TL;DR
Kyseisen puodin kautta voi yrittää myydä matkamittari- ja huoltokirjaväärennettyä autoa ilmeisen riskittä. Yritys koetti viittä vaille käräjille asti veivata tilanteen niin, että myymänsä huijausauto olisi palautunut aiemmalle omistajalle huollettuna ja korjattuna uuden omistajan laskuun.
Tällä hetkellä kaupat on purettu ja kauppahinta + aiheutuneet kulut vahingonkorvattu. Tämä otti 43 sivua sähköpostikirjeenvaihtoa yrityksen kanssa, kolme kuluttajaoikeusneuvojaa, lakimiehen konsultaatiot sekä runsaasti aikaa ja vitutusta.
Kyseessä oli Ruotsista v.2016 tuotu VYX-557 Volvo S80 V8 jolla oli ilmeisesti ajettu reilu 200tkm. Itseasiassa tällä oli ajettu jo 840tkm Suomeen tuotaessa.

Alunperin epäilykset heräsivät oston jälkeen kun kävin läpi tullin maahantuotuja autoja kyseisestä mallista V8-padalla. Näitä on tuotu v.2016 kaksi kappaletta Suomeen ja toiseen täsmäsi käyttöönottopäivä, kilometrit olivat vain jotain aivan muuta. Pyysin verottajalta autoverotodistuksesta kopion ja siellä oli tosiaan maahantuontiarvot, kilometrit ja ilmeisen kanttihousuisen maahantuojan nimi. Otin yhteyttä autolle.comiin ja tästä alkoikin se käsittämätön vääntö päivänselvästä asiasta. Liitän tähän suoria otteita sähköpostiketjusta kun ehdotin virheen korvaukseksi joko hinnan alennusta tai kaupan purkua:
-autolle.com:
"Hei
Me olisimme olleet suostuvaisia tuohon että auto arvoitetaan reilun 4000 euron arvoiseksi ja siten n. 12 tonnin hinnanalennukseen.
Edellinen omistaja ei suostunut noin suureen hyvitykseen, mieluummin ottaa auton takaisin. Eli lähdetään seuraavaksi purkamaan kauppaa. Kuluttajasuojan ohjeistuksen mukaan auton arvon alenema/ asiakkaan saama käyttöhyöty lasketaan kilometrien mukaan auton hinnan suhteessa väliltä 0,2 - 0,50 e /km Esim. 1000km ajolla tällaisessa kalliimman puoleisessa autossa 400e. + kaupasta aiheutuneet toimistokulut ja rekisterikulut 199e Sinun puolelta taas hyvitettäväksi katsotaan auton kuntoa ja parantavat toimetpiteet. Normaalit huoltotoimenpiteet taas luetaan kuluttajansuojan puitteissa auton normaaliksi käyttökuluiksi ja niitä ei hyvitettäväksi lasketa. Oletko kiinnostunut vaihtamaan tämän johonkin toiseen vai alanko viemään pelkkää kaupan purkua meidän päässä eteenpäin?"-minä
"Hei,
Alkaa kuulostaa siltä, että olenkin siis 4kk ajan ylläpitänyt ja parannellut jonkin toisen omistamaa autoa? Ja että tänä aikana käyttämäni rahat eivät olisi tulossa takaisin, sen sijaan olisi tulossa vielä lisäkuluja?"vastausta ei kuulu..
"Hei,
Tässä vatulointianne taas odotellessa, tiivistin miten teillä "auto rahaksi" -bisnesmalli näyttää toimivan.
Huijari myy auton kauttanne matkamittarin lukema-, sekä huoltokirja väärennettyinä, ilman mitään riskiä. Kiinni jäädessään huijari vain yksinkertaisesti voi päättää perua kaupan, jos vaatittu kauppahinnan alennus ei miellytä. Tämä on teille ihan OK. Puratte sopimuksen huijarin kanssa, koska autolla olikin todellisuudessa ajettu yli 270tkm. Teiltä auton ostanut osapuoli menettää paitsi autoon sijoittamansa rahat, myös käytetyn työaikansa. Huijari saa auton takaisin huollettuna, korjattuna sekä paranneltuna. Huijari voikin nyt pyytää seuraavalla yrityksellään autosta paremman hinnan."-autolle.com
"Hei
Auto kuluu käytettäessä ja taas parantuu korjatessa
Kuten aiemmin ilmoitin yleisen käytännön mukaan auton arvon lasku tällaisessa lasketaan käytetyn kilometrimäärän verran.
Ja sinun puolelta taas hyvitettäväksi katsotaan auton kuntoa tai käyttöikää parantavat tekijät. Tämä ei tarkoita että jokainen autoon korjaukseeen tai huoltoon sijoitettu euro hvyitetään."-minä
"Hei,
Tässä ei ole enää pelkästään rahasta kyse. Loppui huumori siinä kohtaa, kun kävi ilmi, että päätöksen autosta tekeekin autolla huijausta yrittänyt taho.
"Edellinen omistaja ei suostunut noin suureen hyvitykseen, mieluummin ottaa auton takaisin."
Niin, minäkin ottaisin mielummin takaisin korjatun ja huolletun auton, ilman mitään sanktioita. Kauppakirjassa on myyjänä yrityksenne, ei joku kolmas osapuoli. En todellaan aio tyytyä vähempään kuin täyteen hyvitykseen kustannuksista, jotka menevät huijarin hyväksi. Jos nämä kustannukset jäävät teille, silloin teillä on konseptissanne vika. Käyttöhyötyä olen saanut, siinä voin tulla jonkin verran vastaan.
Otan alustavasti yhteyttä myös lakimieheen, jos asia tarvitsee ratkaista käräjäoikeudessa."seuraava on hieno vastaus:
-autolle.com
"Hei
Ensinnäkin auton maahantuonut henkilö on se joka tässä on huijannut. Edellinen omistaja ottaa vastuun itse tekemästään kaupasta ja vastaavasti aikoo palauttaa auton kauppaketjussa taas takaisin edelliselle omistajalle.
Olen ollut aiemmin kilometrihuijauksen selvittyä yhteydessä edelliseen omistajaan ja kertonut tapahtuneesta ja vaadin kauppahinnan alennusta ja hän kertoo mieluummin haluavan perua kaupan ja ottavansa auton takaisin, kuin maksavan hyvityksenä meille.
Niin kyllä. Periaatteessa voi ajatella hänen tehneet päätöksen mitä teemme.
Jos meillä toinen vaihtoehto on hyvittää sinulle 12 tonnia ja jäädä kokonaan ilman rahaa edelliseltä omistajalta.
Olet tehnyt Volvoon huoltojen ja korjauksien lisäksi myös useita ns. vapaaehtoisia muutoksia, mitkä eivät välttämättä ole parannuksia eli kuten ilmoitin että jokaista autoon sijoitettua euroa emme voi hyvittää.
Voimme hyvittää auton kunnon parantamiseen tehtyjä huoltoja ja korjauksia.
Nähdäkseni nuo autoon tehdyt huoltotoimenpiteet ja auton käyttökustannukset menevät tasan. Eli auton huollot kuittavat auton useamman kuukauden käyttöhyödyn.
Lisäksi auto tulee palauttaa siinä kunnossa kuin se on kauppahetkellä ollut. Nyt autoa on muokattu, joten se ei ole vastaavassa kunnossa, eli myös tälle on vielä määriteltävä arvo jos tai kun auto ei palaudu kauppahetken kunnossa. Näistä voi aiheutua ongelmia autoa palautettaessa edelliselle omistajalle"lisää vänkäystä autolle.com
"Valitettavasti hinnanalennus ei ole mahdollinen, koska sitä kautta emme saa asianosaisia vastuuseen. Emme myöskään voi ottaa yhdestä autosta tappiota noin suurta summaa.
Purkamalla kauppa siirtyy auto kohti petoksen tehnyttä henkilöä ja tämä onkin tässä tapauksessa ainut mahdollinen vaihtoehto"
"Emme pysty maksamaan hinnanalennusta, koska silloin oikeita henkilöitä ei saada asiassa vastuuseen
Ainoa vaihtoehto mihin suostumme on kaupan purku edellä kertomillani ehdoilla.
Auto on palautettava edellisille omistajaille että petoksen tehnyt henkilö saadaan tässä asiassa vastuuseen."
"Kuten olen ilmoittanut emme voi tuohon hinnanalennusta maksaa.
Vaan ainoa vaihtoehto on tuo kaupan purkaminen, siitä olen ehdot toimittanut"-KUNEN TULKINTA:
"Virhe näyttää selvältä, eikä se ole korjattavissa eikä auto vaihdettavissa virheettömään. Tällöin kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa tai vaatia hinnanalennusta. Hänellä on myös oikeus vahingonkorvaukseen. Vahinkoa allekirjoittaneen mukaan syntyy myös noista hänelle hyödyttömäksi jääneistä tasoa parantaneista korjauksista mutta ei kuitenkaan auton normaalista käytöstä ja ylläpidosta aiheutuneista kuluista.
Nyt kannattaa kiinnittää huomiota myös, KSL 5. luku 19 § lähtee siitä että "ostaja saa" vaatia hinnanalennusta tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen. Tämä on siis ostajan oikeus."-autolle.com
"Olemme kertoneet pitkien neuvottelujen ja myöntymisien myötä maksavamme kaikki autoon tehdyt pakolliset ja korjaustoimenpiteet. Auto ollut ajossa yli 4 kuukautta, joten nuo ovat (ainkin suurelta osin) normaaleja huoltoja yli kymmenen vuotta vanhassa autossa missä on tehokas V8 moottori, lisäksi tiedossa ollut että auto määräaikaishuollettu viimeksi alkuvuonna 2017 ja asiakkaan olisi pitänyt normaalistikin huoltaa auto pian.
Sekä tuosta vähennettävän käyttöhyötynä 0,2e /km. Auto on suhteessa kallis joten on myös käytettävä tuota kilometrikorvauksta, tietääkseni vastaavissa erikoisissa ja kalliimmissa autoissa käytetään käyttöhyötynä vähintään tuota 0,2e /km
Asiakkaan vapaaehtoisesti tekemiä muutoksia emme voi maksaa eli mm. navigaattorin päivitys, auton tarrat, vannekeskiöt, madallusjouset. Vaadimme että auto tulee ulkoisesti kauppahetken kunnnossa, eli mitään ylimääräisiä tarroja tai madallusjousia autossa ei saa olla."Lopulta vääntö tosiaan loppui ja jäin tappiolle n. 90 senttiä jos oikein laskin. Loppuun vielä lainaus firman markkinointimateriaalista:
MIKSI VALITA AUTO RAHAKSI -PALVELU?
Kannamme vastuun myynnistä
Ottaessamme autosi myyntiin, kannamme myynnin mukana tulevan vastuun. Laadimme kaupasta kaikki tarvittavat asiakirjat ja lähetämme tilillesi ennalta sovitun summan. Autot käyvät yhtiömme nimissä, joten otamme täyden vastuun autostasi.Vastailen mielelläni jos joku jäi kiinnostamaan!

https://www.scribd.com/document/390774256/Historiaedit: lisätty kuva väärennetystä huoltokirjasta ja historiatiedot. Auto oli Ruotsissa taksina vuodesta 2009 eteenpäin. En sitten tiedä mikä idea bensa-V8:lla on taksia ajaa.. Huoltokirjan leimoja ei ole ihan viimeisen päälle osattu latoa, kun paikkakunnan nimi on "Sundsvall", ei "Sundvall"
