Jätin auton varmuuden vuoksi Kasarmitorin parkkihalliin, ettei kadulla parkissa ollessaan olisi liukunut vaikka mereen...
Ei tuo ole edes vitsi sopivissa olosuhteissa. Kaverilla liukui nelisen vuotta sitten Golf n. 200-300m pihassa pienemmän autotallin ovesta lävitse ja jälki näytti tältä. Alla tosin taisi olla nastat, mutta tuskin olisi kitkoilla tilanne muuttunut suuntaan tai toiseen.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/431406_10150609342963603_371569511_n.jpg?oh=39c953699f4e606da95d95337005ef43&oe=573EC66FKäsijarru päälle, autosta ulos ja hetkenpäästä auto liukuu pihan lävitse törmäten tuohon karmiin. Yllättävän paljon saa muuten vauhtia tuollainen auto tuolla matkalla, vaikka kaksi rengasta on lukossa, jos pinta on tarpeeksi liukas. Saldona takapuskuri vaihtoon, takavalot vaihtoon, peräluukku maalaukseen ja sisällä olleen nelisen päivää vanhan A3:n etupuskuri maalaukseen, sen verran sai tuo taipunut nosto-ovi naarmua aikaan. Täysin mahdollista on siis tuo, että sopivalla kaltevuudella ja kaljamajäällä ajoneuvo lähtee pysäköitynä liikenteeseen.

Tuo ei tosin tapahtunut Helsingin keskustassa, vaan siellä Suomessa missä omistetaan omaa tietä enemmän kuin perus keskustapendelöijän keskimääräinen työmatka on.

Aiheeseen enemmän liittyen, täytyy itsekin päivittää renkaat kun tuo talvikin saapui, melkein voisi noita kitkoja vihdoin kitkoja kokeilla tuossa "mekaanisessa" vajaavetoisessakin. Kiinnostaa vertailla kuinka paljon nuo elektroniset vetoa säätävät apuvälineet ja ajonvakautus antavat kitkoilla ajaessa "lisäpitoa" jos vertaa kitkoihin sellaisessa ajoneuvossa, missä ei ole ajonvakautusta ja perässä perinteinen mekaaninen lukko. Tuokin on nimittäin sellainen asia, mikä monasti eri renkaita vertaillessa helposti unohtuu. Jos autossa on kovinkin kehittynyt ajonvakautus ja luistonesto, antaa se helposti tasoitusta vähemmän pitoa omaavalle renkaalle, kun sitä mahdollista luistoa ei ehdi edes esiintymään tietokoneen hoitaessa vedon annostelun ja jarrutuksen. Renkaita pitäisi oikeastaan verrata aina samalla autolla ajaen.
Tosin mitkä vaan talvirenkaat varmasti on luultavasti paremmat kuin tällähetkellä -09 paistoleimalla alla olevat joskus ehkä enemmänkin nastojakin omanneet Contin nastat.