Autoracing  KL-varaosat

Vaunun veto

  • 46 Vastauksia
  • 9996 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PV 544

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vaunun veto
« : 04.08.2018, 18:01:13 »
Onko kenelläkään ihan omakohtaista pitempiaikaista kokemusta miten kestää tuo automaatti vaunun vetoa. Ja käyttääkö automaattia vai vaihtelee käsin ylämäissä.? V70 -07.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15091
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #1 : 04.08.2018, 18:13:36 »
Onko kenelläkään ihan omakohtaista pitempiaikaista kokemusta miten kestää tuo automaatti vaunun vetoa. Ja käyttääkö automaattia vai vaihtelee käsin ylämäissä.? V70 -07.
Ei koskaan automaatilla vedettäessä aina manualiasennossa ja ei suurinta vaihdetta. Nämä ohjeet on auton ohjeissakin mainittuna.

Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.

mutta kukin tavallaan. minä olen huonoin sanomaan kuinka pitää vetää kärryä kun en ole karavaanari, en vedä sitä isolla ilmanvastuksella olevaa lootaa. Kiskon ainoastaan autotraileria ja pienoiskaivuria ne on oman autoni maksimi kuormia alle 2250kg. kuorman alla ei ole laatikko valittanut mutta normaalilla maantieajolla olen sen saanut rikki joten en tosiaankaan ole hyvä neuvomaan. lisä jäähdytys voisi olla paikallaan vaunua vedellessä käsittääkseni laatikko ei tykkää kuumista öljyistä ja lämmöt nousee kun laatikko luistattaa vitosella mäkeen.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2018, 13:48:22 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa jamo57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #2 : 04.08.2018, 18:21:00 »
Mulla on. On kestänyt, vaikka on jonkunlaista vikaa tomaatissa ollut. Käsivaihto hyvä, nelonen isoin mitä käytän. Vaunu painaa lastattuna n. 1400 kg.
V70 D5A 2005

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #3 : 04.08.2018, 19:16:41 »
Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.
Ohjekirja pyytää ajelemaan kärryn kanssa nimenomaan automaatilla (8-lovinen) ettei suotta vedätä moottoria liian suurella vaihteella. Auto osaa ohjekirjan mukaan valita optimaalisen vaihteen. Eikä tuo kyllä 7 suurempaa silmään laita kuin jossakin pidemmässä alamäessä. Jos tuntuu, että vedättää silti, niin dynamic ajotila pitää vielä pienempää vaihdetta silmässä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #4 : 04.08.2018, 21:23:07 »
vedetty on ja paljon ilman mitään ongelmia!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa PV 544

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #5 : 05.08.2018, 07:13:19 »
vedetty on ja paljon ilman mitään ongelmia!
Oletko vetänyt automaatti vai käsinvaihtoasennossa? Käyttänyt suurinta vaihdetta?
Olen tuossa tutkaillut aihetta monelta kantilta ja on kaksi erittäin vahvaa mielipidettä. Aivan ehdottomasti automaattia ja vähintäänkin yhtä ehdottomasti vain manuaalipuolta .Tietysti parhaiten kestää jos ei vedä ja vielä paremmin jos ei aja ollenkaan

Poissa PV 544

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #6 : 05.08.2018, 07:36:27 »
Ei koskaan automaatilla vedettäessä aina manualiasennossa ja ei suurinta vaihdetta. Nämä ohjeet on auton ohjeissakin mainittuna.

Itseäni vaivaa uteliaisuus uusista 8-vaihteisista että mikä ohjeistus niillä on mutta tuo minkä kirjoitin pätee 5 ja 6 lovisille automaatilla.
Ajo perävaunun kanssa –
automaattivaihteisto
• Kun pysäköitte mäkeen, kytkekää seisontajarru
ennen kuin siirrätte vaihteenvalitsimen
P- asentoon. Mäessä
käynnistäessänne Teidän tulee siirtää
vaihteenvalitsin ensin ajoasentoon ja
vapauttaa sen jälkeen seisontajarru.
• Valitkaa sopiva pikkuvaihde ajaessanne
jyrkässä mäessä tai vauhdin ollessa
hiljainen. Tällä tavalla estätte vaihteiston
vaihtamasta ylöspäin, jos autossa on
automaattivaihteisto. Vaihteistoöljy pysyy
viileämpänä.
• Jos autossanne on Geartronic-vaihteisto,
älkää käyttäkö suurempaa käsivalintaista
vaihdetta kuin millä moottori " jaksaa "
toimia. Aina ei ole taloudellista aja suurilla
vaihteilla.
HUOM! Joissakin malleissa on oltava
automaattivaihteiston öljynjäähdytin vedettäessä
perävaunua.
Tässä ote käsikirjasta,ei käske mielestäni käyttää manuaaliasentoa. Kuusivaihteinen kyseessä

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #7 : 05.08.2018, 10:05:09 »
Olen vetänyt paljon ja painavia lasteja pitkiä matkoja. Useita Legolandin reissuja 1800kg vaunulla ja kymmeniä ellei satoja kertoja mummola/mökkimatkoja 600km/kerta. Autona V70 D5 aut 2003.

Automaatti on automaatti eli en ole puuttunut koskaan vaihteisiin. Nyt jo 426tkm eikä pulmia. Öljyt vaihdettu 80tkm välein. Eilen viimeksi murske- ja hiekkakuorma 2000kg eli jo turhan painavaa kuormaa. Viikko sitten 2 kuutiota juuri sahattuja koivu- ja haapapölkejä eli toista tonnia painoa.

Toki jos nopeus asettuu huonosti jonossa ajaen niin, että jyristää liian pienillä kierroksilla, niin voi vähän avittaa, mutta muuten ei tartte puuttua. Öljynvaihto lienee se ratkaiseva juttu.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #8 : 05.08.2018, 13:00:15 »
Automaatilla D-asennolla. Automaatti tietää paremmin kuin kuski millä kuuluu vetää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3152
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #9 : 05.08.2018, 20:14:44 »
Jokainen vetää miten tykkää, itse olen vaunua kiskonut ihan ohjekirjan mukaan ja ongelmia ei ole ollut.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #10 : 05.08.2018, 20:29:38 »
Jokainen vetää miten tykkää, itse olen vaunua kiskonut ihan ohjekirjan mukaan ja ongelmia ei ole ollut.

Eli siis olet kiskonut D:llä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3152
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #11 : 06.08.2018, 08:41:36 »
En vaan 4 alueella niin kuin ohjeistuksessa sanotaan, edellinen vastaaja oli herra D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6454
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #12 : 06.08.2018, 15:17:15 »
Mäkistä tietä kun venettä vedän niin pakko 4 ja 3 tarpeen mukaan. Öljyt vaihdan 40-60tkm välein.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #13 : 06.08.2018, 16:30:13 »
Käyttöohjekirjassa ei taideta mainita vaihdetta, vaan niin, että tarvittaessa pienennettävä vaihdetta. Mutta jos kotimaassa operoidaan, niin D kyllä sopii 99%:sti kaikkeen vetämiseen.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #14 : 06.08.2018, 18:57:08 »
Tasasella asfaltilla kun vetää 80km nopeutta niin D asetuksella kierrokset on bensakoneella 2.4T noin 1750 ja neloselle kun vaihtaa niin nousee 2250 ja kolmosella tais olla 3200. En tiedä bensakoneen matalinta hyvää vetokierroslukua kuormituksessa mutta tuntuu 1600kg telillinen kokonaiskuorma tulevan vaivatta. Loivassa ylämäessä vaihtaa neloselle ja aika herkästi myös kolmoselle. Eli näin yhteenvetona jos on tasaista tietä niin vitosella menee nätisti mutta jos on vähänkin loivaa nousua esim Turun motarin alkupätkä viitaten Lohja-Hki -väliin, tuntuu nelonen olevan mukavempi. Ei heitä sitten suoran vitoselta kolmoselle eikä paukauta niin kovasti kuten ainakin mulla tuppaa tekemään kuormattuna.

 

Proturbo  Autodiagnoosi