Proturbo  Autodiagnoosi

A-nokka B230fk...?

  • 90 Vastauksia
  • 39040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #75 : 22.02.2013, 02:41:41 »
MItääääh?  :o

Kyllä luit oikein. Asteetkin ilmoitettu VX ja VX3 245.4/236.2

H imu nosto 12.0/11.5  ja asteet 258.2/254.2

F ja M nokassa myös ilmoitettu yhtä jännästi
muissa on ns yhdenluvun merkintä

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #76 : 22.02.2013, 02:59:23 »
Pitää mennä nukkumaan.. Uusilla silmillä sitten miettii noita.  O:-)
144
145
945
855

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #77 : 22.02.2013, 13:04:24 »
Kyllä siinä v- nokassa oli tönärillä mitattuna molemmissa puolissa 11.30mm nostoa.asteista en osaa sanoa.

Tämmöistä tietoa tuli ilmi. :P
144
145
945
855

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #78 : 22.02.2013, 13:10:21 »
Tämmöistä tietoa tuli ilmi. :P
Paljonko se sitten nostaa oikeilla venttiilinvälyksillä?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #79 : 22.02.2013, 13:33:13 »
11.3?  ???

Vai hä?
144
145
945
855

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #80 : 22.02.2013, 13:39:51 »
11.3?  ???

Vai hä?
Tässäpä meille "pähkinä".

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #81 : 22.02.2013, 15:06:03 »
Omassa taulukossani VX imu ilmoitettu 11.37/10.65 ja pako 9.1
vx3 samanlainen 11.37/10.65 mutta pako 6.1 joten siitä tulee se 3 tuohon nokan perään

Oisko se sitten niin että imupuolella on nostoa 11,37 ja laskua 10,65. Pakopuolella nostoa ja laskua yhtä paljon eli 9,1mm





 :buck2:
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #82 : 22.02.2013, 15:10:31 »
Ihme sekoilua. Ei tasan ole mitään 6,1 taikka 17,1 nostoja 8V vinokoneiden nokissa.

Saatko injector skannattua tai kuvattua sitä taulukkoa?

http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm
Mä luotan tähän, ja vastaavilla tiedoilla olevia taulukoita löytyy muualtakin.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 15:14:15 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #83 : 22.02.2013, 15:12:36 »
Oisko se sitten niin että imupuolella on nostoa 11,37 ja laskua 10,65. Pakopuolella nostoa ja laskua yhtä paljon eli 9,1mm





 :buck2:
Pirun pieni toi pakopuolen nosto.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #84 : 22.02.2013, 16:08:53 »
Ihme sekoilua. Ei tasan ole mitään 6,1 taikka 17,1 nostoja 8V vinokoneiden nokissa.

Saatko injector skannattua tai kuvattua sitä taulukkoa?

http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm
Mä luotan tähän, ja vastaavilla tiedoilla olevia taulukoita löytyy muualtakin.

Injectorin taulukko lienee tämä:

http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf

Eli nämä "pakopuolen nostot" ovat pakoventtiilin sulkeutumisajankohtia asteissa ATDC. Ei siis mitään tekemistä noston kanssa.

Nostothan selviää tuosta taulukosta mutta suomennetaanpa vielä varmuuden vuoksi:

V: Imu/Pako 11,37/11,37 (Turbobricksin taulukon 11,27 lienee typo)
VX: Imu/Pako 11,37/10,65 (V:n imu ja X:n pako, VX3 3ast. aikaistettu VX)
K: Imu/Pako 11,95/11,95

Noita nostojahan voi mitata tönärillä 0,1mm tarkkuudella, kuten joku olikin jo tehnyt ja todeta että ne ovat 0-välys arvoja. Todellinen nosto saadaan miinustamalla noista arvoista venttiilivälys.

Taulukossa ilmoitettuihin duraatioihin kannattaa suhtautua varauksella, kun ei ilmoiteta millä venttiilinvälyksillä. Turbobricksin taulukossa (http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec) isommat arvot, joten voisi ehkä olettaa että Turbobricks ilmoittaa 0-välyksellä ja nord-com.net 0.3-0.4 välyksellä tjsp.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #85 : 22.02.2013, 19:36:04 »
Samat arvot löytyy kyseisestä taulukosta, mitä itsellä on volvon taulukko http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf

Pakopuolihan on tuossa ihan eri sarakkeella

Nimi   Nosto milleinä             Kesto asteina                 otto(imu) asteina                     Pakokaasut asteina                Lohkon irtoamis kulma
        Sisällä/ulkona         Sisällä/ulkona               ennen alkua   Jälkeen pohjan     Ennen pohjaa   jälkeen alun                     sisä/pako
 VX    11.37/10.65          245.4/236.2                         4.7               60.7                       47.1                  9.1                                  111

VX3       11.37/10.65         245.4/236.2                     7.7               57.7                        50.1                  6.1                                 111

Helpottasko nyt tulkittemaan huohnolla enklannin kielellä käänettynä äkkiseltään

vx3 on se 3astetta imu että myöhäsemmällä. Kuten myöskin älyätte imu ja pako puoli luotaan peilikuvina

244L olet oikeassa ne ovat asteina.

Se voi olla pakopuolen luvut 10.65 ja voi olla olematta  :D
tuossa nyt ei suoranaisesti sitä kerrota mutta vähä viittaisi siihen



Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #86 : 22.02.2013, 21:08:23 »
Samat arvot löytyy kyseisestä taulukosta, mitä itsellä on volvon taulukko http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf

Pakopuolihan on tuossa ihan eri sarakkeella

Nimi   Nosto milleinä             Kesto asteina                 otto(imu) asteina                     Pakokaasut asteina                Lohkon irtoamis kulma
        Sisällä/ulkona         Sisällä/ulkona               ennen alkua   Jälkeen pohjan     Ennen pohjaa   jälkeen alun                     sisä/pako
 VX    11.37/10.65          245.4/236.2                         4.7               60.7                       47.1                  9.1                                  111

VX3       11.37/10.65         245.4/236.2                     7.7               57.7                        50.1                  6.1                                 111

Helpottasko nyt tulkittemaan huohnolla enklannin kielellä käänettynä äkkiseltään

vx3 on se 3astetta imu että myöhäsemmällä. Kuten myöskin älyätte imu ja pako puoli luotaan peilikuvina

244L olet oikeassa ne ovat asteina.

Se voi olla pakopuolen luvut 10.65 ja voi olla olematta  :D
tuossa nyt ei suoranaisesti sitä kerrota mutta vähä viittaisi siihen
Ai mikä on välillä sisällä ja välillä ulkona?

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #87 : 22.02.2013, 21:27:48 »
Ai mikä on välillä sisällä ja välillä ulkona?

Nokka-akselin vastepinta. pohja ja päällipuoli

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #88 : 22.02.2013, 21:47:36 »
In/out = imu/pako. Kysyttävää?

Esim. K-nokan kohdalla on ilmoitettu imu/pako 11,95 mm, mikä tahtoo sanoa että nostot ovat yhtä suuret. H-nokassa taas imu/pako 12,0/11,5 mm.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #89 : 23.02.2013, 11:22:15 »
In/out = imu/pako. Kysyttävää?

Entäs tuo lohkon irtoamiskulma? Irtoaako se aina 111 asteen kulmassa, jos kyseessä sisä ja pako?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron