Tässä ne lupaamani lähikuvat nastarenkaasta ja kitkarenkaasta. Ainoa ero on vain nastat? 
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Edelleen samat erot uusissa renkaissa kuin mitä joskus 7 vuotta sitten ihmettelin. Kitkassa lamellit ovat "ohuemmat" (=niitä on enemmän), lamellien "leikkaus" menee kuviopalan läpi (nastassa näyttäisi päättyvän ennen palan reunaa), kuvio on "hienompi" ja reunoilla terävämpi.
Ja tosiaan, -10°C jo huomaa nasta vs. kitka kumiseoksen eron. Uusi kitkarengas on semmonen purukumi, nastapyörä vain kumi.
Minun näkökanta:
Edelleen, jos varaa olisi niin uudet kitkat tulisi autoon aina kun edelliset on loppu. Käytettyjä kitkoja perin hankala löytää, koska ovat usein "ajettu loppuun" ja hyvät "viedään käsistä". Tästä syystä on molemmissa autoissa nastat, toisessa -07/-08 ja toisessa -90.
Ja nyt jos huomasi tuon "-90", niin aika varma olen että liki kaikki ~2000 luvun puolella tehdyt talvirenkaat pitävät nuita vuoden 1990 Michelin X:iä paremmin. Ne ei pidä ilmaa, eikä tietä. Viikko sitten kun tuli jyväskylässä kaksi vuorokautta lunta ja tiet meni jäähän, vähän jännitti lähteä yleensä edes liikenteeseen. Kyllä niilläkin silti "pärjäsi" kun tiesi mitä tekee. Ihan muun liikenteen rytmissä pääsi etenemään, isommalla turvavälillä vain.
Yksi "hiihtojarrutus" sattui alamäkeen, kun oli tulossa kävelijöitä yli. Jyrkkä alamäki ja täysin kiillottuneet ajourat = ei sitten yhtään mitään pitoa. Ohjasin uralta pois ja tunnustellen jarrutin, jolloin sain pysähtymään vielä reilulla marginaalilla ennen suojatietä (ei olisi onnistunut esim. Volvolla, siinä ei ole yhtä tunnokkaat jarrut). Mielenkiintoista oli, että takanani tullut taksi meinasi oikeasti ajaa perseeseen (ajoi sitten rinnalle). Seuraavissa valoissa huomasin, että ainakin tuoreemmat nastarenkaat oli taksissa alla (se turvaväli...).
Ja tuon ikäiset renkaat eivät ole millään muotoa ennakoitavat. Lähinnä kun se vähäinenkin pito lähtee, lähtee sitten kunnolla. Onneksi tuo pikkukippo mahtuu omalle kaistalleen vaikka poikittain ja toinen samanlainen vielä vierelle, mutta silti...
...todellakaan, siis TODELLAKAAN en suosittele kenellekkään tämmöisiä "ikäloppuja" renkaita. Kuten joku (olikohan -karppa-) jo totesikin, rengasliikkeen jätelavaltakin löytäisi jo parempia. Koko on vain semmoinen, ettei löydä (155/75R13). Paremmat, tämän vuosituhannen renkaat on jo tiedossa, muttei isoveljen prkl jaksa vastata puhelimeen (ovat hänen varastollaan). Nyt vain vältetään ihan kaikkea "hupiajoa", koska jos yksikin rengas räjähtää (kahdessa halkeamia), voi tulla minullekkin hiki ratin takana vaikka tie olisi tyhjä. Ennen seuraavia renkaita vältetään viimeiseen asti yli 60km/h teitä.
Kyllä, vituttaa olla köyhä, mutta sekin on täysin oma vika.

Ja tottahan se on, jos äkkitilanne tulee eteen niin vähissä on neuvot. Ei paljoa kannata jarrutella, ennemmin ajaa ojaan ja vahingoittaa vain itseään.