Massa lisää liike-energiaa lineaarisesti, kun taas nopeus neliössä. Sinällään suoraviivaisesti tarkasteltuna massa lisäys ei vaikuta jarrutusmatkaan, koska kitka lisääntyy vastaavan määrän. Todellisuudessahan näin ei kuitenkaan ole, mutta pienet painoerot ei kuitenkaan pitäisi merkittävästi vaikuttaa (vertaa kevyt ja raskas henkilauto). Enemmän tälläisissä vaikuttaa alusta toimivuus ja kunto, painopiste, jarrut ja varsinkin renkaat.
Eikös esim TM ole mitannut yhden lyhyimmistä jarrutusmatkoista perheautoille asfaltilla ykköskorin S80:lle? Ja ei se nyt mitenkään erityisen kevyt auto ole. Kuluneet iskunvaimentimet vaikuttaa heti jo melkoisesti jarrutusmatkoihin...
Raskaan käluston tehokas jarrutus nyt taitaa muutenkin olla paljon hankalampi kehitettävä kuin henkilauton.
Mun dynamiikan opinnoista on jo kyl ainakin viitisen vuotta, mutta eipä sieltä äkkisistään tule mieleen, mikä suoraan sanoisi että massa vaikuttaa merkittavästi jarrutusmatkaan. Mutta kuten jo todettua, kitka on erittäin monimutkainen ja vaikea aihe pitemmälle tarkasteltuna. Kuten myös virtausmekaniikka saatikka -dynamiikka.
edit. Katselin tässä nyt sitten pitkästä aikaa tribologian kirjaa ja en nyt äkkisistään löydä syytä miksi massan lisäys vaikuttaisi vähemmän kitkaan kuin liike-energiaan. Mutta kuten jo todettua kitka on erittäin monimutkainen asia ja alkoi oikein viiden vuoden jälkeen kivistämään päätä kun katsoin tribologian kirjaa
