Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla

  • 15 Vastauksia
  • 7537 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin tuossa tulpat 2.5T moottoriin ja kun otin sytytystulppien päällä olevan muovisen suojakannen pois, niin sen allahan oli öljyä niin paljon, että ihan märkähän se koko "venttiilikopan" päälinen oli.

Voihan se olla, että edellinen öljynvaihtaja on lorauttanut ohi, mutta sellaisen luulisi kyllä kuivuvan pois, kun vaihdon jälkeen on ajettu jo reilut 10tkm. Mielestäni näyttäisikin siltä, että öljyntäyttökorkki vuotaa, koska sen ympäristö on enemmän öljyinen (jakohihnan ympäristö näyttää kuivalta). Korkki vaikuttaa aika väljältä, pitäisikö olla jämäkkä tuntumaltaan, kun kiristää kiinni? Vai olisiko huohotusongelmaa tms.?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5551
  • Volvo V70
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #1 : 10.09.2018, 15:02:13 »
Öljykorkkiin saa tiivisteen motonetista..
Tiiviste kovettuu vanhetessaan ja korkki tuntuu väljältä.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1379
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #2 : 10.09.2018, 15:04:15 »
Ainakin S40 on vaihdettava kumitiiviste korkissa, siniseltä hain ja noin 5€ kustansi. Emännän S60 ennen omaani hakua katoin ettei sen korkin tiiviste mehi ja näytt minusta kumi aika uudehkolta eikä vanhalta koppuralta kuten S40.

.Olikin jo vastattu tähän  :)
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #3 : 10.09.2018, 15:13:38 »
Öljykorkkiin saa tiivisteen motonetista..
Tiiviste kovettuu vanhetessaan ja korkki tuntuu väljältä.
Joo, ilmeisesti Motonetin tuotenumero 27-9300, hinta 0,90 €, eli käynpä kipaisemassa sellaisen, kiitos! Korkkia kun tutkailin, niin enpä edes kiinnittänyt huomiota koko tiivisteeseen...

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10120
  • Teiden tukko
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #4 : 10.09.2018, 16:14:21 »
Vaihdoin tuossa tulpat 2.5T moottoriin ja kun otin sytytystulppien päällä olevan muovisen suojakannen pois, niin sen allahan oli öljyä niin paljon, että ihan märkähän se koko "venttiilikopan" päälinen oli.

Voihan se olla, että edellinen öljynvaihtaja on lorauttanut ohi, mutta sellaisen luulisi kyllä kuivuvan pois, kun vaihdon jälkeen on ajettu jo reilut 10tkm. Mielestäni näyttäisikin siltä, että öljyntäyttökorkki vuotaa, koska sen ympäristö on enemmän öljyinen (jakohihnan ympäristö näyttää kuivalta). Korkki vaikuttaa aika väljältä, pitäisikö olla jämäkkä tuntumaltaan, kun kiristää kiinni? Vai olisiko huohotusongelmaa tms.?

Onko tähän vaihdettu se öljyloukulta kanteen menevä muoviputki korvaavaan kumiletkuun? Minulla oli se muoviputki murtunut ja sitä kautta öljynnyt kannen sieltä suojamuovin alta. Epäilin myös, että öljyntäyttökorkin tiiviste olisi vuotanut, mutta ei sieltä ole mitään tullut vajaan 3000km jälkeen. Öljyntäyttökorkin tiiviste taitaa olla useimmissa Volvoissa yksi ja sama, ainakin vinokoneessa ja tinavitosessa.


Kuvan putki ei ollut kokonaan poikki remonttia alotettaessa, revin sen poikki irrottamista helpottaakseni.


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #5 : 10.09.2018, 16:28:06 »
Onko tähän vaihdettu se öljyloukulta kanteen menevä muoviputki korvaavaan kumiletkuun? Minulla oli se muoviputki murtunut ja sitä kautta öljynnyt kannen sieltä suojamuovin alta. Epäilin myös, että öljyntäyttökorkin tiiviste olisi vuotanut, mutta ei sieltä ole mitään tullut vajaan 3000km jälkeen. Öljyntäyttökorkin tiiviste taitaa olla useimmissa Volvoissa yksi ja sama, ainakin vinokoneessa ja tinavitosessa.


Kuvan putki ei ollut kokonaan poikki remonttia alotettaessa, revin sen poikki irrottamista helpottaakseni.


Tuota putkea yritin kyllä tarkastella, mutta irti en käyttänyt, joten voi olla, että jossain kohtaa on murtuma. Tuo öljykorkki vain vaikutti syylliseltä, kun se täyttöaukon kaulakin oli sopivasti öljyinen ja jotenkin tuntui niin löysältä koko kiinnitys. No mutta tuo pitää sitten käyttää irti, jos öljyäminen ei lopu tiivisteen vaihtoon.

Kankikari

  • Vieras
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #6 : 10.09.2018, 16:41:24 »
Huolimaton öljynlisääjä kaataa helposti ohi ja öljyt päätyy tulppapoteroihin.

Mutta jos öljy on mustunutta niin joko huohottimesta tai nokkakannen o-renkaat vuotaa öljyt tulpille.

Tekee tulppien käytöksen hyvin jännäksi kun on puhtaalla öljyllä jäähdytetyt tulpat.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #7 : 10.09.2018, 17:29:18 »
Huolimaton öljynlisääjä kaataa helposti ohi ja öljyt päätyy tulppapoteroihin.

Mutta jos öljy on mustunutta niin joko huohottimesta tai nokkakannen o-renkaat vuotaa öljyt tulpille.

Tekee tulppien käytöksen hyvin jännäksi kun on puhtaalla öljyllä jäähdytetyt tulpat.
Onneksi niissä tulppapoteroissa ei ollut öljyä. Vissiin sen verran hyvin tulpanhattu/puola tiivistää reikää. Öljyä oli siinä päällä kertyneenä niihin kaikkiin pikku kolosiin.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #8 : 10.09.2018, 18:28:21 »
Kannattaahan tuo tarkistaa että huohottaa kunnolla.

https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #9 : 11.09.2018, 16:41:15 »
Kannattaahan tuo tarkistaa että huohottaa kunnolla.

https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4
Korkin tiiviste on nyt vaihdettu ja onhan korkki nyt ihan eri tuntuinen, menee silleen jämäkästi kiinni, mutta perskules, kyllähän se hienoisesti puhaltaa sekä öljyntäyttöaukosta että mittatikun reiästä, ei kyllä mitenkään reippaasti. Mutta ilmeisesti olisi syytä käydä huohotin läpi...

Tässä näyttäisi olevan huohotinrempan ohjevideo tuolle moottorille, ei sinänsä näytä pahalta, mutta onhan siinä puuhasteltavaa: https://www.youtube.com/watch?v=quJuHSkx9Q8

Mites paljon tuosta veloitetaan pajalla? No kysymällähän se selviää...

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #10 : 11.09.2018, 16:58:40 »
Jos pysyy työkalut kädessä ja on talli missä rauhassa tehdä niin tuon tekee kyllä itsekin. Suht helppo operaatio.

Kyllä tuohon varmaan 2-3h menee ammattilaiselta, tuntihintahan sitten loppusumman määrittelee.

Turboihin nuo huohottimen osat sinisellä taitaapi maksaa muistaakseni ~200€.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10120
  • Teiden tukko
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #11 : 11.09.2018, 22:06:32 »
Jos pysyy työkalut kädessä ja on talli missä rauhassa tehdä niin tuon tekee kyllä itsekin. Suht helppo operaatio.

Kyllä tuohon varmaan 2-3h menee ammattilaiselta, tuntihintahan sitten loppusumman määrittelee.

Turboihin nuo huohottimen osat sinisellä taitaapi maksaa muistaakseni ~200€.

Jos lähtee vaihtamaan öljyloukkua, niin se vaatii imusarjan irrottamisen. On tehtävissä kotitallissa, kunhan vain on aikaa. Yksi imusarjan pultti, termostaattikotelon vieressä, vaatii pitkää pinnaa, eripituisia jatkoja pienestä hylsysarjasta ja tiheäkanttisen 10mm hylsyn (6 kanttinen ei käy). Tietysti, jos valuttaa vedet pois ja irrottaa termostaattikotelon, niin pääsee helpommin tuohon pulttiin käsiksi.

Jos uusii öljyloukun ja siitä kanteen menevän letkun, imusarjan tiivisteen ja kaasuläppäkotelon tiivisteen (kannattaa samalla putsata kaasuläppäkotelo), osat maksaa ~80€ (sisältää pienen tinkimisen). Jos lisäksi uusii öljyloukulta imuputkeen menevän letkun/putken, hinta pompsahtaa. Tälle osalle ei 200€ riitä. Sinisellä.

Lisäksi tarvitaan uusia letkuklemmareita muutamaa eri kokoa. Tehtaalla letkut on kiinnitetty puristettavilla klemmareilla. Niitä ei ehjänä saa auki. Kannattaa myös varautua uusimaan 6mm letku, joka menee imusarjan alla olevasta banjopultista öljyloukulle menevään letkuun.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #12 : 11.09.2018, 22:37:17 »
Jos lähtee vaihtamaan öljyloukkua, niin se vaatii imusarjan irrottamisen. On tehtävissä kotitallissa, kunhan vain on aikaa. Yksi imusarjan pultti, termostaattikotelon vieressä, vaatii pitkää pinnaa, eripituisia jatkoja pienestä hylsysarjasta ja tiheäkanttisen 10mm hylsyn (6 kanttinen ei käy). Tietysti, jos valuttaa vedet pois ja irrottaa termostaattikotelon, niin pääsee helpommin tuohon pulttiin käsiksi.

Jos uusii öljyloukun ja siitä kanteen menevän letkun, imusarjan tiivisteen ja kaasuläppäkotelon tiivisteen (kannattaa samalla putsata kaasuläppäkotelo), osat maksaa ~80€ (sisältää pienen tinkimisen). Jos lisäksi uusii öljyloukulta imuputkeen menevän letkun/putken, hinta pompsahtaa. Tälle osalle ei 200€ riitä. Sinisellä.

Lisäksi tarvitaan uusia letkuklemmareita muutamaa eri kokoa. Tehtaalla letkut on kiinnitetty puristettavilla klemmareilla. Niitä ei ehjänä saa auki. Kannattaa myös varautua uusimaan 6mm letku, joka menee imusarjan alla olevasta banjopultista öljyloukulle menevään letkuun.
Tuon letkuhäsmäkän hinta näytti bilialla olevan 211€.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2545
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #13 : 12.09.2018, 22:27:45 »
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T -05 öljyä sytytystulppien suojamuovin alla
« Vastaus #14 : 18.09.2018, 11:37:13 »
Bilialta kun kyselin kustannusarviota, niin työtä 250e ja osiin 170e. Tarkemmin ei osia eritelty, kun en älynnyt kysyä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron