Päivitellääs tätäkin

Perjantaina tuli emännältä viesti, että "Likaa päästöjä, moottori vaatii huollon". Kävin lukemassa koodit työpaikkansa parkkiksella ja toteamassa, että joitain heposia puuttuu. Koodeja oli EGR ja ahtopaineen säädöstä. Halppis lukija kertoi että nollaus onnistui, mutta tekstit ei hävinneet ajotietokoneesta.
Perjantaina iltasella vaihtelin kaverin Saabiin moniurahihnan kiristimineen ja tuumasin koittaa/tarkastaa vielä v70 EGR:n sisuskalut. Putsasin venttiilin ja totesin, että vehkeet ovat yllättävän puhtaat ja itse venttiiliosa ainakin pelaa. Vikakoodi oli "EGR venttiili, kohtuuton signaali", joten pähkäilin solenoidin olevan 445tkm kilometreillä olevan väsynyt. Uusi oem Pierburg tiluuseen, kahalta 175€ hintaan. Tänään päräytin tuon jääkarhun pelastussysteemin uudestaan auki ja vaihdoin uuden solenoidin. Läppäri kiinni ja koodit ei nollaudu

Lisämausteena oli kaksi muuta koodia ahtopaineen säätösolenoidin vikakoodin lisäksi, jotka eivät nollaantuneet. Syömään kikkelin kasvaessa otsaan ja miettimään että mitäs nyt? Johto poikki, sulake, vai joku muu esim maadoitus joka liittyy kaikkiin?

Vastaus oli sulake nro 11. Sulakkeen polttaa viallinen turbon imuputkeen asennettu huohottimen lämmitin. Piuha irti ja taas mennään, heppoja tuli ainaki sata lisää!
Taitaa edelleen olla sama tilanne, että imuputkea ja lämmitintä ei saa ostettua erikseen, vaan on ostettava molemmat. Jos joltain löytyy kyseinen lämmitin, paiskaa yv:tä!
Tämän jälkeen vaihdoin vielä oikeaan etu vetariin abs kehän ja ardicin vesipumpun. Jospa se hetken taas pelais. Mittariin tulee tuhat kilometriä helposti ajokertojeni välillä, eikä rouva ole kyllä valittanut.

Pesu ennen remppaa, c4 saa odottaa vielä hyllyssä, auto vietiin taas samantien kun viimeinen ruuvi oli saatu kiristettyä


Random kuva vanhan mutta ilmesti toimivan solenoidin vaihdon jälkeen.
