Oma S60 2.4i manuaali -01 alkoi temppuilla syksyllä aamukasteen tullessa siten, että ensinnäkin cruise putoaa pois päältä muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka se toimikin auton kylmänä käynnistäessä. Kuitenkin jos auton käynnistää uudelleen, niin cruise taas toimii ilman ongelmia vaikka kuinka pitkään.
Samassa yhteydessä huomasin myös sen, että näillä kosteilla keleillä kaasupoljin toimii erilailla koneen lämmittyä eli kun vaihdetta vaihtaessa nostaa kaasun, on moottorijarrutus erittäin voimakas. Vaihdetta on siis mahdotonta vaihtaa niin, että ensin nostaa kaasun ja sen jälkeen painaa kytkintä, koska moottori jarruttaa niin voimakkaasti, että varsinkin pienillä vaihteilla nykäisy on voimakas. Myös tämä nykäisyongelma häviää, kun auton käynnistää uudelleen ongelman alettua. En tiedä, liittyvätkö nämä asiat toisiinsa cruisen toiminnan kanssa, mutta ne ainakin ilmenevät samaan aikaan.
Mikähän ihmeen anturi tässä on nyt rikki? Tämä ongelma siis nimenomaan ilmenee silloin, kun yöllä on ollut kastetta tai kun yöllä on ollut vähän pakkasta ja kaikki lasit on jäässä. Tämä vaikuttaa jotenkin siltä, että jonnekin kondensoituu vettä, eikä sähköosa enää silloin toimi kunnolla. Alkusyksystä plussakeleillä tätä ilmeni melko harvoin, mutta nyt kun yöllä on pakkasta, niin tämä ongelma tulee joka aamu vastaan.
Onko kukaan kokenut vastaavaa ja mikä on tähän ollut ratkaisuna?