Minäkin lainaan tätä topicia.
Appiukon, muistaakseni 2003 V70 2.4D automaatti ja tärinä vaivaa. Tärinä alkaa ilmetä 40km/h nopeudessa ja on läsnä vielä 120km/h nopeudessa.
Tärinää ei kuule, mutta tuntee jalan pohjassa ja penkissä. Tärinän taajuus on aikaliki samanlainen, kuin viallisen pyöränlaakerin, mutta jotenkin rouheampaa. Mitään laakeriin viittaavaa meteliä ei sisälle kuulu, eikä ääni muutu tien kallistuksen tai kaarteen mukaan. Myöskään ääneen ei vaikuta, kiihdyttääkö, jarruttaako, moottorijarruttaako vai ajaako tasaisesti vakkarilla.
Itse ajattelin ensin moottorin tukikumeja, koska tyhjäkäynnillä moottorin jyrinä kuuluu sisälle, mutta ääni ei muutu moottorin kierrosten mukaan ollenkaan, vaan on läsnä vain nopeuden mukaan muuttuvana. Mikään muu ei ääneen vaikuta.
Voisiko tuo nyt olla oikean vetoakselin laakeri (siinä koneen kupeessa) vai jokin muu? Kesällä appiukko hätäpäissään kerran rytkäytti 10km/h nopeudesta vaihteen P:lle, jolloin laatikko piti melko pamauksen, mutta mitään oiretta laatikon toiminnassa tai äänissä ei ole. Olisiko tuo voinut kuitenkin olla syypää äänen alkamiseen?
Ensin kuviteltiin renkaita ja vaihdettiin talvivanteet tasapainoitettujen kitkojen kanssa alle. Ei vaikutusta tärräykseen. Jyrinä/tärinä on aivan samanlainen, kuin ajaisi todella karkeiden asfaltti-urien pohjalla (rengasmelu), mutta tärräys pysyy samanlaisena, oli alla tuore sileä asfaltti tai kulunut urautunut sellainen.
Mikähän tuo voisi olla? Sen tuntee koko auton sisällä, niin takapenkillä kuin etupenkilläkin. Itse olen ihan ymmälläni, koska mitään väljää ei olla pikaisella tutkimisella löydetty.