No juurihan täällä on moneen kertaan todistettu ettei nastarenkaat mitään uria kuluta. Nastattomien renkaiden lamellien väliin jäävät tuhannet ja tuhannet kivet kuluttavat valoherkän asfaltin rakkuloille ja sitten raskas liikenne tahallaan massalla painaa veden tien sisään ja jäätyessään tiet menee paskaksi.
Nastarenkaat kuluttavat kyllä tietä, kuten kitkatkin. Nykynastat vain kuluttavat tietä murto-osan niistä vanhoista nastoista, joita tiet kestivät vuosikymmeniä halkematta. Kuten sanoin, kotikatuni asfaltti kesti alle 50mm paksuisena nastoilla raapimista kolmisen vuosikymmentä, ennen kulumistaan niin ohueksi, että se petti lopultakin (tuli reikä).
Valoherkkä asfaltti ei mene rakkuloille, muuten kuin tulipalossa. Asfaltti näet kovettuu valossa mutta valoa saamaton pysyy elastisena. Joten bitumista tulee kovaa valoa saatuaan mutta pimeässä oleva osa pysyy elastisena.
Ja kyllä, ne kitkarenkaiden lamellien väleissä oleva kivet muuten iskevät asfalttiin yllättävällä voimalla. Hiekoitussepelin murusen keskipaino on 0,32g (nasta enintään 1,1g) ja nastoja saa olla sen satakunta kipaletta per donitsi. Väitämpä kitkakumissa olevan niitä kiinni useita satoja.
Joten aika tehokkaasti ne kaupunki nopeuksissa betoni-katua hakkaavat nastojen tapaan, eikä se kvartsi mikään pehmeä materiaali ole.
Väitämpä pintapaineen olevan kivellä suurempi kuin nastalla sallittu (120N).
Teillä näkyvät urat ovat vain näköharhaa, jos nastarenkaat olisivat syypäitä teiden kulumiseen niin Saksassa esimerkiksi ei toisen maailmansodan jälkeen olisi tarvinnut kertaakaan päällystää teitä koska siellä ei nastoja ole.
Käy optikolla ja kenties neurologilla!
Kuluvathan ne kiviset portaat, jopa nahkallakin, joten kulutusta esiintyy aina kun materiaali hankaa/koskee materiaaliin.
Voin nimittäin sanoa, että on aika hämmentävää katsoa kuinka paljon pelkät jalka- /kengänpohjat ovat kivisiä portaita kuluttaneet.

En muista sitä munchenilaisen kirkon nimeä, mutta hyvin senkin tornin portaat olivat kuluneet pelkkien jalkojen toimesta ja taatusti ne ovat betoni-asfalttia kovempaa ja kulusta kestävämpää materiaalia....
Onko vesisärötys tuttu asia? Jos ei, niin siinä on sama mekanismi kuin nykyisten betoniasfalttien talvinen kuluminen.
Miksiköhän betonista tehty kylpyhuone voidaan vesieristää bitumilla tai miksi betonisen kellarin seinät saa vesitiiviiksi bitumilla....
