Elekma  Autoracing

Volvo 240 B230F turbotus

  • 17 Vastauksia
  • 1940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaass

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 B230F turbotus
« : 07.10.2018, 23:50:24 »
Morjesta. Tuli tuossa ajatus, että turbottaisin b230f koneen. Laite on vuosmallia 92ja täysin vakio, ja m47 laatikko.
Olen lueskellut eri foorumeita paljon, ja en ole saanut tarkkaa tietoa mitä kaikkea tarvitsen tähän projektiin.
Nämä on tiedossa jo:
-Turbo (älä helvetti)
-välijäähy
-suuttimet
-pakosarja ja virtaavampi putki
-öljynkierto turbolle
-ahtopaine ja seosmittarit

Joten, mitä muuta tarvitsen? Teholuokka olisi 200hp molemmin puolin.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 380
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #1 : 08.10.2018, 00:30:57 »
Lastut tai koko moottorinohjaus.
Volvo 245DL -88 käyttis, Volvo 242L -75 kesäauto, Volvo 245SE -91 talvikottero

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #2 : 08.10.2018, 07:10:55 »
Minä vastaan itse näin kaasarimiehenä, että osta vaikka megaruuta ja säädätä se sillä kunnolla heti kerralla.

[mainos]Mulla on kaverilla ylimääräisenä, kasattuina bokseina sekä ykönen, että kakonen, ykönen maksaisi 120+pk ja kakonen 170+pk[/mainos]

Sulla kun on F-sarjan moottori, niin siinä on ne kaikki pikkunippelit aikalailla kasassa, mitä tuommoisen asentaminen vaatii, saa samalla heitettyä ilmamassamittarin mäkeen, se on ihan turha laite, parempiakin ratkaisuja on olemassa.

Sama kaveri laittoi itse ecumasterin ja on ollut tyytyväinen, tosin nuohan kyllä jo maksaa sen auton hinnan helposti.

Eli nyt kun olen pähkinöinyt aikani vastaan että sittenkin helpoimmalla pääset vaihtamalla ruiskun tilalle strömpän, tai sitten hommaat sen turbon boksin.

Muoks, nosta se teholuokka ennemmin sinne 350 hevosen tienoille, nostat vähän nokalla kierroksia, ja laitat isolla pakopesällä olevan turbon, niin saat paljon enemmän tasaista vääntöaluetta, mitä sillä perussetillä, eli a-akselilla, kun tehoa alkaa kumminkin tuleen vasta siinä 3500rpm kohdalla, niin a-nokalla vääntömaksimi tulee 4500 ja tehomaksimi 5750:ppiin, niin tehoalueeksi muodostuu pieni klimppi kierroslukualueen yläpäässä. Jos taas laitat vaikka h-nokan , niin aikalailla samasta lähetään siis 3500rpm kohdilta, mutta vääntöpiikki on yhtälailla 4500rpm kohdilla, mutta jatkuu sinne päälle seittämään tonniin, silloin max vääntöä on paljon pitemmällä kierroslukualueella, samoiten maks teho tulee sitten jossakin 7000rpm hujakoilla, ja kiertää 7500rpm niin että tehoa vielä tulee.

Näin saat moottoristasi näppärästi arkimoottorin, silloin kun ahtoja ei ole, ja sillon kun haluat paahtaa ratapäivillä, voit aina 7000rpm kohdalla pykältää, jolloin kiekat tippuu vaan viiteen tonniin ja kohta ollaan taas siellä seittämässä tonnissa.

Tämmönen moottori on mun mielestä paljon parempi, kuin yhtälailla alhaalta väännötön, mutta sitten tulee 2000rpm tehoalue kierroslukualueen loppuun, voi käydä joillakin turbo/nokkakombinaatioilla, että -riippuu paljon dumpista- joutuu vaihdetta vaihtaessa hetkisen, eli jotain 0.3s oottaan että turbo taas spoolaa ja auto vetää, tämmöistä konetta kutsun lyhytpiikkikoneeksi, kaikki juontaa juurensa siitä, kun amerikoista ei saanut internetin alkuaikoina a-akseleita eikä vx3:sia, niin niitä ruvettiin pitämään joinakin ihme hipo -akseleina, mitä ne ei todellakaan ole, vaan molemmat ovat hyvin mietoja keppejä, jos vertaa vaikka opelin 8 venttiilisien keppeihin. Oikeat akselitkin on saatavana, eikä tarvii edes laittaa kiinteitä paininkuppeja, vaan ihan suoraan menee paikalleen, toisaalta siitä a-akselista voi hioa vaikka h-akselin jos haluaa jonkun kirjainakselin pitää, sitten joutuu vaan hieromaan lash capit venttiilien päähän, mikä ei ole mikään ongelma, riippuen minkälaista launch control/paukkusysteemiä käyttää, jos käyttää, kunhan pakopaineet on kohtuuden rajoissa.

Itselle hiotutan hieman modatun h-akselin, duraatiota tulee kummallekkin puolelle 5 astetta 0.1mm:ssä lisää, sen lisäksi nokkakulmaa ja overlappia muutetaan hieman. Nimittäin nykyään on olemassa paljon parempiakin profiileja, kun kirjainnokkien aikakaudella.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018, 07:28:18 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Paikalla Chall

  • Hallitus - V*ttu että v*tuttaa #1 - Kesämies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #3 : 08.10.2018, 08:13:54 »
Morjesta. Tuli tuossa ajatus, että turbottaisin b230f koneen. Laite on vuosmallia 92ja täysin vakio, ja m47 laatikko.
Olen lueskellut eri foorumeita paljon, ja en ole saanut tarkkaa tietoa mitä kaikkea tarvitsen tähän projektiin.
Nämä on tiedossa jo:
-Turbo (älä helvetti)
-välijäähy
-suuttimet
-pakosarja ja virtaavampi putki
-öljynkierto turbolle
-ahtopaine ja seosmittarit

Joten, mitä muuta tarvitsen? Teholuokka olisi 200hp molemmin puolin.
Ahtimen kokoa kannattaa miettiä, perus 13c riittää juuri ja juuri 200 tehoille, joku 16T voisi varmaan toimia paremmin.

6pakopesä myös tukossa tuossa vaiheessa, aiheuttaen mukavat pakopaineet. Esim ebay löytyy suoraan takavetoon sopivaa 7 pakopesää, jos siis etuvetoisen ahdinta käyttää.
Myös omia pakopesiä voi hyödyntää :)

Nokan vaihdolla ei niin merkitystä ole tuossa vaiheessa, koneestasi luultavasti löytyy M nokka.
Pysyy sillä ja järkevällä ahtimella alhaalta vääntävänä.

V/VX itse suosittelisin, siirtyy yläreserviin käyttöaluetta ilman että menettää turhan alakierroksilta voimaa :)

Kannattaa muistaa ettei liikaa painetta anna koneelle, tuon ikäisessä kun luultavimmin on ohuet kanget.

Ja E85 tankkiin :)

Poissa tuomaass

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #4 : 08.10.2018, 08:24:45 »
Eli periaatteessa mun ei tarvitsisi vaihtaa mitään sisuskaluja, lyödä vaan välijäähy, ahdin, pakosarja, - putki, ja megaruutta niin homma pelittää?

Mitenkäs suuttimet, bensapumppu?
Kestääkö m47 paljon tehoa?  ;D

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 380
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #5 : 08.10.2018, 10:46:24 »
Voihan sitä ensi kysellä josko joku lastut tekis nii säästyis ruiskun vaihtamiselta. Öljypohjan melkei joutuu käyttää irti nii ei tarvi autoon päi hitsata turbon öljynpaluuta, samalla voi kattoa onko 9mm vai 13mm kanget. Suuttimiksi 350cc, ei ainakaa paljoa pienempiä ja lastu niiden mukaan. M47 käy hammaspeikko 3-400nm välillä, hyvällä tuurilla kytkin luistaa ennenku laatikko hajoo.
Volvo 245DL -88 käyttis, Volvo 242L -75 kesäauto, Volvo 245SE -91 talvikottero

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #6 : 08.10.2018, 16:14:38 »
Joo, nokka vaihtoon, vaikka D-nokka on ihan hyvä, se siirtää tehoa jonkun verran ylemmäs ja vähentää vääntöä jolloin vaihdelaatikko kestää paremmin, lisäksi se kiertää pidemmälle kierroksille tuottaen ainakin saman määrän tehoa, mutta ylempänä silloin se tuhoisa vääntö joka iskee jossain 3000 kierroksen kieppeillä vähän pienenee ja saat vähän enemmän kierroskoneen luonnetta autoosi, samoilla ahdoilla tulisi siis enemmän tehoa, mutta vähemmän vääntöä ja lopputulemana se että laatikko ja kytkytin kestää paremmin.

Tulipahan sanottua sama asia kolmeen kertaan, huom. tämä on vain minun mielipide, jotkut voi olla eri mieltäkin. ELK

Poissa tuomaass

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #7 : 08.10.2018, 20:10:38 »
Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista!
Tänään saatu selville että työkaverilla olis ylimääräsenä TD04H-12T ahdin, jonka sais käytännössä ilmaseksi. Onko tuo varteenotettava vaihtoehto?

Ja tarvitseeko sytkäpuoleen koskea?
Eiköhän tässä nokka vaihdeta, juuri että estäisi tuon vaihdelaatikon porsimisen..

Paikalla Chall

  • Hallitus - V*ttu että v*tuttaa #1 - Kesämies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1873
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #8 : 08.10.2018, 20:23:59 »
Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista!
Tänään saatu selville että työkaverilla olis ylimääräsenä TD04H-12T ahdin, jonka sais käytännössä ilmaseksi. Onko tuo varteenotettava vaihtoehto?

Ja tarvitseeko sytkäpuoleen koskea?
Eiköhän tässä nokka vaihdeta, juuri että estäisi tuon vaihdelaatikon porsimisen..

Tuolle ahtimelle et kyllä löydä pakosarjaa, ja jo 13c loppuu kesken niin tuo vain kuristaa.
Sytkään lastu helpottaa aina

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4328
  • Kontinuerlich Jetronic
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #9 : 08.10.2018, 22:38:26 »
Nokan vaihto vain vaihdelaatikon keston takia on melko pöljää. Vakio M hengittää kyllä sen, mitä tuommosella vakiohkolla pillerimitsulla saat tehoa, mutta se vaan aloittaa sen ahtimen rajoittaman vakiotehoalueen alempaa -> laajempi vetoalue ja parempi ajettavuus normaalissa arkiliikenteessä. VX3 tai V on OK päivityksiä, mutta maksimitehoon ero on hyvin pieni, olettaen ahtimeksi joku 13C/15T/16T, vinolla seiskan pesällä 18T tai 19T vois jo tehdä selkeän hyödyn juurikin V tai VX3 kepeistä.

Koneessa on melko varmasti jo vahvat veivit, mutta milläänhän ei varmaksi voi sanoa tarkistamatta. Joko tarkistaa esim öljynpaluuta tehdessä, tai sitten luottaa siihen että lähes kaikissa on ja ottaa riskin että rovahtaa, parisen hunttia lienee kustanne b230 kellarille jos semmosen tarttee. Jos nykysen koneen kunto on hyvä, saattaisinpa kyllä ihan tarkistaa esim endoskoopilla öljypropun kautta, jollei tee öljynpaluuta sitten öljypohja irrottaen. Tuon 200hp se ohutveivinenkin kone juurijuuri voi vielä kattella, mutta on siinä koko lailla sokka irti...

Laita het kerralla sopivasti reilu välijäähy, esim 600x300 tai 450x300 kenno keulalle, ja suuttimiksi kannattaa haalia valmiiksi korkeaohmiset 350-500cc, jos tehotavote on siinä alle 250hp. Sytkäpuolelle riittää esim turbon puola, vakiollakin voi hyvin päästä nuihin tehoihin eli sitä ei kannata ensimmäisenä päivittää. Lastu bensaboksiin on must, ja joko turbon sytkäpurkki tai sitten tytärkorttipalikka nykyiseen boksiin, jolla sen saa muokattua lastutettavaksi, ja siihen sitten myös lastu. Vakio turbon purkki rajoittaa tuollaisessa korkeapuristeisessa hieman tehoja/ahtoja yläpäästä, lastutettava(ksi muutettu) purkki olisi se paras ratkaisu. Teen säätöjä ajossa (tai haluttaessa tottakai dynossa) näihin ruiskuihin, ja mikäli haluat oikeasti kokoonpanoon sovitetun lastun, tervetuloa oriveden kylälle säätöoperaatioon. Voin tehdä etänä semmosen lastusetin, jolla voi ajaa kun ei lähde tosissaan survomaan. Teholuokassa alle 250hp tolla koneella ei ole edes pakko ajaa viinalla.

Voit halutessasi lykätä kytkimen vaihtoa ensimmäiseen luiston oireeseen asti, mutta älä anna yhtään luistaa sen tai on äkkiä vauhtipyörä sinistynyt ja se on ikävä lisäkustanne koneistaa kuntoon. Muutoin voit hankkia esim 740/940 turbon m46 laatikollisen version kytkimen, se pitää koko lailla tasan sen kun m47 kolmosen rattaat, eli noin 350nm. Ja sitten kun jompikumpi näistä osista loppuu, on syytä päivittää molemmat. On aivan täyttä haaskausta laittaa kallista kytkintä M4x kanssa, koska vakio turbon iso kytkin pitää todella lähelle sen kun askikin, ja viime talven kokeilujen perusteella jopa hitusen enemmän kun m47 kolmonen  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018, 22:41:10 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #10 : 14.10.2018, 20:51:59 »
Mulla on 940 täysin vastaavalla tekniikalla (B230/530/M-nokka) jälkiahdettuna seuraavasti:
- Etuvedon 16t vinolla seiskan pesällä, FT:n turbopakosarja ja iso putkisto
- 600x300 cooler, ahtoputket ja silikonit erikseen + turbokoneellisen ilmanputsariboksi (vaparinkin ehkä sovellettavissa)
- 850cc Bosch EV14 suuttimet (E85 + ahtojen nostovaran takia)
- Öljy turbolle ryöstetty öljynpaineanturilta t-haaralla
- Öljynpaluu öljypohjaan hitsattuna AN-kierrenippa
- Ostrich (ajaa saman asian kuin mega, mutta helppoa ja kivaa) ja custom sytkälastu
- 012 kiina-imm, vakio -016 riittäisi vielä juuri ja juuri tuohon 200hp

Näiden lisäksi kytkinasetelmaksi tuli SRE763 ja turbon vakiolevy. Laatikkona on oli M47.

Auto meni muutosleimasta läpi heittämällä 193hp@0.8 bar penkkilapulla.
Moottorin kanssa ei ole ongelmia ollut, kadulla tuo ~200hp on riittävä ja vaparimoottorin puristusten ansiosta mukava ajaa myös kaupungissa.

Joskus tuli sitten testattua nostaa kevyesti niitä paineita, tuloksena oli M47 kakkosen rattaat sileäksi kesken vedon.  ::)
Em. syystä auton alle on nyt päätynyt 6v ZF.

Jos sulla on siis valmiiksi LH-ruiskullinen 13mm kangilla oleva lohko, et juurikaan tarvitse kummempia kuin turbon, ahtoputkiston, välijäähyn, suuttimet, lastut ja mieluusti kytkimen.

Poissa tuomaass

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #11 : 06.12.2018, 21:23:45 »
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Mulle tarjottiin vm 95 940 B230FK moottorista tekniikanluovuttajaa ja tulin siihen lopputulokseen että swappi on helpompi toteuttaa kun suora turbotus. Mutta heräsi pari kysymystä.

Saan ottaa kaiken mitä tarvitsen kyseisestä tekniikanluovuttajasta, ja mitä kaikkea tarvitsen?
-Moottori kaikkine lisälaitteineen ja imu- pakopuolineen ja sytkäosineen (puolat tms)
-Moottorinohjauksen
-Sytkäboksin

Tarvitsenko sähkösarjaa vai meneekö äffäläisen sähkösarja ilman modauksia?
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 21:28:23 kirjoittanut tuomaass »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4445
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #12 : 06.12.2018, 21:46:49 »
Tarvitsenko sähkösarjaa vai meneekö äffäläisen sähkösarja ilman modauksia?
Suuttimien etuvastuspaketti pitää laittaa johtojen väliin ja ilmamassamittarin johtoja pitää jatkaa jos sen haluaa ennen turboa viereen.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa tuomaass

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #13 : 06.12.2018, 21:49:47 »
Suuttimien etuvastuspaketti pitää laittaa johtojen väliin ja ilmamassamittarin johtoja pitää jatkaa jos sen haluaa ennen turboa viereen.
Ei tämän vaikeampaa? Ja ilmeisesti f>fk on aika pitkälti bolt on? Olikos boksit suoraan päikseen vaihdettavissa?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1939
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230F turbotus
« Vastaus #14 : 06.12.2018, 23:13:07 »
Ilmamassamittarin piuhat riittää pituudeltaan hyvin toiselle puolelle kun kaivaa ne esiin johtosukasta tulipellin läpiviennin kohdalta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho