KKD Motorsport  Samppasport

965 -93 B6304T ja 945 Classic

  • 43 Vastauksia
  • 12225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #15 : 30.12.2018, 23:04:45 »
Välijäähyn laitoin paikalleen ja väsäsin ahtoputket. Maantieajeluakin tuli reilu 300km. Turbon ja välijäähyn välinen putki on muutettava kiertämään alempaa, nyt tulee aika ahdasta imuputken ja ilmanputsarin kanssa. Ilmanputsari taitaa olla englantilaisen tai 142:n vanha K&N ja lyhyempi auttaisi tilanpuutteeseen.

Enää kaasuläpän kumimutkan poisto ja seosmittarin asennus niin voi kokeilla vähän millä paineella tässä tulee bensapuolen rajat vastaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #16 : 19.01.2019, 21:02:54 »
Ei ole mennyt ihan pelkästään ajeluksi. Etu vilkku/parkkiumpiot uusin ja vaihdoin vasempaan etusatulaan kumisarjan sekä männän. Viikolla tein turbon ja coolerin välisen putken uusiksi jotta sai ilmanputsarille lisää tilaa. Tänään tuli viimeinkin poistettua kumimutka kaasuläpältä. Nythän se ei kaipais kuin lisää ahtoa.



Kuten kuvastakin näkyy, oikeanpuoleinen heijastin ois uusittava. Sumuvalo on surkea ja ajovalon pinta on kesinyt. Imuputkella ei ole vieläkään letkuntynkää turbon päässä, koska ei ole viitsinyt pelkästään yhtä pätkää tilata. Päästin vanhat nastarenkaat eläkkeelle ja ostin Hankookin iPike RS2 205/55/16. Laitoin ne alle tänään ja kummallisesti pito parani ::) Rengasmelun muuttui erilaiseksi, mutta radionkuuntelun kannalta ihan yhtä häiritsevää. Ja koska kumit on pienemmät kuin ennen, täytyy madaltaa lisää. Muuten jää liikaa tilaa kaaren väliin :D
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #17 : 22.01.2019, 23:19:05 »
Laskin keulaa kokeeksi sentin lisää. Tukivarret ovat jo sen verran jyrkässä kulmassa, että ois aika harkita palikoita tilanteen korjaamiseksi. Taas kerran pyöränkulmien tarkastus ruuvailun jälkeen ja oikea alapallohan oli väljä. Onneksi ehti vielä koukkaamaan Motonetista uuden ja vaihdoin sen samantien. Takapäätä ei kovin paljoa alemmas taida Nivomatien kanssa saada. Josko hommaa sinne keväämmällä coili-iskarit löysällä jousella ja jättää vakiot Nivojen jouset paikalleen toistaiseksi. Perän ei tarvitse kovin jäykkä olla, kunhan kantavuus on riittävä.

Paineensäätimen asensin ja samalla tuli huomattua, että oikeanpuoleinen rintapellinläpivienti ei ole kunnolla paikallaan. Melua sieltä ei tullut, mutta veto oikeaan polveen loppui. Hukkaportti kaipaa tiukempaa perusjousta. Alipaine vetää sen auki joutokäynnillä jos paineensäätimen ohjauslinjan kytkee imusarjaan ;D Portissa oli kaksi jousta ja poistin toisen, joten kokeiltava mikä on tulos poistetulla.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa R70AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #18 : 23.01.2019, 15:02:54 »
On se vaan seppä, tekee mitä haluaa ja projekteja valmistuu kun liukuhihnalta, näitä on hieno lukea 8)
2009 V70 T6 AWD
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #19 : 27.01.2019, 23:52:31 »
Kyllähän tässä on kestänyt ihan tarpeeksi pitkään jo, vähän niin kuin vastaamisessakin ::)


Ja koska tälle meinaa niin vähän tapahtua, "piti" ostaa tutulta 479tkm ajettu 945 Classic kun se sitä hieman tarjosi. Tekniikkana B230FT ja mikä tärkeintä M90. Hyvin alkupään auto, käyttöönotto 3. heinäkuuta -97, vuosimalli kumminkin -98. Pikku bonuksena mukana tulikin Aurigat, eikä Hydrat kuten kuvailusta ymmärsin. Nyt on yksi setti kaikkia alkuperäisiä takavedon 16" aluja 8)

Tuollaisena igluna se tuli tänään pihaan:



Sain sisätiloihin sulamaan ja tehtyä alustavan katselmuksen sekä pikkuputsauksen sisustaan. Kaikki kuramatot on korvattu tarvikematoilla ja kuskinmatto riekaleina. Muutenhan ois kaikki ehjät V90:stä, mutta just möin kuskinmaton ::) Lattialla oli kokkare jäätynyttä hiekkaa ja sitä sai hetken sulatella ennen kuin pääsi poistamaan kaiken. Etulattioiden matot voi joutua vaihtamaan muutenkin, kangas on sen verran kuluneen oloista. Kuskinpenkinselkänojan ulkosauma on ollut auki jo pidempään, mutta senkin voisi saada ommeltua vähän kasaan. Muuten sisustassa ei ole kovin isoja sanomisia. Takaluukun verhoilu ja valojen peitelevyt puuttuu, samanväriset saa V90:stä.

Korissa on lähinnä pintaruostetta enkä saanut ruuvaria läpi mistään. Takapenkin alla olevaa poikittaiskoteloa on hitsattu ja ne joutuu tekemään uusiksi jos haluaa siistimmän. Edellinen omistaja on oston jälkeen vajaa 15v sitten ruostesuojauttanut ja se on pelastanut helmat. Muuten ne häviää sisäpuolelta. Takaluukun ulkokahva on katkennut, otettava sekin V90:stä kunhan kelit lauhtuu.

Kone tuntuu virkeältä ja kannentiiviste on vaihdettu noin kaksi vuotta sitten. Sen verran kesti alkuperäinen. Kuulemma pytyissä näkyi hoonijäljet ylös asti, eikä tuo kolistele kylmänäkään. Vesipumpuntiiviste vuotaa kannen puolelta, kuin myös öljynsuodatinjalan lohkonpuoleinen tiiviste ja nokan stefa. Laatikko toimii kuten kuuluu, liikkeellelähtölukosta ei osaa sanoa koska renkaat on niin liukkaat. Alustassa ei ole muuta vakiosta poikkeavaa kuin kuoleentuneet madallusjouset. Takalevyt ja palat on uusittu, eteen tarvitsee ainakin palat.

Alla olevat vanteet jäävät myyjälle ja pyöräytän 965:n vanhat kumit Aurigoille. Eipä noilla muutaman vuoden ikäisillä Goodrideillä olisi uskaltanut ajellakaan, niin paljon huonompi pito kuin ikivanhoissa Hakkapeliitta kakkosissa ;D Pakoputkesta on akselinylitys yllättäen hapantunut ja sekin ois korjattava. Ilmanputsarikotelosta on kaikki kiinnikkeet rikki ja ruuvasin sen paikalleen. Ilmastoinninkompura roikkui yhden löystyneen pultin varassa ja oli jo tuettu tyhjällä 0,5l limupullolla runkopalkkiin.

Vähän oli sekin pultti jo kulunut, eikä auennut ehjänä.


Auto oli seissyt muutaman viikon ennen kuin se tuli pihaan ja yritin latailla akkua. Ei oikein ottanut virtaa vastaan ja eipä ihme koska oli mennyt jäähän. Lämmittelin sitä jotain sinne sai illan aikana menemään. Aamulla meinasin pyrkiä tällä töihin ja laitoin akkulaturin samaan ajastimeen lohkolämppärin kanssa. Josko se tästä.

Muut kuvat tuolla: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945+B230FT+Classic/


Ainiin oliko tälle ihan jotain suunnitelmiakin? Katotaan nyt kunhan sen saa ensin parempaan toimintakuntoon.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019, 23:58:37 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #20 : 28.01.2019, 21:49:47 »
Käynnistyi aamulla ja kylmiltään töiden jälkeen eli toivoa on akun suhteen :P Nyt kun alkuun on päästy, piti töiden jälkeen tietysti jatkaa.

Kaivelin työpaikan jämähyllyjä ja sieltä löytyi samanlaiset madallusjouset taakse. Muistaakseni ne vaihdettiin pois sedanista joten ei ihmekään jos perä on muutenkin alhaalla. Toki vanhoista oli korikiinnikkeeseen menevä supistus poikki. Laitoin korin väliin vielä sentin paksuiset lätyt jotka sorvautin joskus moottorinkannakkeiden lisukkeiksi. Näillä eväillä perä nousi 3cm aiempaan verrattuna ja nyt helmalinja on hädintuskin suorassa. V90:stä nappasin aiemmin mainitut kuramatot sekä konehuoneen roiskesuojamuovin. Öljynsuodattimen alla olevaan lämmönvaihtimeen oli joskus tehty uudet letkut suorasta. Nehän oli ihan rutussa ja vaihtoon vaan.

Uusin jarru- ja kytkinnesteet. Vasen takasatula jäi tekemättä koska nippa on poikki. Sisempi mäntäkin jumissa siellä. Ajovaloihin laitoin tähänkin Philips Xtremet ja pitkiin White visionit. Vähän parempi näkyvyys ja valon väri, vaikka umpiot onkin kuluneet(alkuperäiset). Vaihdoin ikivanhat Hakkapeliitat Aurigoille kuten oli aikomuskin ja nyt sillä voi jopa kiihdyttää ilman holtitonta sutimista :o Alla olleet oli vähän kuin ois tylsillä luistimilla yrittänyt.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #21 : 29.01.2019, 21:10:36 »
Näprääminen jatkui taas. Vaihdoin V90 takaluukunkahvasta avauskahvan, jottei tarvitse maalailla kun tässä on muovin värinen. Tottakai ois kannattanut maalata vaan V90 kahva mustaksi, koska lukkopesä on täysin ummessa eikä ne käy kahvoissa ristiin. Laitoin takavalojen peitelevyt ja luukunverhoilun paikalleen.

Samalla tuli ihmeteltyä miksei luukun lukkomoottori toimi. Näköjään jännite tulee lukitessa ja avatessa, mutta maadoitus puuttuu. Vasen takaovi ei toimi myöskään ja TVS:n ehdotuksesta syöttämällä virtaa luukun moottorin johtoon vasen takaovi toimii. Autoon on jälkiasennettu joskus Defan hälytin ja sen kytkennöistä ei ole mitään tietoa. Jotain vakiosta poikkeavaa siinä taitaa olla. Käyttö on lopetettu siihen kun kaukosäädin on hukkunut(löytyi apparin penkin alta imuroidessa). Kaiveltava sitäkin osastoa.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #22 : 30.01.2019, 22:09:55 »
Taas joutuu tekemään 945:n päiväkirjaan lisää merkintöjä.

Edellinen omistaja oli vaihtanut metallipäätyisen lämppärinkennon noin 10 vuotta sitten ja sen jälkeen kuulemma muuttui kylmäksi. Eipä tuota voinut sanoa lämpimäksi edes vahingossa. Siihen kun lisätään lievä jäähdytysnesteenhaju ja lasien huurtuminen niin ehkä oli vaihdon aika. Laitoin V90:een ostamani kennon ja selvisi syykin kylmyydelle. Kennon ympärillä ei ollut yhtään eristettä. Toistaiseksi tarkenee ajella takki auki ja pysyy lasitkin auki :)

Vaihdoin samalla mittaristoon ja lämmönsäätöpaneeliin pari polttimoa, lisäsin puuttuvia ruuveja, tiivistin liitoskohtia sekä poistin hälyttimen ja vanhan autopuhelimen kamppeet. Etupönttö oli irti toisesta kiinnikekumista ja dp hangannut jo jonkin aikaa tukivarren korikiinnikkeeseen.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #23 : 31.01.2019, 18:31:18 »
Pienten ehotusten linja jatkuu.

En jaksanut enää katsella 945:n vanhoja etuvilkkuja(lähinnä vasenta) ja ostin uudet. Samalla nakkasin sinertävät lediparkit roskiin. Mittariston kehys oli haalistunut aivan vaaleaksi ja maalasin sen mattamustalla. Mukavampi katella sitäkin. Takaluukunpumput oli hieman vetelät ja vaihdoin V90:stä hyvät tilalle. Luukuntiiviste on rikki monesta kohtaa, mutta odoteltava lämpimämpiä kelejä jotta saa irti V90:stä.

Nurkissa on etuvedon 13G suoralla seiskan pesällä ja sitä varten tilasin Kinugawan 19T kompurakotelon bypassilla ja valusiivellä. Josko sillä lähtisi hiljalleen päivittämään ::)

965:ttä ajatellen tilasin Bakaxeldelarilta jousitetun sintterin sekä palikat tolpan ja alapallon väliin. Palikoiden saatavuudessa on ilmeisesti jotain viivettä ja niitä joutuu odottelemaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #24 : 02.02.2019, 19:19:56 »
945:n parkit ei toimineet kuin ajovalot päällä ja eilen huomasin, että etusumarit palaa silloin kun auto on käynnissä ??? Ei ole tullut käynnissä ollessa käveltyä sillai etupuolelta että ois huomannut. Ajovalokytkimen takaa oli nakerrettu yksi johto poikki ja sen korjaamalla parkit palavat parkkiasennossa ja sumareiden palaminen loppui. Sumarien napeista ei tapahdu mitään, edes merkkivalot ei pala joten katsottava uudemman kerran onko muitakin johtoja poikki. Kennoa vaihtaessa kuskin jalkatilan paneelin päällä oli käyty puputtamassa äänieristettä joten hiirihän siellä on seikkaillut vaikka ulostetta ei ollutkaan missään.

On se nyt vähän asiallisemman näköinen ulkoa, vaikka ei ole edes tullut pestyä.

Perä näyttää olevan alempana vain sen takia koska siellä on 215/55 renkaat ja eteen vaihdoin 205/55.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #25 : 08.02.2019, 23:03:46 »
945:n maailma kirkastuu vähitellen. Ostin paremmat ajovaloumpiot ja laitoin ne äsken paikalleen. Heijastimet on kohtuukuntoiset ja lasit hyväkuntoiset tarvikkeet. Harmi sinällänsä ettei olleet alkuperäiset lasit. Noissa halvemmissa tarvikelaseissa ole ollut koskaan yhtä hyvä lähivalokuvio kuin paremmissa merkeissä. Pitkät on nyt hyvät. Lähivalo menettelee, mutta on sentään parempi kuin ennen.

Vaihdoin takaluukuntiivisteen ja samalla nappasin V90:stä myös takavöiden lukot ja työkalusetin kontista. Takavöiden lukoista oli korjauskehoitus kuorien puuttumisen vuoksi. Työkalusetistä taitaa puuttua vain ruuvarin runko, homeisia puuvillahanskoja ei viitsinyt siirtää :D 19T kompurakotelo ja siipi saapuivat viikolla. Vähän mietittinyt jaksaako kumminkaan muuttaa.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #26 : 08.02.2019, 23:38:50 »
Puuttuvista vöiden kuorista kehotus vaan, taitanut hieman soveltaa :D

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #27 : 11.02.2019, 23:55:27 »
Joku sopiva merkintä on löytynyt järjestelmästä ::) Eipä siellä ole tainnut kukaan istua moneen vuoteen.

945:n vaihdettujen osien lista lisääntyy hiljalleen. Uusin öljynsuodatinjalan molemmat o-renkaat, nokan etustefan, öljykorkintiivisteen ja moottoriöljyt suodattimen kera. Nyt ei tarttis enää kuin pestä kunnolla. Vesipumppu alkaa olemaan vaihtokunnossa, natisee pyörittäessä, pyöriikin turhan nahkeasti ja vuotaa vähän.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #28 : 14.02.2019, 23:23:08 »
Koska aikaa ei saa vissiin muuten kulumaan töiden jälkeen, niin aloitin 965:n muuttamisen faceliftiksi. Tuli ostettua läheltä kohtuu hapan -97 2,5l manuaali 964 osiksi ja meinasin hyödyntää siitä kaikenlaista.

Maanantaina vaihdoin ovet ristiin, mikäs sen parempaa kuin nollakelissä pienessä lumisateessa pihalla :P V90 ovet ovat paljon paremmat, mutta kaikki kolme autoa on erivärisiä vihreitä ja 964:ssä on musta sisusta. Ei tarvinnut tässä vaiheessa veivata ovipahveja tai sisäkahvoja ja pysyy värimaailma kohtuu hillittynä. Vaihdan V90 ovet paikalleen kunhan pääsee maalausvaiheeseen.

Tiistaina irrotin V90:stä takavalot sekä takapuskurin ja vaihdoin ne paikalleen. Ihme touhua kun molemmista autoista aukesi kaikki kiinnityspultit ilman taistelua. Vetokoukun joutui tietenkin poistamaan, tiedä sitten siirränkö V90:stä koukunkin vai jättääkö ilman. Pakoputken häntäputkea on muokattava vähän jotta istuu hyvin.

Tänään purin 964:stä keulan ja vaihdoin kesäpyörät alle jotta edellinen omistaja saa talvipyörät takaisin. V90 etulokasuojat ois olleet paremmat etupuskurin alta, mutta ne on jo myyty :D Kateltava oisko toiselle puolelle parempi. Kokeeksi vaihdoin 945 ja 965 pyörät ristiin. Mustat Hydrat näköjään sopii punaiseen 945:een ihan yhtä hyvin kuin Aurigat, mutta kummatkaan ei oikein istu tummanvihreään koppaan. Ehkä se korjaantuu maalaamalla ???
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
« Vastaus #29 : 16.02.2019, 00:27:18 »
965 sai taas huomiota pari tuntia. Purin keulan ja sovittelin uudemmat osat paikalleen. Heitin vaan kamppeet kiinni ja kytkin lähivalot, parkit sekä vilkut toimimaan jotta viitsi tehdä siirtymän kotiin. Vielä on hienosäätöä, sisälokarien vaihto ja ajovalojen kunnollinen kytkeminen ennen kuin keula on "valmis".


444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

 

Elekma  Autoracing