Minä taas ajaisin mielummin kitkoilla aina, enkä missään nimessä säästö syistä, vaan kun ne on vaan mukavammat ajaa myös kesällä. Olen tähän mennessä ajanut pääosin kesärenkailla kesällä ja kitkoilla talvella, mutta viime kesänä aloin miettimään et miksi mun pitää ajaa näillä epämukavilla, äänekkäillä ja kovilla kesärenkailla ollenkaan kun voisin ajaa paljon mukavammin ja pehmeämmin kitkoilla myös kesällä. On sanomattakin selvää ettei uusilla kitkoilla kannata ajaa kesällä niiden suuremman kulumisen takia, mutta kun kitkat alkavat vanhetessaan kovettumaan-kuluminen pienenee, silloin ne alkavat olemaan oivat kumit kesärenkaiksi ja silti ne eivät ole vielä niin äänekkäät ja kovat kun kesärenkaat.

Toisessa autossa on kitkat kesät-talvet ja ah, kuinka mukavaa sillä onkaan ajaa myös kesällä kun rengasmelua ei ole...

Olen joskus kokeillut rankempaa testiajoa kuluneilla kitkoilla kesäkelissä ja en ole huomannut niitä millään tavalla luistelevaksi tai vaaralliseksi ohjastaa, eikä ne sulaneet alle... Minulla on kitkoista VAIN hyviä kokemuksia, oli kesä tai talvi ja keli sitä tai tätä. Siksi ymmärtänette miksi ihmettelen kitkojen parjaajia.

Koittakaa ymmärtää minuakin, minulla on vasta vähän yli 30 vuoden ajokokemus liikenteessä ja kilometreissäkin vasta n. 1 500 000 km, eli olen vielä ihan noviisi arvioimaan renkaita tai ylipäänsäkään autoilua. Ajokokemuksenikin on kertynyt vain tieliikenteeseen sallituilla kumipyöräisillä vehkeillä. Sen verran olen ehkä oppinut autolla ajosta että osaan suhteuttaa ajoni vallitsevien olosuhteiden kuten kelin, ajoneuvon ja muun liikenteen mukaiseksi, eli pyrin ajamaan ennakoivalla ajotavalla, kuitenkin olematta KOSKAAN kenenkään jaloissa.
Toinen asia mikä ei liity tähän ketjuun, mutta totean kuitenkin et en millään ymmärrä miksi paremmat renkaat suositellaan laitettavan aina taakse?? Minusta erittäin paha ratkaisu, mielummin menen peräluisussa jota voi kontrolloida luiston suuntaan ja kaasua lisäämällä oikaista aika reilunkin luiston, mutta jos auto alkaa puskemaan kun ne huonommat kumit on edessä, sille ei yleensä ole paljon mitään tehtävissä tai ainakin oikaisu vaatisi paljon leveämmän baanan ja silti siinä onnistuminen on epävarmempaa. Tästä syystä itse en koskaan laita huonompia renkaita taakse, vaan aina eteen. Jos eturenkaat pitää, auton ohjailu on sata kertaa helpompaa. Toki takavetoautossa tilanne on toinen, siinä voisin laittaakin paremmat kumit taakse. :hello: