Samppasport  Futurez

Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02

  • 9 Vastauksia
  • 4500 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« : 21.09.2011, 21:21:20 »
Ilman mitään varoitusta, naps ja peli selvä.
Oikean puolen käsijarruosista ei jäänyt mitään ehjää. Pinta irti alle 5 v sitten vaihdetuista orkkis-kengästä, toisen pinta puoliksi irti.
Käsijarruvaijeri poikki, levitin ihan solmussa, toppari poikki.
Noita näkyy olevan käytettynä myynnissä, 2-300e.
Liekä oikea osa jos ostan "olka-akseli - laakeripesä".

Poissa Stonehenge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #1 : 22.09.2011, 00:12:52 »
Hetkonen sano kemisti... Napa palasina vai laakeri vai mitä? Vai pelkät käsijarrun kamat?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #2 : 22.09.2011, 10:48:00 »
Siis se tyypillinen, pinta käsijarrukengästä irti, kiilautui toisen kengän ja rummun väliin vauhdissa (n. 50km/h), pyörä lukkiutui. Käsijarrutoppari (valuosa, kiinni tässä napa-olka-akseli -asetelmassa) poikki. Käsijarruvaijeri poikki, levitin muutti muotoaan, jne.
Soitin Biliaan, mitään osia ei hyllyssä (paitsi jousia). Kuulemma käsijarruvaijeri ostettu Biliasta viimeksi v. 2008, ei syytä pitää hyllyssä. 

edit: Olisin kiitollinen jos joku, jolla on pääsy tietokantaan, varmistaa sopiiko '02 S60 D5 sama olka-akseli systeemi kuin on vaikka '00 tai '01 V70? Eli sama vai eri varaosanumero?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 11:58:18 kirjoittanut Jorma »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #3 : 22.09.2011, 12:52:41 »
Käsijarruvaijeri poikki, levitin ihan solmussa, toppari poikki.
Noita näkyy olevan käytettynä myynnissä, 2-300e.
Liekä oikea osa jos ostan "olka-akseli - laakeripesä".

Kyllä se luultavasti on oikea osa. On kuulemma purkuosanakin ihan "hyvin myyvä tuote" ;). Luultavasti purkuosien myyjät tietävät tarkalleen mistä osasta on kyse. Laakerikaan ei noista kovin usein mene, joten koko pyöränripustuksen voinee sellaisenaan laittaa alle.

Joskus oli korjaamoilla jarrukenkien niittauslaitteet. Jos tuollasiin jarrukenkiin niittaisi pinnat kiinni edes muutamalla niitillä, niin ei tällaista vikaa tulisi koskaan.

Olen muutamia irronneita kenkiä ihmetellyt ihan vaan selvittääkseni, miksi pinta edes irtoaa. Mistään ruosteesta tms. ei ole kysymys, vaan näyttää siltä että liima vaan on irronnut. Olen arvellut, ettei liima kestä lämpöä. Siis ehkä. Silloin kässäri päällä ajaen tuo liima saattaa mennä pilalle.

Poissa jarit84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #4 : 22.09.2011, 15:40:32 »
Jos siitä kynkästä ei ole muuta särkynyt kun se toppari mitä vasten käsijarru lepää niin katoppa biltemasta osa numero "66413".
Sitten vaan uudet kengät ja vaijerit kaveriksi niin taas matka jatkuu:)
Volvo V70 D5 -02

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #5 : 22.09.2011, 21:15:49 »
Löysin yhdestä purkamosta koko paketin 170e ja tilasin sen. Samasta autosta.
Alkuperäisestä tuhoutui levitin, toppari ja mielestäni jarrukilvessä oleva kiinnityspaikka sille jouselle joka pitelee kenkiä paikallaan keskellä ylhäällä, ehkä alhaalla on sama. Jopa se H-rauta oli muuttanut muotoaan, mutta sen nyt saisi oiottua.
Pitäisiköhän kokeilla Motonetin jarrukenkiä. Voiko olla huonommat kuin alkuperäiset? Vaijerikin maksaa motonetissa 17.90 kun sinisellä 83e. Ei ihme, ettei kukaan osta Biliasta.
Pyöränkulmat pitää sitten tarkastaa, mutta pitäisi muutenkin. Tuli nimittäin tunne tuon pyörän lukkiutumisen jälkeen että puoltaisi oikealle. Myös motonet kauppaa murtuneen stopparin tilalle korjausosaa.. onko kukaan kokeillut sitä? Mihin se pultataan?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #6 : 24.09.2011, 12:54:38 »
Löysin yhdestä purkamosta koko paketin 170e ja tilasin sen. Samasta autosta.
Alkuperäisestä tuhoutui levitin, toppari ja mielestäni jarrukilvessä oleva kiinnityspaikka sille jouselle joka pitelee kenkiä paikallaan keskellä ylhäällä, ehkä alhaalla on sama. Jopa se H-rauta oli muuttanut muotoaan, mutta sen nyt saisi oiottua.
Pitäisiköhän kokeilla Motonetin jarrukenkiä. Voiko olla huonommat kuin alkuperäiset? Vaijerikin maksaa motonetissa 17.90 kun sinisellä 83e. Ei ihme, ettei kukaan osta Biliasta.
Pyöränkulmat pitää sitten tarkastaa, mutta pitäisi muutenkin. Tuli nimittäin tunne tuon pyörän lukkiutumisen jälkeen että puoltaisi oikealle. Myös motonet kauppaa murtuneen stopparin tilalle korjausosaa.. onko kukaan kokeillut sitä? Mihin se pultataan?
Tuolle " pommille " ei voi oikeastaan mielestäni mitään ( koska nuo jarrukengät on kaikissa nykyisin liimalla kiinni  :-\ )
Ainoa tapa välttyä tuolta, on se, että käyttää käsijarrua kerran vuodessa, " Katsastuksessa "  :D
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Hutsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #7 : 25.09.2011, 21:03:49 »
Mihin se pultataan?

Ilmeisesti jarrukilven kiinnityspulttien alle tulee tuo korjaussarja.
Näistä kuvista päättelin sen: kuvia

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #8 : 16.10.2011, 22:24:34 »
Vaihdoin Olka-akselin tänään. Oli toisellakin puolella käsijarrun alempi kenkä irrottanut otteensa pinnasta. Vaihdoin molempiin puoliin ns. vanhanajan kengät. Kaverin tuttu autokorjaaja oli aikoinaan varastoinut pintaa ja liimaa jota ei ole enää myynnissä. Paistoi ja hio oikeankokoiset tarvikerunkoihin kun annoin vielä yhden rummun malliksi. Asensin "hengittämättä".

Poissa Stonehenge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Olka-akseli - oikea - entinen - S60 D5 '02
« Vastaus #9 : 20.10.2011, 22:52:35 »

 

Autoracing  KL-varaosat