Autoracing  KL-varaosat

V70 tärinä ajossa

• 35 Vastauksia
  • 18288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R1v3r

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 tärinä ajossa
« Vastaus #15 : 24.09.2018, 07:31:48 »
Omat kokemukset kehiin. Eli itellä täristää v70 -02 bensa kanssa tuossa motarinopeuksissa. (Tai täristi paljon pahemmin, ennen renkaiden tasapainotusta)

Mutta myös tasapainotuksessa huomattiin, että no irenkaat on ihan epätasaset itessään. Painottamalla parani kyllä roimasti toi tasasessa nopeudessa täristys.

Toi kiihdyttäessä täristys on vielä päällänsä ja katsurin kanssa koitettiin trarkkaan kattoa, mutta ei löytynnä mitään vikaa. Vetari aina välillä kolahtelee, joten itse kääntyisin sen puoleen. (En viitsi tuota lähteä tutkimaan, ennenkun alkaa oikeasti kettuilemaan)
Ensimmäinen kunnon autoni oli volvo, samalla mennään vieläkin.

Poissa vikki

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #16 : 24.09.2018, 08:14:47 »
Sisäpuolen nivel saattaa haljeta kun vedättää kovemmin ja meno loppuu kerrasta.

Poissa Furi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #17 : 01.11.2018, 19:33:33 »
Päivitystä omaani: talvirenkaita vaihtaessa tuli nyittyä vetareita molemmin puolin ja kuskin puolella olikin selvä juttu. Sisemmässä nivelessä oli väljää.

Millainen operaatio tuo vetoakselin vaihto on? Joskus olen ulomman nivelen vaihtanut fordiin... Mistäs tuollainen kannattaisi tilata/hakea? Volvolta taitaa olla liian kallis meikäläiselle

Poissa Furi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 15.11.2018, 14:53:43 »
Tänään vaihdettiin vasen vetari liikkeessä ja nyt tärinän laatu on muuttunut aika paljon. Nyt se on hyvin vaimeaa 80-> ja vain kiihdyttäessä. Täytyy vielä nuo renkaiden tasapainotus tarkistaa, kun noista talvipyöristä niitä en ole vielä sitä tehnyt.

Mutta isoin muutos tuli kulkupuoleen muuten, sillä vaihteenvaihdossa ja moottorijarrutukseen siirryttäessä ei enää tömähtele. Olin jo kategorioinut sen vanhan auton ominaisuuksiin, mutta  parempi näin.

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #19 : 18.11.2018, 13:41:00 »
Minäkin lainaan tätä topicia.

Appiukon, muistaakseni 2003 V70 2.4D automaatti ja tärinä vaivaa. Tärinä alkaa ilmetä 40km/h nopeudessa ja on läsnä vielä 120km/h nopeudessa.

Tärinää ei kuule, mutta tuntee jalan pohjassa ja penkissä. Tärinän taajuus on aikaliki samanlainen, kuin viallisen pyöränlaakerin, mutta jotenkin rouheampaa. Mitään laakeriin viittaavaa meteliä ei sisälle kuulu, eikä ääni muutu tien kallistuksen tai kaarteen mukaan. Myöskään ääneen ei vaikuta, kiihdyttääkö, jarruttaako, moottorijarruttaako vai ajaako tasaisesti vakkarilla.

Itse ajattelin ensin moottorin tukikumeja, koska tyhjäkäynnillä moottorin jyrinä kuuluu sisälle, mutta ääni ei muutu moottorin kierrosten mukaan ollenkaan, vaan on läsnä vain nopeuden mukaan muuttuvana. Mikään muu ei ääneen vaikuta.

Voisiko tuo nyt olla oikean vetoakselin laakeri (siinä koneen kupeessa) vai jokin muu? Kesällä appiukko hätäpäissään kerran rytkäytti 10km/h nopeudesta vaihteen P:lle, jolloin laatikko piti melko pamauksen, mutta mitään oiretta laatikon toiminnassa tai äänissä ei ole. Olisiko tuo voinut kuitenkin olla syypää äänen alkamiseen?

Ensin kuviteltiin renkaita ja vaihdettiin talvivanteet tasapainoitettujen kitkojen kanssa alle. Ei vaikutusta tärräykseen. Jyrinä/tärinä on aivan samanlainen, kuin ajaisi todella karkeiden asfaltti-urien pohjalla (rengasmelu), mutta tärräys pysyy samanlaisena, oli alla tuore sileä asfaltti tai kulunut urautunut sellainen.

Mikähän tuo voisi olla? Sen tuntee koko auton sisällä, niin takapenkillä kuin etupenkilläkin. Itse olen ihan ymmälläni, koska mitään väljää ei olla pikaisella tutkimisella löydetty. ???

Poissa Furi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 07.01.2019, 14:08:19 »
Päivitystä omaan tilanteeseen:

Tärinä on jatkunut edelleen. Tänään oli taas auto nosturilla ja asentaja huomasi raidetankojen sisäpäiden olevan lopussa. Toinen, mistä mainitsi, niin alatukivarren helat on joskus vaihdettu sellaisiin polyuretaanisiin ja epäili myös, että nekin voi osaltaan vaikuttaa sopivuudeltaan. Pyysin vielä tsekkaamaan moottorin tuennat, saa nähdä, mitä sanovat.

Kysymys kuuluu: voiko nuo raidetankojen sisäpäät aiheuttaa koko auton vapinaa? Auto on kumminkin kaksi kertaa katsastettu tärinän olemassaolon aikana, eikä sisäpäistä ole milloinkaan mainittu.

EDIT: Moottorin tuennoissa myös väljää, laatikon edessä ja jakopään vieressä olevissa kumit kuluneet pois -> vaihtoon myös siis...
« Viimeksi muokattu: 08.01.2019, 08:19:53 kirjoittanut Furi »

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #21 : 07.01.2019, 16:50:32 »
Voisiko tuo nyt olla oikean vetoakselin laakeri (siinä koneen kupeessa)

Itse epäilin myös noita laakereita kun olin jo vaihtanut itse vetarit, pyöränlaakerit, kaikki moottorintuet ja jopa apurungon puslat ilman vaikutusta. Vetarihan vain tuupataan sisään ja minusta siinä tuntui pienoin klappi jota asentaja sanoi "normaaliksi..". Koskaan noita laakereita ei alettu vaihtamaan. Ilmeisesti tars aski tiputtaa alas jne..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #22 : 07.01.2019, 17:47:55 »
Kannattais ehkä nyt vaan uusia ne eturenkaat...
Itsellä oli samoja oireita, ratissa ei tuntunut mitään mutta vapina tuli auton alustaan. Ensin vaihdoin takakumit(vanteet hyvät), ei vaikutusta.
NooooHHhh, eturenkaat syyniin vemputusta ja pompotusta(oli painotettu ja ok)
Uudet hakat eteen ja on kuin pilvenpäällä löhöilisi. *nuqquun->

Toisessa etukumissa pysty ja toisessa sivuheittoa ja tasapainossa olivat..  :tickedoff:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Furi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #23 : 08.01.2019, 08:27:44 »
Kannattais ehkä nyt vaan uusia ne eturenkaat...
Itsellä oli samoja oireita, ratissa ei tuntunut mitään mutta vapina tuli auton alustaan. Ensin vaihdoin takakumit(vanteet hyvät), ei vaikutusta.
NooooHHhh, eturenkaat syyniin vemputusta ja pompotusta(oli painotettu ja ok)
Uudet hakat eteen ja on kuin pilvenpäällä löhöilisi. *nuqquun->

Toisessa etukumissa pysty ja toisessa sivuheittoa ja tasapainossa olivat..  :tickedoff:

Jos minun ongelmaa meinaat, niin oire on samanlainen kesä- ja talvipyörillä, molemmat edestä taakse vaihdettuna.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #24 : 08.01.2019, 09:43:12 »
Mulla meni about 5 vuotta moottoritieajon tärinöitä poistaessa, ja kyllä se vaati suorat vanteet ja renkaat molempiin pyöräsarjoihin ja tasapainotuksen korjaamista. Uudet etujarrulevytkään ei haitanneet. Vika löytyi aika helposti lopulta kun siirteli pyöriä edestä taakse ja katsoi miten tärinä siirtyy. Mulla se tärinä kasvoi ihan vauhdin mukaan.

Tollanen vauhdin mukaan tärinä vaatii pyörivän massan, jos kaasu ylhäällä tärisee on vetarit pitkälti eliminoitu, moottorin, laatikon tuennat, pyörät, laahaavat tai kierot jarrut, turbiini ainakin jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2019, 09:44:56 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Furi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 08.01.2019, 10:20:45 »
Aivan, omassa yksilössäni nimenomaan kaasu ylhäällä rullaa tasaisesti, tasakaasulla hieman täristää ja kevyellä kiihdytyksellä täristää paljon.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #26 : 08.01.2019, 10:23:24 »
Aivan, omassa yksilössäni nimenomaan kaasu ylhäällä rullaa tasaisesti, tasakaasulla hieman täristää ja kevyellä kiihdytyksellä täristää paljon.

Vetoakselipuolta ja laatikkoa ehkä silloin eniten miettisin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa M.H.

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #27 : 09.01.2019, 08:54:10 »
Pientä päivitystä omaan ongelmaan; vaikka omatoimisesti ja useamman ammattilaisenkin toimesta on syksyllä tutkittu vetareita ja alustan niveliä vikoja löytämättä, katsastusmies löysi eilen väljän alapallonivelen. Tärinä kyllä on lieventynyt melkein olemattomiin, toki pientä kolinaa on tullut tilalle pyykkilautaröpelöllä ajettaessa. Toivottavasti syy tärinään olisi tässä. Taitaa olla fiksumpi jättää Motonetin halpispallo ostamatta, ja hakea "oikeasta" varaosapuljusta esim. Lemförderin nivel? Palailen asiaan kuukauden sisällä, kunhan saan vaihdettua...

Poissa vikki

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #28 : 09.01.2019, 09:12:37 »
Kerran Meyle HD alapallon mutteri oli niin tiukka menemään, että piti jatkovarrella vääntää koska lukitus oli rympätty liian ahtaaksi. Seuraavan kerran kun vaihdoin, avasin kierretapilla enimmät pois ja vedin tiukempaan kiinni.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #29 : 09.01.2019, 11:34:14 »
Minä vaihdatin just alapallon omaan V70:een, mutta tärinää se ei aiheuttanut ennenkään. Ohjauksen keskialue tarkentui kun vaihtoi ja urat haittaa vähemmän.

Race.fi  Puotilan autokorjaamo