Ateho  Elekma

965 -93 B6304T ja 945 Classic

  • 43 Vastauksia
  • 12226 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
965 -93 B6304T ja 945 Classic
« : 04.10.2018, 00:14:37 »
Koska 265:lle "piti" saada korvaaja, saatiin sen entisen omistajan kanssa hyvin pikaiset neuvottelut päätökseen katoksessa pari vuotta joutilaana seisseestä 965:stä. Kaupoista innostuneena omistaja veti pois katoksesta ja huuhtaisi enimmät pölyt pinnasta pois. Kuviin kerkesin jo vaihtamaan Geminit alkuperäisten Nova-vanteiden tilalle.



Perusvarusteet eli kattoluukku, ilmastointi, kokomusta sisusta nahkapenkeillä, kuskinpenkki sähköllä, vakkari, sähkölasit- ja peilit, liikkeellelähtölukko sekä Nivot. Mittarissa 289tkm. Jälkituotu vuosia sitten ja aiemman omistajan aikaan jotain on kaatunut katon päälle. Oikeassa etukulmassa, kattoluukussa ja takaluukun yläosassa ruttuja. Puolet rutuista lähtee kattoluukunvaihdolla. Muuten kori on oikein hyvässä kunnossa eikä sisustassakaan ole sanomista kuin kuskinpenkin ulkonurkassa. Maalipinnassa on naarmuja joista suurin osa lähtee myllyttämällä. Täytyy pyyhkäistä tinnerillä ennen sitä, koska pintaan on tullut maalipölyä.



Kaupat tehtiin eilen(tiistaina) illalla vähän ennen ysiä, sen jälkeen parin tunnin puuhastelu katsastuskuntoon laittamiseksi ja pikainen pesu(myös konehuoneeseen). Oikeassa alapallossa ja ulommassa raidetangonpäässä oli selvät välykset, uusia ei ollut siihen hätään joten ns. parasta B-laatua tilalle ;D Etujarruja piti jumpata vähän, takasatulat on uusittu vähän ennen seisontaa. Edellisellä katsastusyrityksellä yksi hylkysyy oli palamaton ABS-valo ja se johtui katkoksesta piirilevyllä. Mittaristo irti ja hyppyjohdolla korjaten. Aluksi oli myös osa merkkivaloista pimeänä, eikä käynnistynyt P-asennossa. Joku liitin oli ilmeisesti hieman huonosti kiinni, koska alkoi heti toimimaan.

Aamulla kävin konttorilla ennen töihin menoa ja nyt voi vuoden ajella. Töiden jälkeen vaihdoin jarrunesteet ja puolien suojamuovin. Jarrupoljin meni koko ajan pehmeämmäksi ihan kuin imisi ilmaa jostain. Nesteenvaihdolla tuntuu korjaantuneen ??? Purkuautosta vaihdoin paremmat konepellinpumput, vanhoissa ei ollut voimaa enää ollenkaan. Syyläri vuotaa ja se on vaihdettava, muuten ei akuutteja korjaustarpeita ole.

Vähän siistiytyi konehuone pelkällä liuottimella ja paineella ::)


Hyllyssä on alkuperäinen ABS-yksikön ja paisarin peittävä muovikuuppa, mutta mun mielestä se ei sovi ulkonäöllisesti ollenkaan.

Ehti jo likaantumaan päivän ajojen aikana:


Lisää kuvia täällä: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965+-93/

Suunnitelmia, onko niitä :o
No jos ensin vaikka parantaisi takapään äänieristystä ja muuttaisi manuaaliksi, jonka jälkeen voi siirtyä alustaosastolle. Kallistelun määrä on kohtuullinen, mutta jousituksen löysyys on vähän liikaa. Siirrän varmaankin V90:stä tolpat sekä navat ja sen takia joutuukin sitten siirtymään etuveto-ET:hen vaikka Geminit kuinka on hyvän näköiset tämän alla. Takapäähän katseltava jousitukseen jotain katsastukseen kelpaavaa, tärkeimpiin paikkoihin uretaanihelat, takareaktiotankojen/häkin päivitys, jne. Konehuoneeseen kokeilisi vaihtelun vuoksi tehdä B6304:stä jotain sopivaa kun yksi kokonainen kone on irrallaan.

Mielessä oli vaihtaa V90:stä koko sisusta, keula, ovet, puskurit, jne., mutta hetken katseltuani tulin siihen tulokseen etten ala vaihtamaan. V90 sisusta on kuitenkin tummanharmaa ja musta on paljon parempi. Omaan makuun myös kuskinpenkinselkänojan muotoilu on parempi.


Ei tässä ole tullut ihan jouten oltua muutenkaan. Päivää vaille kuukauden sisään tullut tehtyä yhteen jenkinraatoon ~75h peltihommia. Mitäs tuli hankittua...
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019, 23:58:47 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #1 : 04.10.2018, 10:20:22 »
Tämähän on kuin kopio minun talviautosta, väri, sisusta, moottori ja manuaali täsmäävät. Toki minun ei ole käynyt katon kautta, mutta kylkiosuma ollut.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #2 : 07.10.2018, 23:38:49 »
Aika moni alkupään 960 tuntuu olevan joko harmaa ja sama tai hyvin lähelle sama vihreä.

Huimia parannuksia, vaihdoin ehjän syylärin ja nyt voi ajella paisarinkorkki kiinni. Mittariston joutuu ottamaan vielä irti, tänään piti kahdesti kopauttaa kojelautaa jotta merkkivalot syttyivät virrat päällä.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #3 : 24.10.2018, 21:34:52 »
Ehtiipä tekemään jotain päivityksiä tähän jenkkirohjon laiton lomassa ::) Joka on työllistänyt aika paljon aiottua enemmän.

Viime(vai jo toissa) viikolla vaihdoin T6 suuttimet, laitoin E85:ttä tankkiin ja nostin bensanpainetta kun sain ajettua loputkin bensat pois. Tämä näyttää reagoivan kylmäkäynnistyksiin nihkeämmin kuin aiemmat E85 "konversiot" vaikka nekin on olleet 1.8 motikalla. Tuskinpa on bokseissakaan niin paljoa eroa faceliftin kanssa.

Eilen vaihdoin eteen V90:ssä olleet BC:n tolpat, faceliftin navat ja purku-V70I jarrut. Tolppiin en tehnyt mitään säätöjä ja aika mukavahan tuo on 8kg jousilla, V90:ssä ne oli ehkä pikkaisen liian löysät kasin kanssa. Iskareitakaan ei tarvitse löysätä yhtään, ajokorkeuden vaan laskee sopivaksi. Nyt on aika tarkkaan vakiokorkeudella. V70 etujarrut laitoin jo valmiiksi odottamaan 302mm levyjä ja satularautoja. Vasen etupyöränlaakeri piti käydä kaivelemassa purkuautosta, koska piti sen verran kovaa meteliä ja vasen ulompi raidetangonpää oli mennyt jo aivan väljäksi.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #4 : 27.10.2018, 23:22:43 »
Kypsyin automaatilla ajeluun ja vaihdoin tilalle M90:n, toistaiseksi kaksoismassavauhtipyörän kanssa. Kardaanintukilaakeri ja kumi piti siirtää vanhasta etupätkästä, koska tuosta oli tullut otettua johonkin parempaan käyttöön. Kotimatkan perusteella laatikontukikumi on vaihtokunnossa, jyristää mukavasti. Paikkasin samalla katalysaattorista etuputkien välissä olleen reiän. Pörisi jo aika ikävästi ja sitä oli yritetty paikata pakoputkitahnalla tms.

Torstaina tiputin keulaa 12mm jottei olisi heti takakenossa kun kontissa on vähän kuormaa. Pitää näköjään tiputtaa lisää nyt kun sitä katsoo tankki täynnä. Vajaalla tankilla oli hyvin lievä etukeno ja nyt on aika suorassa. Pikkasen ehkä Nivomateista teho hävinnyt.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #5 : 28.10.2018, 21:27:10 »
Päivällä pesin auton ja kesäpyörät. Kävin ohimennen jättämässä kesäpyörät varastoon ja tunnustelun jälkeen vaihdoin kumminkin kardaanintukikumin enkä laatikon. Otin varmuuden varalle pätkittäin 2-3mm soiroja pois kumin ulkokehän puolella olevasta "nurkasta", jottei tulisi perinteisiä uuden kumin värinöitä. Hyvin toimi ~300km maantielenkillä. Keulaa laskin 10mm lisää ja nyt on koko ajan pieni etukeno.

Unohtuipa kirjailla, että laatikonvaihdon yhteydessä laitoin alapoikkituen ja piti tehdä kytkimen nestelinja uusiksi, koska vanha oli ruostunut haperoksi.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #6 : 02.11.2018, 22:43:43 »
Meinasin tilata uudet männät englantilaiseen, mutta ostinkin tähän kaikkea ns. tarpeellista. Eilen tuli Ebaysta tilatut levyt sekä palat ja tänään loput Skandixilta.



Ate Powerdisc 302mm levyt, niille satularaudat, Ate normipalat, IPD 25/25mm vakaajat sekä uretaania panhardille ja eteen kartiohelojen tilalle. Töiden jälkeen nakkasin paikoilleen. Takajousista otin kierroksen pois ennen kuin sille osastolle saa parempia muutoksia. Ajotuntumasta ei tiedä vielä sen tarkemmin sanoa kun oli kotimatkalla kuormaa kontissa. Voisi vaihtaa Geminit vielä sulan kelin aikaan alle parempaa testausta varten.


444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #7 : 19.12.2018, 23:58:50 »
Ei ole kummoisia tapahtunut. Reilu 5tkm tullut ajoa oston jälkeen, vaihdoin termarin aiemmin ja tiputtellut keulaa vähän kerrallaan. Josko kohta löytyisi sopiva korkeus. 205/60/16 kumitkin on vähän turhan pulleat. Ahtamistarkoitusta varten meinasin koota kaikki kamppeet toiseen koneeseen ja vaihtaa sitten pakettina. Jos sais korjattua öljynkulutuksen samalla, ohjurinkumit varmaan laskee läpi enimmät.

Töiden jälkeen irrotin kannen loppupään takavetokoneesta ja sieltä paljastui todella hyvät pytyt. Tottakai avatessa katkesi kannenpultti ns. perinteisesti 4-5 pyttyjen välistä pakopuolelta. Eihän tämä taida olla vasta kuin vissiin seitsemäs kone omalla kohdalla josta katkeaa tehtaan jäljltä ::) 1-2 välistä pakopuolelta pultti oli puolestaan venynyt aika reilusti.



En sen enempää meinannut availla, vaan naputtelin pyttyjen väleihin täytettä ja laitoin päälle hiljattain rempatun kannen. Sai hetken kaivella vesikanavia ja termarikoteloa puhtaaksi paikka-aineesta. Luovuttajan lohko oli aika reilusti halki ja ensin oli varmaan tehty kansiremontti sen korjaamiseksi, jonka jälkeen kokeiltu paikka-ainetta joka pitäisi laittaa pelkkään veteen. Ihan vähän oli jäähdytysnesteen kanssa sakkaantunut.

« Viimeksi muokattu: 20.12.2018, 00:03:33 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #8 : 23.12.2018, 00:01:00 »
Eilen ja tänään sai taas jotain tehtyä.
Laitoin "uuteen" koneeseen uuden jakohihnan, merkintöjen mukaan vaihdettu -11. Näytti kumminkin asialliselta eikä muutkaan osat näyttäneet vielä kovin paljoa ajetuilta. Termarin ja moottorinjalat laitoin paikalleen sekä muuta näpertelyä.

Turboksi valikoitui hyllyssä aikansa lojunut Schwitzer kahden 13T:n sijaan. Mallista ei ole mitään tietoa, mutta mittailun perusteella pitäisi olla sen verran sopivasti ylimitoitettu ettei vakiot veivit tule heti kurkkaamaan. Käytin T6 etummaisia pakosarjoja aihioina, koska silloin molemmat laipat jäävät alas. Tein yhteensopivat laipat ja vedin yksinkertaiset väliputket turbon laipalle. Hukkaportti tuli pakosarjan ja dp:n väliin kansi ylöspäin. Siihen jäi juuri sopiva rako ja kannen saa auki viimeistään dp:n ensimmäisen mutkan irrottamalla. V-bandin laitoin heti turbolle ja seuraava tulee mutkan jälkeen. Turbon öljylinjat tein. Painelinja haarottuu öljynpaineanturilta kuten muissakin vaparista tehdyissä. Ihan viime minuutilla ehti hakemaan tarpeet siihenkin jottei joutunut odottamaan torstaihin asti.

Huomenna jatkunee ja jos muistaisi vaikka ottaa kameran mukaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #9 : 23.12.2018, 09:48:49 »
Niin tuleeko tähän siis B6304 moottori ahdettuna? ??? Minkälaiset tehotavoitteet? Itsellä juuri samanlainen projekti työn alla, vähän huolestuttaa vaan nuo ohkaset sylinteriseinät, ei ole turhan paljoa näitä kolmelitraisia ahdettuna näkynyt...

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304x
« Vastaus #10 : 24.12.2018, 06:02:10 »
Sellainenpa hyvinkin. Vakio lukuunottamatta pyttyjen välissä olevien vesiurien täyttöä. Oletettavasti lohko kestää enemmän kuin veivit. Etuvetopuolella on tainneet ponnistella 83mm lohkoja enemmänkin.


Tiedä onko tämä aikainen vai myöhäinen päivitys, mutta onpa kumminkin ::)

Iltapäivällä sain hommat taas alulle. Laitoin öljyt tulevaan koneeseen ja nostin vanhan pois keulilta. Laitoin jo aiemmin 850 kiinteän vauhtipyörän paikalleen, jonka kaveriksi tuli nurkista käyttämätön 850R:n asetelma. Kytkinlevy piti ottaa vanhasta kaksoismassasta, tilattava myöhemmin jousitettu sintteri. Siirsin moottorinjohtosarjan ja vaihdoin puolien johtonipun ehjään. Alkaa olemaan aika korppua kamaa koko johtosarja ja ehkä oiskin ollut parempi laittaa uudempi johtosarja kokonaisuudessaan ja muuttaa vaan johtosarjaliitin/liittimen luota. Moottorin maa ja plus-johdot vaihdoin uudemmat niin sai uudenmallin akunkengät ja tuoreemmat johdot. Imusarja paikalleen ja keulille. Oiskin ollut nopea operaatio jollei tämän jälkeen olisi tarvinnut puuhata muutakin :P

Tein 3,5" dp:n ja sen jatkeena V90:ssä ollut Magnaflow katti toimittaa hyvin 3" supisteen virkaa. Ns. aikataulullisista syistä en tehnyt vielä uutta putkistoa loppuun asti vaan laitoin orkkiskatin liitoskohdan vakioputkistoon. Vanhasta lambdasta korkkasi kierteet avatessa, onneksi oli irrallaan joku vanha tilalle. Ahtoputki on nyt samalla tavalla kuin hopeassa 965:ssäkin ennen välijäähyä eli suoraan koneen edestä flektin yli. Nythän päivittyi samalla leveä jakohihna vanhan kapean sijasta. Se olisi pitänyt joka tapauksessa laittaa vanhaan koneeseen. 45tkm vaihtoväli on aika ankea 120tkm sijaan.

Käyttelin jonkin aikaa nosturilla eikä koneessa näkynyt vielä selviä vuotoja. Vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä niputtelin pohjamuovit sun muut paikalleen. Kotimatkalla tuli todettua, että dumppi sekoittaa immun toimintaa. Se on aivan immun vieressä ja auki aina muulloin paitsi ahdoilla. Jäykempi jousi tilalle jotta on enemmän kiinni ja voisi immun eteen laittaa toisen immun rungosta muoviritilän rauhoittamaan ilmavirtaa jos pelkkä jousi ei riitä. Muuten toistaiseksi ei ole mitään sanomista ja onhan se jo ihan eri kone ajaa, vaikka painetta ei ole oikein mitään. Eikä sitä voi lisätäkään ennen kuin immun ja kaasuläpän välinen kumimutka on poistettu ja ahtomittari paikallaan.

Kuvaaminen jäi täysin toissijaiseksi, eikä pakosarjasta tullut sitten yhtään kuvaa. Tuolta se näytti ensikäynnistyksellä:
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #11 : 26.12.2018, 21:39:09 »
Pakoputkisto ois tehty. Vain hukkaportin yhdysputki dp:hen uupuu. V90:ssä ollut putki kävi ns. suoraan. Pönttöjen kannakkeita piti muokata/siirrellä ja etupöntön sekä katin välinen putki jatkaa. Laitoin samalla V-bandin etupöntön etupuolelle. Nyt on 3" taakse asti, mutta mölyää vähän liikaa sisälle joten teen 2,5" häntäputken.




Asensin ahtopainemittarin. Tai oikeastaan se on vasta "asennettu". Poistin vasemmanpuoleisen keskisuulakkeen ja tyrkkäsin siihen. Poistan varmaan toisenkin suulakkeen ja teen mittareille kehyksen siihen. Ei viitsi kojelaudan päällekään laittaa. Alustavan tarkkailun perusteella nelosella ja vitosella noin 2200rpm on 0,2bar ja siitä nousee aika pian.

Startin joutunee vaihtamaan. Maanantaina -18 ja naksui vain, eilen sama homma parin asteen pakkasessa. Laitoin sisätilanlämppärin puhaltamaan alakautta vähäksi aikaa ja sen jälkeen käynnistyi koko päivän. Tänään taasen käynnistyi ongelmitta.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #12 : 27.12.2018, 20:31:36 »
Tein uuden häntäputken ja melutaso on nyt kohillaan. Ei möykkää kuormituksessakaan. Välijäähyksi tulee perus 600x300x76. Päädyistä laikkasin 3" lähdöt pois ja muotoilin tilalle 2,5" putkesta taaksepäin osoittavat lähdöt. Vein sen tutulle odottamaan hitsausta.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #13 : 29.12.2018, 10:34:53 »
Millä tavalla ne vesiurat on tukittu, onko kuvia toimenpiteestä?

Pysyykö moottorinohjauksena tuo motronic vai onko tulossa säädrttävää ruiskua?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4700
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -93 B6304T
« Vastaus #14 : 29.12.2018, 13:58:10 »
Ihan vain 0,8mm paksuudelta rakotulkinliuskoja. Yhdestä sarjasta saa kaikkiin hyvin. Ei sen kummempaa tarvitse.

Irallaan olevan Atecun laitan, kunhan vaan on joku toinenkin auto ajossa.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

 

Futurez  Proturbo