Kyselisin tässä arvon raadilta, mikä voisi olla vikana ja mitä kannattaisi tehdä.
Laatikolla ajettu 380 tkm ja öljyt huoltokirjan mukaan vaihdettu säännöllisesti. Viimeisin vaihto 60 tkm sitten. Tapahtui seuraavaa:
Viimeisen viikon aikana kylmällä laatikolla aamun ekassa ajossa vaihdot 1-2 ja 2-3 olleet teräviä. Aikaisemmin vaihdot menneet pehmeästi. Siirto D- ja P-asentoon ei ole rytkäytellyt missään vaiheessa.
Tänään aamulla n. 10 km:n ajon jälkeen tuli punainen häiriö ”huolla vaihteisto heti” ja samalla veto hävisi. Auto seis ja kokeilua kaikilla vaihteilla – ei vetoa. Virrat pois ja starttaus hetken päästä, ja vetoa oli hetkeksi D:llä 3-vaihteella asti, ja sitten keltainen häiriö ”vaihteisto vajaa suorituskyky” ja veto pois. Uudelleen startissa pääsin vaivoin eteenpäin manuaali-ykkösellä kotipihaan n. 600 m.
Vikakoodit seuraava, 1. lukukerta (iCarsoft-lukija):
- TCM-0051 lock up solenoid SLU, stuck in position off
- TCM-002C gear 5, incorrect gear ratio
- TCM-012D gear shift function, wrong gearratio
Nollaus lukijalla, virrat pois ja uusi starttaus/kokeilu, 2. lukukerta:
- TCM-012D gear shift function, wrong gearratio
Sama kolmannella.
Auto siis kotona ja korjaamolle maanantaina. Matkaa sinne vajaa 10 km. Voiko tuota AWD-automaattia hinata vai onko tilattava kyyti?? Jos hinaan, mihin asentoon virrat ja vaihteisto??
Tarkoitus olisi vielä pitää autoa muutama vuosi, on erittäin siisti ja omaan käyttöön sopiva, joten korjausta tavoittelen.
Nim. valistuneista arvioista kiittäen !!!