Elekma  Autoracing

Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??

  • 37 Vastauksia
  • 3726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 744
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #30 : 29.10.2018, 16:46:42 »
Mitäs pa- puoli?
Omaan 00 2.0T vaihdoin juuri viimein bensapumpun. Ulinan lisäksi vetoja paljon pois ( vaati enemmän kaasua jaksaakseen) eikä kunnolla pari päivää jaksanut kylmänä startatessa käydä kuin 5 sekuntia sammuessa. Uudelleen startatessa kävi mutta täristäen, lämmettyä toimi vähän paremmin. Pumpussa oli  7/99 valmistusvuosi ja kesti siis18v /260tkm.

Pumppu voi toimia muttei jaksa antaa riittävästi bensaa tai tasaisesti painetta. Nakuttaa ja pudottaa ahtoa. Mitata paineen voi tukista. Pa-säädin kun alipaineletkun irrottaa niin jos valuu tai haisee kovasti bensalla on kalvo puhki.
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #31 : 31.10.2018, 09:02:13 »
Homma nimi on nyt tämä. Tein vielä uudestaan paineistuksen imupuolelle.
Nähtävästi kun ne kaksi isompaa vuotoa tuli paikattua, se sai sitten vuodon aikaiseksi uudesta kohdasta.
Viimeksi epäilin että turbo suunnalta olisi saattanut kuulua pieni suhina.
Nyt ääni oli selvempi ja kohde paikallistui, kun purin kaasuläppäkotelon päältä sen muovilipareen, mikä peittää myös tyhjäkäynti venttiilin. Se ilmeisesti huijasi äänen kuulumaan turbo suunnalta.

Vähän aikaa meni ihmetellessä miksi ääni ei muutu vaikka mitä letkuja tutkii.
Viimein sitten huomasin, että kun koskee kaasuläppäkotelon päällä siihen muovikiekkoon, mihin kaasuvaijeri tulee.
Kun sitä kiekkoa kääntää ja painaa alaspäin, lakkaa vuotamasta. Ilmamassa mittarilta kun painaa sellaisen 0,6bar painetta, niin nyt vuotaa aika reilusti tuosta, onko se nyt sitten läpän akselin kaula...

Siihenhän kohdistunee itse moottorista varmaan tyhjäkäynnillä aikamoinen imu? Riittää varmaan heittämään arvoja niin, että puottaa ahtoja?
Onko se purettavissa? Miten?
Onko siellä mahdollisesti joku tiiviste mikä kulahtanut? Jota ei tietenkään saa mistään?
Onko mitä tehtävissä?

S40 T4 vm. 02/03´
440 1.8i vm. 96

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2143
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #32 : 31.10.2018, 20:26:31 »
Luultavasti siinä on joku O-rengas tai stefa tiivisteenä akselissa. Voihan se kaasuläppä anturinkin tiiviste vuotaa.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2018, 21:07:27 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #33 : 05.11.2018, 22:19:11 »
Kaasuläppäkotelo tuli purettua.
Läppä lähtee ensin pois kahdella ruuvilla. Kannattaa ennen irrotusta merkitä tarkkaan miten se on siinä, ei meinaa välttämättä toimi, jos ei laita täsmälleen samoin sitä takasin. Mutta kokemuksesta viisastuu. Lisäksi niiden ruuvien reikien reunat voi kannattaa hioa sileäksi ennen kuin vetää sen akselin pois. Voivat muuten tarttua laakereihin kiinni.
Asentoanturin puolelta löytyy sokka, jolla läpän akselin saa vapautettua.

Eli siellä on kummassakin päässä kaksi ilmeisesti stefaa joiden välissä on joku erikoinen laakeri.
Onhan toi 16 vuotta tehnyt tehtävänsä, että ihmekö tuo jos ei pidä enää ilmaa sisällänsä. Kaasuvaijerin puoleiset vuotaa...
Ne stefat sinne ehkä voisi joku näppärä pystyä vaihtamaan, jos vaan löytää jostain samanlaiset.
Ite yritettiin vaan tymäkällä rasvalla, mutta eihän se sitä riittänyt kokonaan tiivistämään.
Volvo tahtoo 360 euroo uudesta kotelosta. Tarvikkeena en ole onnistunut löytämään.

Pelottaa vaan, että jos tuon rahan taas pistää kiinni, niin jos se ei sitten vieläkään ala toimimaan, vaan siellä on jotain muutakin.  :-\
S40 T4 vm. 02/03´
440 1.8i vm. 96

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #34 : 23.04.2019, 11:52:46 »
Kevät tuli ja lumen alta esiin tuli ahtoja uupuva volvo.
Vaihtelin tuossa koneen takaa turbon imu ja ahto letkut ja tcv menevät letkut. Pari pikkuletkua niihin yks suuntaisiin venttiileihin, jotka menee imu letkusta imusarjaan. DO88 silikoonisia... Ei vaan mitään vaikutusta...
Luulen että jostain turbon suunnalla olisi mahdollisesti vuoto paikka. Mutta kun en vaan fairy vettä suihkimalla nää että missä se on. Sellainen hentoinen ääni tuulen humimaan sieltä hukkuu.

Tiedättekö missä olisi mahdollisuus savutestiin? Jos sillä löytyis tuo vuoto. Mieluiten Keski-Suomessa, tai Oulusta alaspäin olevaa Suomea.

Jos laitan Turbosmartin boost tee tilaukseen, niin paljonko on normi ahdot T4 koneelle? Onko 1.1bar (16psi)? Kun sen verran siinä obd mukaan joskus on käynyt ahdot.

Mulla ei ole enää muita konsteja, kuin kokeilla tuota. Kun 300km lenkin heitin, niin vikavaloja ei sytytä, mutta ahtoja ei vaan anna.
Tiedä sitten mitä tekee koneelle...
S40 T4 vm. 02/03´
440 1.8i vm. 96

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 744
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #35 : 23.04.2019, 14:40:41 »
Bypassin kalvon testannu siitä ahtimen kyljestä? 
T4 sinne 0,9-1bar tasolle kun säätää mekaanisella niin näkee muuttuuko mikään tuossa tippumisessa eikä pilkkaa ainakaan yli. Vähänhän se paine aina putoaa muttei nopeaan eikä paljoa kerralla. .

Jos muu ei auta niin katsottava pakopesä.
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2143
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #36 : 23.04.2019, 21:52:28 »
Eikö sinne voi työntää paineilmaa kompuralla varovasti ja kuunnella mistä alkaa suhisemaan. Tuo pakopesän halkeaminen on noissa aika yleistä.

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #37 : 17.05.2019, 13:11:20 »
Kiitokset kaikille vastauksista tähän ketjuun!

Boost tee laitoin. En tiedä oliko sillä varsinaista vaikutusta. Se tasaisempi ahto eikä sitä magneetti vena sahausta. Sitä ei nyt varmaan ajossa huomaa. Mitä nyt ahdot saattaa pikkasen isommalla olla...
Kiristelin vähän letkujen liitoksia. Tällä ei varmaan loppupeleissä vaikutusta.
Mutta vaihdoin takaisin alkuperäisen ilmamassamittarin. (Tarvikkeena hommatun tilalle)
Auto toimii. Ei vikavaloja enää. Ajettu ja yritetty noin 150km matka.
(Tarvike imm jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä noin 4,5-5 tuhannen kierroksen kohdilla syttyi dsa ja vikavalo - P0103)

Torquella huomasin sellaisen, että tarvike imm se näytti täys kiihdytyksellä imm lukemat jonnekin 230 kieppeille.
Kun nyt tällä auton alkuperäisellä vanhalla, vastaava tilanne lukemat 190 kieppeille.

Että jos alkaa jotain oiretta tulemaan tai torque näyttäisi jotain outoja arvoja, niin pitää hakea sitten alkuperäinen imm uusi jostain.
Jos tuo on saanut auton perässä romuissa pyöriessä kipeää itteensä... Ja onhan se jo n. 17v. vanha ja 100tkm tietä nähnyt...

 :)
S40 T4 vm. 02/03´
440 1.8i vm. 96

 

Ateho  Elekma