Kuten moni on huomannut, tarkoitushakuista.
Eli jos tohon olis otettu POIKITTAISMOOTTORINEN, vaikkapa se parivuotta vanhempi 855 niin tulos olis ollu volvomiehelle huomattavasti parempi. Nää osakeulatörmäykset on kaikille pitkittäismoottorisille pahoja kun se moottoripaketti ei oo siinä välissä törmäysvyöhykkeenä.
Vai moottori törmäysvyöhykkeenä?

Jotenkin olen luullut, ettei se lohko paljoa jousta, ennemmin vaan välittää voimaa eteenpäin.
Se on totta, että 850 olisi luultavasti ollut lopputulokseltaan parempi, koska se edustaa nykyaikaista autosuunnittelua. Jos tarkkoja ollaan, niin 850 on ensimmäinen "nykyaikainen" auto kolariturvallisuuden suunnittelun kannalta. Takavetoiset perustuvat 200-sarjasta hiottuihin suunnitelmiin ja peruskonstruktiolla ikää on yksinkertaisesti paljon enemmän kuin kasipätkällä
Eivät ne 700- ja 900-sarjan Volvotkaan huonoja omana aikanaan olleet, mutta 800:een tuli ensimmäistä kertaa ennätysmäärä uutta teknologiaa.
Toisaalta myöskin pitkittäismoottorilla varustetut nykyautot saavat aivan yhtä hyviä tuloksia kolaritesteistä kuin poikittaismoottorisetkin. Kyse on ennemminkin suunnittelusta.