Minä VÄITÄN, että kovettuneetkaan kitkat EIVÄT ole hyvät kesärenkaat. Kumoa tuo fakta! Minä väitän että se on vain pihistelyä ja pelkkä hiljaisuus ei ole minusta argumentti.
Tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia suomalaisista tietää nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Sama pätee myös vaihteleviin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi kaupunkien kaduille, joissa pito-olosuhteet voivat vaihdella useasti saman päivän aikana.
Yksi kertakin voi olla liikaa vaikka sinä olisit hyvä kuljettaja.
Miksi minun pitäisi kumota mitään tuollaista mikä ei ole faktaa tai ylipäänsäkään mitään. Eikö täällä ole mielipiteen vapautta kun heti aletaan vaatimaan todisteita, todisteita ja todisteita. Millä faktalla sinä kumoat väitteeni että nastat eivät ole jäisellä kelillä edes uutena juuri sen parempia kun kitkatkaan, saati vähän käytettynä kun niillä ei tee enää yhtään mitään, siis hyviin kitkoihin verrattuna. Molemmat saa luistamaan kun alla on jäätä tai jos autossa on tehoa, renkaat saa luistamaan vaikka alla olis liimapintaa ja perusteluiksi ei missään tapuksessa kelpaa suppeat rengastestit. Tai ei sinunkaan tarvitse mitään kumota, jokaisellahan pitäis olla oikeus omiin kokemuksiinsa, ilman että kukaan muu saa niistä sydänkohtausta tai hengen ahdistusta.

Tuossa yllä on yksi hyvin merkittävä virhe; tutkimuksen mukaan 90% ihmisistä USKOO nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Hyvin harva oikeesti tietää renkaista yhtään mitään, sitä mennään yleisen "uskon" mukaan, koska muustakaan ei ole mitään tietoa tai käytännön kokemusta.
Kun kerroin tuosta yhdestä lipsahduksesta jo huonokuntoisilla kitkoilla, joka ei siis silti aiheuttanut mitään ongelmaa, näyttää selvästi siltä että kaikki eivät vaan osaa lukea asioita todellakaan yhtään enempää kun mitä on kirjoitettu. Onko niin ettei nastarengas voi lähteä koskaan ko. olosuhteissa luistoon? Tiedän omasta kokemuksesta että kyllä voi ja yllättävän helposti ja siihen ei tarvita edes edellä mainittua tilanteeseen sopimatonta ajotapaa, paljon riippuu siitä että onko kyseessä olevassa autossa oikea rengastus.
Täällä niin kovasti halutaan noita esimerkkejä ja "todisteita", vaikka kun niitä kerrotaan niihin ei uskota, mutta kerron kuitenkin. Toivon kuitenkin ettei kukaan saa tästä lisää hengenahdistusta...

Ennen kun luet, vedä syvään henkeä ja rauhoitu ja ajattele jo etukäteen että tässä on kyseessä vain keskivertoautoilijan oma käytännön kokemus, eikä mikään testitilanne millä ei tässä ole mitään painoarvoa muutenkaan.
Ajoin viime talvena A4 2,0 TDI Audilla (2010) jossa oli uudenkarheat (n. 500km ajettu) Nokian "parhaat" nastarenkaat ja voi kauhistus minkälainen ajettava se oli, pito oli jäisellä kelillä aivan olematon, joka risteyksestä lähdettiin sutimalla vaikka kuinka varovasti olisi yrittänyt. Lisäksi mutkiin piti ajaa melkein kävelyvauhtia että ylipäänsä pysyi tiellä. Lisäksi ajotuntuma oli koko ajan vähän kun olisi ajanut kuulalaakereiden päällä, eli tien pitotuntuma oli hyvin ohutta. Auto oli siis täysin kunnossa, eli "vikaa" ei voitu hakea edes siitä ja tämä on tosi tapahtuma, uskoo tai ei. Tämän jälkeen kun lähdin omalla autollani ajamaan samaa reittiä, mitään vastaava lipsumista ei ollut havaittavissa jo kuluneilla kitkoillakaan ja tuo sama ajolenkki meni silti huomattavasti nopeammin. Tiedän että tämän uskominen on monelle mahdotonta koska aivopesu on ollut jo niin voimakasta ja pitkäaikaista, mutta se ei silti muuta tätä käytännön totuutta mihinkään ja sekös monia voi harmittaa, niin kuin vastauksista joita tähän tulee, saamme huomata.

Silti olen vaan kertonut niitä käytännön liikenteessä tapahtuvia tosikertomuksia, joita nastamiehet kovasti perään kuuluttaa.
Ehkäpä kitkojen hyvään pitoon onkin syynä tämä meille kaikille niin rakas/paras automerkki, eli kun ne on VOLVON alla niin siksi ne pitää niin sikahyvin. Joo...tämä nyt oli pieni kevennys, mutta jos joku pystyy tuon edellä olevan paremmin nielemään tämä syyn takia, siksi sen tähän laitoin. En halua että nämä rengasasiat alkaa ketään liikaa ahdistamaan, on tässä maailmassa paljon pahempiakin asioita joista joutuu ahdistumaan. Siksi kehoitan KAIKKIA hankkimaan OMAA kokemusta eri renkaista, niin silloin sitä todellista tieto-taitoa alkaa olemaan ihan eri tavalla tällaisiin keskusteluihinkin.
Hyvää päivän jatkoa ja olkaahan nastamiehet varovaisia siellä tien päällä, talvella voi olla paikka paikoin liukastakin, vaikka valitettavasti sitä keliä yritetäänkin keinotekoisesti pitää kesäisenä niin paljon kun se on suolauksella mahdollista.
