RallyBaron  Samppasport

V70 D4 2015 vaihteiston toiminta

• 9 Vastauksia
  • 3118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_m_k

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 D4 2015 vaihteiston toiminta
« : 06.09.2018, 19:25:06 »
Kuinka kanssavolvoilijoilla 8-vaihteinen laatikko toimii? En usko että tässä vikaa on, mutta..
Pienilla nopeuksilla, esim 20kmh, moottorijarrutuksen jälkeen on hankala aloittaa kiihdytys ilman nykäystä. Liikenneympyrä on ehkä pahin, eli jos hiukan jarruttaen menee ympyrään ja sitten tarjoaa kaasua niin nykäisee. Muutenkin saa olla kaasun kanssa tarkkana, tosi herkästi antaa em. tilanteissa löylyä liikaa. Sitten jos kiihdyttää vähän reippaammin maantienopeuteen ja keventää kaasua niin laatikko latoo isompaa vaihdetta niin että moottorissa oleva inertia nykäisee. Nykäisyt on aika pieniä, ei mitään aasinpotkuja tai kolahduksia, mutta useimmat vaihdot huomaa. Öljyt on vaihdettu SAH:lla muutama tonni sitten. Ajettu 125tkm

Olen yrittänyt paikalliselle (hyvämaineiselle) volvopajalle soitella että löytyykö voimalinjaan softapäivityksiä, mutta tuntuuvat olevan kovin kiireisiä

Poissa Maxxxed

• Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70 D4 2015 vaihteiston toiminta
« Vastaus #1 : 06.09.2018, 19:38:01 »
Ensimmäinen öljynvaihto 120tkm kohdalla?

Itellä ei tullut tollaisella mitään kuvailemiasi nykäsyjä. Ainoastaan jos liikkeelle lähti normaalia kovemmin millaista D:llä  ja tämä johtuu siitä että starttia/stop lepuuttaa vaihdetta. Ja jos deaktivoinu niin siltikin lepuuttaa vaihdetta paikoillaan. Jos sportti puoli päällä niin on vaihde myös päällä.

Oma oli mulla 238tkm - 262tkm välillä ja toimi loota kuin unelma, auto kyllä muutenkin.

Ja oli vanha taksi, 60tkm välein vaihdettu öljyt laatikkoon.

Edit. Eikä myöskään tarjonnut liian suuria vaihteita päälle kuin satunnaisesti joskus. Jos oli esim 70km/h alue joka ei suoranaisesti ole yleinen.

Vaihteistoon on mahdollista tehdä adaptatio nollaus joka resetoi mm kytkimien muistit ja oppii nopeammin uudelleen ajosyklistä.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw G31 530e LCi M-Sport 2021 (Käyttis)

Poissa VNT

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 06.09.2018, 21:51:24 »
Toiko öljynvaihto mitään muutosta, vai tuliko nykimiset öljynvaihdon jälkeen. Ilmeisesti ei ole vaihdettu huuhtelulla.

Poissa j_m_k

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 06.09.2018, 21:59:54 »
Paha sanoa. Ostin auton ja se kävi huollossa juuri ennen kuin tuli minulle. Koeajo oli ennen huoltoa, silloin en huomannut mitään

Poissa Maxxxed

• Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Tjuurboooo
« Vastaus #4 : 07.09.2018, 06:52:52 »
Ilmeisesti ei ole vaihdettu huuhtelulla.

Koeajo oli ennen huoltoa, silloin en huomannut mitään

Tuolle 8v laatikolle ei tehdä huuhtelua koska ei ole samanlaista lauhdutinta kuin vanhemmissa vai onkos se lämmönvaihdin. Kuitenkin, ei saa avattua linjaa samalla tapaa että saisi perinteistä huuhtelu vaihtoa tehtyä. Eli niihin vaihdetaan ~8l öljyä, käytännössä kaikki.

On mahdollista että on likaa lähtenyt öljynvaihdon jälkeen liikkeelle ja jokin/jotkin venttiilit lootassa temppuilee. En osaa tarkemmin sanoa, mahdollista vaihtaa öljyt uudelleen. Uusi öljy irroittaa likaa kuten öljyn tehtävä on puhdistaa ja voidella.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #5 : 07.09.2018, 07:20:54 »
Koska viimeksi on ohjelmistot päivitetty? Mulla oli oma auto ihan samanlainen, mutta nyt muutama viikko sitten tehdyn huollon ja ohjelmistopäivitysten jälkeen tuo ominaisuus väheni huomattavia määriä.

Poissa Maxxxed

• Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Tjuurboooo
« Vastaus #6 : 07.09.2018, 08:32:15 »
Koska viimeksi on ohjelmistot päivitetty? Mulla oli oma auto ihan samanlainen, mutta nyt muutama viikko sitten tehdyn huollon ja ohjelmistopäivitysten jälkeen tuo ominaisuus väheni huomattavia määriä.

Tuo on yksi vaihtoehto, mutta omaan kun teetin silloin huollon ei ollut päivityksiä. Mut siitä on jo aikaa.

Mut eikö sulla oo eri laatikko kun neliveto?  :)

Poissa j_m_k

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 07.09.2018, 09:59:35 »
Noi softapäivitykset on selvityksessä

Näistä kuvauksista saa helposti väärän käsityksen. Aamulla yritin löytää jotain tyypillistä ja aina toistuvaa nykäisyä eikä se oikein onnistu. Jos poppia huudattaa niin vaihdon havaiteminen vaikeutuu edelleen. Ainoa mikä on helppo toistaa niin hidastus about 20km/h (+-5kmh, pitäs varmana käydä jossain parkkipaikalla testaamassa) ja sitten kiihdytys. 30km/h on ihan ok, samoin jos ajaa hitaammin. Tuossa ~20km/h nopeudessa tuntuu että siellä on väärä pykälä silmässä (vapaa?) ja sitten vaihtaa oikean.

Tai sitten en ole oppinut tuolle kaasupolkimelle, se on em. tilanteessa kyllä aika herkkä. Tallaanko liikaa?  ;D ecomoodilla nimittäin tekee tuota vähemmän

Poissa VNT

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 07.09.2018, 10:21:51 »
Eli autoliikkeen teettämän huollon jälkeen rupesi nykimään,  jos näin, ei muuta kun auto takas huoltoon. Sama asia tietenkin vaikka olisit itse maksanut. Öljyn määrän saavat tarkistaa.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #9 : 07.09.2018, 11:27:58 »
Mut eikö sulla oo eri laatikko kun neliveto?  :)

Mul on etuveto  :)

Ainoa mikä on helppo toistaa niin hidastus about 20km/h (+-5kmh, pitäs varmana käydä jossain parkkipaikalla testaamassa) ja sitten kiihdytys. 30km/h on ihan ok, samoin jos ajaa hitaammin. Tuossa ~20km/h nopeudessa tuntuu että siellä on väärä pykälä silmässä (vapaa?) ja sitten vaihtaa oikean.

Tai sitten en ole oppinut tuolle kaasupolkimelle, se on em. tilanteessa kyllä aika herkkä. Tallaanko liikaa?  ;D ecomoodilla nimittäin tekee tuota vähemmän

110% samanlainen, mitä mun auto. Talvella aika haastavaa ajaa varovasti, kun alkaa pyörät sutimaan nykäyksen takia.

Samppasport  Futurez