei tämäkään olisi. Lisäksi noista tulee pian ongelmajätettä päästöjen ja kulutuksen takia. Arvoa lähtee takuuvarmasti vauhdilla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #61 : 25.09.2011, 14:07:31 »
Mites käyttökulut/verot?

Noilla sun antamilla kulutuslukemilla dieseliin menisi 15tkm ajosuoritteella vuonna 2012 (Diesel nyt n. 1,357e + tuleva korotus n. 0,13e)

BMW 1427,52e
Audi 1661,72
Tiguan 1539,04
Volvo 1612,65

Noilla lukemilla Audi näyttää jälleen "huonolta", kallis ostaa ja käyttää. Verot + vakuutukset?

Ps. D3 Volvo ei kuulemma saa vetää kuin 1800kg.


Näin muuten ensimmäisen uuden pikku-Rangen liikenteessä.. Ihan asiallisen oloinen pikkukärry.

Laskimme EU-tiedoilla ja tosiaan lista oli samankaltainen. Verot+pa-kulut ovat n. 1500€ ja jo 11 000km vuodessa bensa on kalliimpi kuin diesel.

Lisäksi on ajateltu toki sitäkin, että viiden vuoden päästä autolla olisi arvoa, ja tähän uskoakseni vaikuttaa suuresti polttoaineenkulutus. Kuten kirjoitat myöhemmässä viestissäsi. Siksi tuollaiset "järjettömät halvat käytetyt" ovat poissuljettu vaihtoehto. Onhan uusi aina uusi. Harmi vain, kun nouto BMW Weltistä ei tunnu onnistuvan...

Vakuutukset on Volvossa n. 240€ kalliimmat vuodessa vrt. BMW, samoin Tuulilasista katsottu "varaosalistan hinta" oli n. 10% kalliimpi Volvossa.

Volvossa oli myös kalliimmat huollot, joutuu useammin käymään huollossa ja jopa jarrunesteenvaihto oli kaksinkertainen hinta vrt. BMW.

Eli viiden vuoden pidolla BMW:llä jopa säästää muutaman tonnin ylläpidokuluissa, veroissa ja vakuutuksissa. Volvo ei enää niin edullinen olekaan :)

Tuo vetokyky on huomioitu, 1800kg on rajoilla, 2000kg pitäisi jo riittää helposti.

Nykyiseen kulkineeseen verrattuna vakuutusmaksut kaksinkertaistuvat vuodessa...

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #62 : 25.09.2011, 14:20:02 »
Tässä(kin) vaiheessa kannattaa satsata pieniin päästöihin/kulutukseen.

Päästöosuudet ei tule halpenemaan ja sillä on suora vaikutus jälleenmyyntiarvoon -sitten joskus.

Mielummin reilusti vetokykyä -veneet ja traileri tuppaa olemaan painavampia kuin paperilla. Sinänsä ton painoiset tulee perässä melkein millä vaan, mutta ylipaino maksaa, jos viranomaiset pysäyttää.

Oletko miettynyt ostamista suoraan Saksasta? Ilmeisesti pitäisi säästää taas muutama tonni ja samalla voi lomailla..

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #63 : 25.09.2011, 15:02:05 »
Vastaavalla tavalla laskettuna 95E 1,559e/l + tuleva 0,03e korotus ja 15tkm tyhjentäisi kassaa 3070e. Veroja ei tässäkään tapuksessa ole huomioitu -ihan ilmainen ei tämäkään olisi. Lisäksi noista tulee pian ongelmajätettä päästöjen ja kulutuksen takia. Arvoa lähtee takuuvarmasti vauhdilla.

Niin, en tankkaa eekymppiä ja jotenkin ei muutenkaan halua liikaa päästöjen/kulutuksen määrittää autovalintaa. Varsinkin kun nykyään sitä vihreää arvoa tungetaan väkisin joka paikassa. Tuo on hieno auto ja siinä on ripaus jenkkimeininkiä, tulihan se markkinoillekin ilmeisesti juuri sitä ajatellen! Säästää vaikka sitten jossain muussa, tilanteesta riippuen :)
a car you can believe in

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #64 : 25.09.2011, 15:13:17 »
Mites käyttökulut/verot?

Noilla sun antamilla kulutuslukemilla dieseliin menisi 15tkm ajosuoritteella vuonna 2012 (Diesel nyt n. 1,357e + tuleva korotus n. 0,13e)

BMW 1427,52e
Audi 1661,72
Tiguan 1539,04
Volvo 1612,65

Noilla lukemilla Audi näyttää jälleen "huonolta", kallis ostaa ja käyttää.

Autojen hintaluokan huomioiden polttoainekuluissa ei ole kerrassaan mitään eroa. Pelkkä arvonalennuskin on 1.000 euroa kuukaudessa, jos parin vuoden vaihtovälillä ajelee.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #65 : 25.09.2011, 16:17:38 »
Säästää vaikka sitten jossain muussa, tilanteesta riippuen :)
Saa aika hyvin säästää että saa tuon erotuksen 1400€ säästettyä muualta. Ainoa mistä tuommoisen summan voi säästää on muuttaa johonkin yksiöön asumaan. Lisäksi noiden V8 Volvojen arvonalennus on semmoinen että hirvittää. Viimeiset XC90 V8 mallit suomessa taisi olla yli 100€. Samaa luokkaa taisi olla S80 mallikin. S80 V8 saa käytettynä jo reilusti alle 40t€ hintaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #66 : 25.09.2011, 17:30:01 »
Joo-onhan se uhmakasta olla ajamatta E10:llä ja vastustaa kaikkea mikä voisi parantaa ilmanlaatua -varmaan jossain tapauksissa perusteltuakin. Tietysti kun pyörittää asioita oman mikrotaloutensa näkövinkkelistä niin mitä väliä on millään.

Hyvä että noille ylihinnoitelluille, wanhaa suunnittelua edustaville kärryille löytyy ostajia. Onhan se omalla tavallaan ihan makea, niin kuin kaikki järjettömät -ei se enää kelpaa edes niille jenkeille. Vaikka yhdistetty kulutus on vain 30% isompi kuin V70 2.5T:llä.

Polttoainekulujen määrä ja merkitys riippuu käytöstä. Kyllä niillä on merkitystä, varsinkin kun yrittää etsiä syitä miksi laittaa esim. 5000e enemmän vastaavaan autoon. ;D Tuo kuluero ei varmasti ainakaan pienene vuosien varrella..
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 17:35:15 kirjoittanut D5GT »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #67 : 25.09.2011, 17:35:40 »
Autojen hintaluokan huomioiden polttoainekuluissa ei ole kerrassaan mitään eroa. Pelkkä arvonalennuskin on 1.000 euroa kuukaudessa, jos parin vuoden vaihtovälillä ajelee.

Auton pitoaika on n. 60kk, ei ihan päde tuo tonni kuussa. Sillä laskelmalla auton arvo olisi nolla viiden vuoden päästä :) Oma laskelmani oli n. 500€ kuukaudessa arvonalenemista, joka siis kahden palkansaajan taloudessa tarkoittaa 250€ / kk per henkilö. Ja tuo on aika pähkinöitä kun muuten ei pahemmin tuhlaile rahojaan.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #68 : 25.09.2011, 21:26:46 »
Laskelma alkaa näyttää siltä, että ostakaa nyt vaan niitä BMW X3:sia, että niitä on muutaman vuoden kuluttua käytettynäkin myynnissä  ;)

Rodionilla on yleensä numerot hyppysissään, mutta kysynpä tarkistuksen vuoksi, millä tavoin tuo 240 € hintaero BMW ja Volvon vakuutuksissa muodostuu? Onko se oma LV + Kasko bonuksien jälkeen vai perusmaksujen ero?

Vasta merkkiä vaihtaneena vakuutusmaksujen reilu ero ei sinänsä yllätä, koska oma havaintoni on samansuuntainen. Mikä tahansa näkyy olevan Volvoa halvempi vakuuttaa, osin tietenkin isojen moottorien vuoksi koska 2150 cc kohdalla menee yksi raja joka osuu tähänkin vertailuun.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #69 : 25.09.2011, 21:31:14 »
Autojen hintaluokan huomioiden polttoainekuluissa ei ole kerrassaan mitään eroa. Pelkkä arvonalennuskin on 1.000 euroa kuukaudessa, jos parin vuoden vaihtovälillä ajelee.
3-vuotiaan vaihtajalle käy juuri kuten sanot.

Mutta 10-vuotiaana vaihtavalle tilanne on toinen ja 20 vuoden kuluttua ostohintojen merkitys on katoamassa ja käyttökulut määräytyvät lähinnä käyttökustannusten pohjalta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #70 : 26.09.2011, 09:55:07 »
Niin, en tankkaa eekymppiä ja jotenkin ei muutenkaan halua liikaa päästöjen/kulutuksen määrittää autovalintaa. Varsinkin kun nykyään sitä vihreää arvoa tungetaan väkisin joka paikassa. Tuo on hieno auto ja siinä on ripaus jenkkimeininkiä, tulihan se markkinoillekin ilmeisesti juuri sitä ajatellen! Säästää vaikka sitten jossain muussa, tilanteesta riippuen :)

Onhan se hieno auto, ei siinä mitään. Jos olisin tilanteessa, ettei lainkaan tarvisi miettiä kustannuksia saattaisin tuollaisen hankkiakin.

Tämän topicin tapauksessa aloittajalla on aika selvät kriteerit hankinnalleen ja itsestään selvästi muutaman vuoden vanha XC90 V8 ei mitenkään sovi noihin kriteereihin. Aika harvalle se sopii muutenkaan, kun suurin osa meistä kuitenkin joutuu miettimään autoilunsa kustannuksia suhteessa siihen, mitä muuta sieltä omasta kukkarosta pitää maksaa.

E10-keskustelu on muuten hieman samanlainen tapaus kun kitkat/nastat ja etuveto/takaveto. Keskusteluissa tuppaa olemaan niukasti asiaa/järkiperusteluita ja sitäkin enemmän tunnepohjaista kuohuntaa. Siksipä sille on oma topicinsa jossa keskustelua käydään: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1466.0 Lisäksi toivon, että tämä topic pidetään asiallisena, aloittaja sanoi ettei "off-topic" käsitettä tunneta tässä joten en muuten kuin tuon E10:n osalta rajaa keskustelua. :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.2011, 09:57:33 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #71 : 26.09.2011, 10:03:16 »
Laskelma alkaa näyttää siltä, että ostakaa nyt vaan niitä BMW X3:sia, että niitä on muutaman vuoden kuluttua käytettynäkin myynnissä  ;)

Rodionilla on yleensä numerot hyppysissään, mutta kysynpä tarkistuksen vuoksi, millä tavoin tuo 240 € hintaero BMW ja Volvon vakuutuksissa muodostuu? Onko se oma LV + Kasko bonuksien jälkeen vai perusmaksujen ero?

Vasta merkkiä vaihtaneena vakuutusmaksujen reilu ero ei sinänsä yllätä, koska oma havaintoni on samansuuntainen. Mikä tahansa näkyy olevan Volvoa halvempi vakuuttaa, osin tietenkin isojen moottorien vuoksi koska 2150 cc kohdalla menee yksi raja joka osuu tähänkin vertailuun.

Huomasin eilen, että Tuulilasi oli testannut näitä autoja (paitsi Tiguan oli Tuulilasissa pois ja tilalla Mersun GLK, joka ei ollut itselleni koskaan vaihtoehto). Tilasin artikkelin ja siellä on teknistä dataa autoista, mm. käyttövoimaverot, autoverot, liikennevakuutusmaksut ja kaskovakuutusmaksut. Sieltä on siis vakuutustiedot, jotka on tosiaan nollabonuksilla.

Sieltä myös katsoin huoltohintoja ja huoltovälejä.

Jos ajattelee, että jatkossa vähän kuluttavat pitävät arvonsa yhä paremmin, ja huomioi tuon seikan, että käyttökustannukset BMW:ssä on halvemmat, muuttuu viiden vuoden pitoajalla BMW jopa Volvoa edullisemmaksi kokonaiskuluiltaan.

Lisäksi Volvolla vaanii se kiina-status takana, en pidä kauhean luotettavina kiinalaisomistajia ja mitä tahansa voi käydä, jolloin auton arvon säilyminen on puhdasta onnea.

Mutta kuinka vaikeaa voikaan olla värien valitseminen. Huhhuh...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #72 : 26.09.2011, 10:06:12 »
Mutta kuinka vaikeaa voikaan olla värien valitseminen. Huhhuh...

Eikö tämän tyyliset asiat pidä ulkoistaa sille puolisolle? ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #73 : 26.09.2011, 10:10:08 »
Eikö tämän tyyliset asiat pidä ulkoistaa sille puolisolle? ;)

Kyllähän ne osaltaan on ulkoistettu, mutta pidän veto-oikeuden itselläni. On vaikea valita beige vai musta nahka... beige on näyttävämpi, mutta entä viiden vuoden aikana, jos vaikka tulee perheenlisäystäkin.

Sisusta on käytännössä joko musta nahka valkoisin ompelein ja harjattu alumiini koristepaneelina, tai beige nahka tummin ompelein ja fineline sienna -puukoristein.

Ja taas sisustan väri myös vaikuttaa ulkoväriin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #74 : 26.09.2011, 10:58:57 »
Kyllähän ne osaltaan on ulkoistettu, mutta pidän veto-oikeuden itselläni. On vaikea valita beige vai musta nahka... beige on näyttävämpi, mutta entä viiden vuoden aikana, jos vaikka tulee perheenlisäystäkin.

Sisusta on käytännössä joko musta nahka valkoisin ompelein ja harjattu alumiini koristepaneelina, tai beige nahka tummin ompelein ja fineline sienna -puukoristein.

Ja taas sisustan väri myös vaikuttaa ulkoväriin.
Helppohan se on valita. Musta ulkoväriksi ja vaalea sisusta :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autoracing  KL-varaosat