My-dieselin veronalennus olisi hallitukselta ekoteko. Taitaa kuitenkin olle siten, että puheet ja teot ei mene heillä yksiin.
Liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursianen kertoi YLE:n Ykkösaamussa asian sangen selkeästi: Biopolttoaine on tulevaisuudessa varattu lentoliikenteen käyttöön, eikä sitä riitä yksityisautoiluun.
Oman muistini mukaan liikenteen kokonaisverotus ei ole koskaan vähentynyt, eikä talouden kehitys anna siihen jatkossakaan mahdollisuuksia. Maailman ehkä kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet edellyttävät liikennesuoritteen radikaalia vähentämistä, ja siihen raha toimii mainiona ruoskana.
Jos autoilun vuosittaisesta verokertymästä palautettaisiin 3 miljardia teiden parantamiseen ja sijoitettaisiin loput hävittäjähankintoihin, ajaisimme paremmilla teillä ja voisimmme ostaa 30 hävittäjää joka vuosi.
Oma lukunsa on biopolttoaineiden tuotantoketjun ekologisuus, mutta en puutu siihen. Sama koskee raideliikennettä; rautapyörä rautakiskolla on hyvä lähtökohta laskutaitoisille epäilijöille, varsinkin kun sähköä tuotetaan hiilivoimalla ja tuodaan ulkomailta. Mutta saarnamiehillä riittää aina seuraajia
