Siskon s40 -04 sai vihdoin alle talvipyörät. Muutaman päivän se viettikin parkkiruudussa jumissa kesärenkaineen. Ei vaan päässyt toteamaan renkaiden toimivuutta talvikelissä, kun kesä tuli takaisin, mutta uskotaan, että hyvät renkaat on Hankookin i-pike rs:t.
Se tuli todettua, että itse en kyllä tuolla autolla nastoja kestäisi kuunnella montaa päivää ilman lisäeristyksiä, aivan jäätävä ropina ja humina.
En kuitenkaan viitsinyt ihan varauksetta suositella kitkojakaan, kun ei itse ollut ihan varma, uskaltaisiko kokeilla. Ja kun puuttuu vielä dstc tuosta autosta ja renkaat ehtisi noilla kilometreillä kovettua pilalle ennen kulumista. Nastat ehkä säilyttävät pitonsa paremmin iäkkäämpinäkin, kun kuskina on sellainen, joka osaa pitää nastat ehjinä.
Ajettavuutta on noin lyhyellä kokeilulla paha kommentoida. Nastat saivat renkaat tuntuman aika liukkailta kuivalla tiellä ja sutimista sai varoa liikkeellelähdöissä.
Samalla tuli vahingossa huomattua, että pienen hetken itsekin toteutin täydellisesti tuota "kitkakuskit kaahaa ja nastakuskit hissuttelee" -tilastoa.
Tuossa kun hiljaiseen aikaan tuli ajeltua lähinnä ns. perstuntumalla ja korvakuulolla ja kun autossa on vielä mailimittari pimenneillä taustavaloilla, mistä syystä sitä tuli vielä vähemmän seurattua, niin vähän väliä yllätin itseni ajelemasta 10-20 km/h alle rajoituksen.
Toisaalta taas, kun vaihdon omaan kitkat ja ekaa kertaa karautin motarille kuivassa kesäkelissä, niin samaan tapaan nopeusmittaria katsomatta tajusinkin ottaneeni vauhtia aika rajusti yli rajoituksen, kun ennen vastaava meteli syntyi jo ihan rajoitusvaudissa.

Kitkat oli vielä kuluneet ja nastarenkaat uudet. Promilleja ei kyllä sentään ole veressä ollut viikkoihin, ellei niitä sitten synny huomaamatta ihan niiden kitkojen sivuvaikutuksena.