Autodiagnoosi  Carcom Oy

Miksi Volvon huolto-ohjelmassa EI ole automaattiöljyn vaihtoa?

  • 32 Vastauksia
  • 10597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Selasin itselleni uuden Volvo S80 2,4 bensamallin huoltokirjaa.

Vuoden 2004/05 huolto-ohjelmassa ei ole millekään mallille tai millekään kilometrimäärällä merkitty automaattivaihteiston öljynvaihtoa! Miksi?

Sen perusteella voi olettaa, että vuosihuolloissa ja määräaikaishuolloissa EI ole vaihdettu automaattiaskin öljyjä? Miksi näin?

Onko perusoletus - pirun pelottava vaihtoehto - että säntillisesti merkkihuollossa huolletusta Volvostani ei ole vielä 230 000 kilometriin vaihdettu automaatin öljyjä ensimmäiseen 200 000 kilometriin?! Edellinen omistaja oli vaihdattanut 201 tkm:n tienoilla vaivaiset 3,5 litraa muualla kuin merkkihuollossa.

Varkauden Avain-Vaunua ei enää ole, joten en voi kysellä tarkemmin huolto-ohjelman ja merkkihuoltojen sisällöistä. Voi pyönä.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2018, 10:55:26 kirjoittanut Chall »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12747
mistä päättelit ettei ole? Se on siellä samalla tavalla erikseen tilattava lisätyö kuin esimerkiksi remmien vaihdot. Sille on samalla tavalla huolto-ohjelmassa suositeltu vaihtoväli kuin vaikkapa jarru- ja jäähdytinesteille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
mistä päättelit ettei ole? Se on siellä samalla tavalla erikseen tilattava lisätyö kuin esimerkiksi remmien vaihdot. Sille on samalla tavalla huolto-ohjelmassa suositeltu vaihtoväli kuin vaikkapa jarru- ja jäähdytinesteille.

Onko tosiaan? Hienoa, jos on vaihdettu ajallaan!

Itse huolto- ja takuukirjan kohdassa "Ote huolto-ohjelmasta 20 000/30 000 km" EI ole minkäänlaista merkintää vaihteiston öljyistä. Ei edes "Huollon lisätyöt"-kohdassa. Määräaikaishuollot ja vuosihuollot on selvitetty.

Toivon hartaasti, että öljyt on aikanaan vaihdettu. Kyselin jo asiaa tutuilta Sinisellä. Eivät osanneet sanoa, koska Varkauden Avain-Vaunua ei enää todellakaan ole. Laitoin kyselyn jo Avain-Vaunulle Kuopioon.

Vaihteistoöljyt ovat kirkkaat ja punaiset, kuten pitääkin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut ne Mikkelissä muualla kuin merkkihuollossa noin 25 tkm sitten.

Havahduin mahdolliseen ongelmaan, kun selasin aikaisempaa tarkemmin Volvon huolto-ohjelmaa ja totesin, että vuosi- ja määräaikaishuolloissa EI missään mainita automaattilaatikon öljyjen vaihtamista. Jakohihnat sun muut kyllä löytyvät.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Olisi aika karkea tilanne, jos siistin vaihtoauton ostaja huomaisi vasta jälkikäteen, että merkkiliikkeessä säännöllisesti "huollettu" auto ei olekaan huollettu juuri lainkaan!  >:( >:(


Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • www.vrcf.fi
Mutta eikös, ainakin osittain, öljyjen vaihtamattomuudesta johtuen vuosisadan alun Volvojen automaattilaatikoista vain harvat ovat kestäneet auton iän, kuten joskus vuonna "miekka ja kilpi" kuviteltiin. Samaa sarjaa kuin jakopään ketju muissa autoissa, kestää auton iän. Voi tosin sikäli pitää paikkansa, että ketjun tai laatikon porsiminen voi hyvinkin päättää vanhan auton aktiivisen käytön lopullisesti.
Olin yhden diesel Audi A6 3.0 '08 automaatin kyydissä keski-euroopassa alkuviikosta. Öljyjä ei ollut tiettävästi koskaan vaihdettu, mittarissa 235tkm ja tuunattu noin 300hv plus kuski käytti tehoja koko ajan. Oli puhetta öljyjen vaihdosta, omistaja harkitsee asian kysymistä seuraavassa huollossa. 
« Viimeksi muokattu: 07.09.2018, 12:32:48 kirjoittanut Jorma »

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Ensimmäisen öljynvaihdon venyttäminen on pahinta myrkkyä vaihteistolle, koska uudesta laatikosta irtoaa sisäänajon myötä enemmän epäpuhtauksia öljyn joukkoon.

aw55-50 on luja laatikko, varsinkin viimeisimmät.
Alkupään vuosimalleissa taisi olla solenoidien puslat sellaista materiaalia, että ne herkästi kerää likaa itseensä ja alkaa jumia sillä seurauksella ettei vaihdot menee enää yhtä nätisti. Tämä kun yhdistetään vielä öljyjen vaihtamattomuuteen.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • www.vrcf.fi
Ensimmäisen öljynvaihdon venyttäminen on pahinta myrkkyä vaihteistolle, koska uudesta laatikosta irtoaa sisäänajon myötä enemmän epäpuhtauksia öljyn joukkoon.

aw55-50 on luja laatikko, varsinkin viimeisimmät.
Alkupään vuosimalleissa taisi olla solenoidien puslat sellaista materiaalia, että ne herkästi kerää likaa itseensä ja alkaa jumia sillä seurauksella ettei vaihdot menee enää yhtä nätisti. Tämä kun yhdistetään vielä öljyjen vaihtamattomuuteen.

Joistain laatikoista olen kuullut, ettei ole ulkopuolelta vaihdettavaa suodatinta vaan suodatin on laatikon sisällä ja tukkoon mennessään aiheuttaa ongelmia ja ongelman saa korjattua vain laatikon avaamalla. Onkohan tässä totuuden siementä?

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Ensimmäisen öljynvaihdon venyttäminen on pahinta myrkkyä vaihteistolle, koska uudesta laatikosta irtoaa sisäänajon myötä enemmän epäpuhtauksia öljyn joukkoon.

aw55-50 on luja laatikko, varsinkin viimeisimmät.
Alkupään vuosimalleissa taisi olla solenoidien puslat sellaista materiaalia, että ne herkästi kerää likaa itseensä ja alkaa jumia sillä seurauksella ettei vaihdot menee enää yhtä nätisti. Tämä kun yhdistetään vielä öljyjen vaihtamattomuuteen.

Tätä se puuttui - että ensimmäinen vaihto on venynyt ja venynyt...  >:( >:( >:(

Nyt ei Volvolta kerrota mikä tilanne oikein on, koska mainittua varkautelaista Avain-Vaunua EI enää ole. Voi voi.

Huoltokirjassa on nätit merkinnät merkkihuolloista ajallaan Avain-Vaunussa, mutta missään ei tarkemmin kerrota mitä ne ovat sisältäneet. Mistä apu??  :-[ :-[ :-[

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Laatikkoöljyjen vaihtaminen on erikeseen tehtävä lisätyö ja pääsääntöisesti tehdyt lisätyöt merkitään huoltokirjaan.
Käytännössä voi olettaa, että jos ei merkintää ole -> ei ole tehty. Mikäli ei siis ole muuta dokumentointia aiheeseen liittyen, kuittia ym.

Vaihdat öljyt nyt, jos ei ole vaihdettu ja ajat säännöllisesti vaihdattaen automaattilaatikon öljyjä.
Nämä vanhat autot on aina yksilöitä ja vaikka vahvoja onkin, niin osa kestää kilometrejä enemmän, osa vähemmän. Laatikko kestää aikansa huollosta riippuen tai siitäkin huolimatta.

Omaani paljon ajettuuun rakkineeseen olen vaihdattanut säännöllisesti öljyt ja ainakin vielä toimii hyvin...

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Näissä ei tosissaan saa vaihdettua suodatinta ellei pura laatikkoa, en tiedä kuinka helposti tukkeutuva tuo suodatin sitten on.

Kaldonialle vastaus: edellinen omistaja pelannut ilmeisesti varman päälle ja  vaihtanut vain sen mitä propusta tullut pihalle, eli ei huuhteluvaihtoa. Ei nyt maalailla liikaa piruja seinille, eiköhän sinun autossa ole toimiva vaihteisto  :)

Siinä nyt pitää puntaroida että viekö suoraan huuhteluöljynvaihtoon vai tekeekö propusta laskemalla osittaisen öljynvaihdon pariin-kolmeen kertaan lyhyen ajan sisällä.





Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi

Kaldonialle vastaus: edellinen omistaja pelannut ilmeisesti varman päälle ja  vaihtanut vain sen mitä propusta tullut pihalle, eli ei huuhteluvaihtoa. Ei nyt maalailla liikaa piruja seinille, eiköhän sinun autossa ole toimiva vaihteisto  :)

Siinä nyt pitää puntaroida että viekö suoraan huuhteluöljynvaihtoon vai tekeekö propusta laskemalla osittaisen öljynvaihdon pariin-kolmeen kertaan lyhyen ajan sisällä.

Aivan.

Ajattelin kyllä viedä suoraan huuhteluvaihtoon, koska tilasin jo Mannoliakin 20 litran pänikän. Katellaan sitten ajanko 30, 40 vai 60 tkm noilla uusilla öljyillä.  8) 8) 8)

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Huoltokirjassa ja papereissa lukee, jos vaihdettu merkkiliikkeessä. Tuskin siis vaihdettu ajallaan 80tkm ja 160tkm kohdalla. Edellinenkin päätynyt samaan, kun vaihdatti 201tkm kohdalla? Jos ongelmia ei ole, niin huuhtelu ja ehkä jopa joku pesu ja sitten vaan ajoa. Omaan 2003 D5:n vaihdettu 80tkm välein ja tuskin muuten olisikaan ehjä 429tkm ajettuna...

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
AW50-42-laatikollisen "huolto-ohjelma" oli, että vaihteistoöljyä ei vaihdeta koskaan, paitsi taksikäytössä 75 000 km. Ensimmäisen vaihdon tein 240 000 km kohdalla ja sen jälkeen kolme kertaa n. 100 000 - 200 000 km välein. Hyvin on kestänyt, noin 800 000 km. Vaihteiston tyhjennystulpassa on magneetti, johon vähäinen hioutumisteräsjauho tarttuu pois pyörimästä öljyn joukossa. Muutoinhan laatikossa on vain siivilä, joka sinänsä ei tukkeennu, kuten tietynlaiset suodattimet kytkimistä irtoavan, magneettiin tarttumattoman, pölyn johdosta, joten kun suodinta ei ole, ei sitä tarvitse vaihtaakaan.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
AW50-42-laatikollisen "huolto-ohjelma" oli, että vaihteistoöljyä ei vaihdeta koskaan, paitsi taksikäytössä 75 000 km. Ensimmäisen vaihdon tein 240 000 km kohdalla ja sen jälkeen kolme kertaa n. 100 000 - 200 000 km välein. Hyvin on kestänyt, noin 800 000 km. Vaihteiston tyhjennystulpassa on magneetti, johon vähäinen hioutumisteräsjauho tarttuu pois pyörimästä öljyn joukossa. Muutoinhan laatikossa on vain siivilä, joka sinänsä ei tukkeennu, kuten tietynlaiset suodattimet kytkimistä irtoavan, magneettiin tarttumattoman, pölyn johdosta, joten kun suodinta ei ole, ei sitä tarvitse vaihtaakaan.

Vahvalta vaikuttaa! Kiitos uskoni Volvoon vahvistamisesta. Jos siis kyse on samanlaisesta laatikosta - autoni on S80 vm. 2004/05.

Tummuiko vaihteistoöljy jos sillä ajettiin yli 100 tkm? Tai peräti 200 tkm? Nyt sisällä on kohtalaisen kirkkaat öljyt ja ensi viikolla ne vaihtuvat huuhdellen uusiin.  8) 8)

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Luonollisesti väri tummuu, tasaista tahtia jokaisella kerralla, kun laatikko vaihtaa pykälää, koska kytkinten kitkamateriaalia hioutuu hitusen verran jokaisen vaihteen vaihtamistapahtuman myötä. Kyllä öljyn punainen perusväri on selvästi nähtävissä vielä neljännesmiljoonan kilometrinkin jälkeen.

 

Autoracing  KL-varaosat