Samppasport  Futurez

S60 2.4i -01 cruise ei toimi kylmällä kelillä ja nykäisee vaihteenvaihdossa

  • 7 Vastauksia
  • 2365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Oma S60 2.4i manuaali -01 alkoi temppuilla syksyllä aamukasteen tullessa siten, että ensinnäkin cruise putoaa pois päältä muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka se toimikin auton kylmänä käynnistäessä. Kuitenkin jos auton käynnistää uudelleen, niin cruise taas toimii ilman ongelmia vaikka kuinka pitkään.

Samassa yhteydessä huomasin myös sen, että näillä kosteilla keleillä kaasupoljin toimii erilailla koneen lämmittyä eli kun vaihdetta vaihtaessa nostaa kaasun, on moottorijarrutus erittäin voimakas. Vaihdetta on siis mahdotonta vaihtaa niin, että ensin nostaa kaasun ja sen jälkeen painaa kytkintä, koska moottori jarruttaa niin voimakkaasti, että varsinkin pienillä vaihteilla nykäisy on voimakas. Myös tämä nykäisyongelma häviää, kun auton käynnistää uudelleen ongelman alettua. En tiedä, liittyvätkö nämä asiat toisiinsa cruisen toiminnan kanssa, mutta ne ainakin ilmenevät samaan aikaan.

Mikähän ihmeen anturi tässä on nyt rikki? Tämä ongelma siis nimenomaan ilmenee silloin, kun yöllä on ollut kastetta tai kun yöllä on ollut vähän pakkasta ja kaikki lasit on jäässä. Tämä vaikuttaa jotenkin siltä, että jonnekin kondensoituu vettä, eikä sähköosa enää silloin toimi kunnolla. Alkusyksystä plussakeleillä tätä ilmeni melko harvoin, mutta nyt kun yöllä on pakkasta, niin tämä ongelma tulee joka aamu vastaan.

Onko kukaan kokenut vastaavaa ja mikä on tähän ollut ratkaisuna?
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018, 09:19:45 kirjoittanut Pezku »

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Pystytkö kattelemaan onko mitään vikakoodeja olemassa?
Ekana tuli sellanen mieleen, että onko sähköisen kaasupolkimen anturi mahdollisesti syypää.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kaasupoljinta minäkin veikkaisin syylliseksi, mutta tosiaan vikakoodeista olisi hyvä lähteä liikkeelle.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
hi
kaasuläppäkotelo kannattaisi varmaan putsata,jos se on vaikka niin töhnässä että läppä jumittaa.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vikakoodeja en itse pysty lukemaan autosta, mutta toki varmaan joku täällä Tampereella voisi ne pientä korvausta vastaan lukea. Täytyy yrittää päästä jossain piuhan päähän.

Kaasupolkimeen liittyvää vikaa myös epäilin, mutta en siitä löytänyt juurikaan tietoa englanninkielisiltäkään foorumeilta, joten se olisi vikana ainakin vähän harvinainen. Toisaalta se kyllä kuulostaisi loogiselta.

Kaasuläppäkotelon olen puhdistanut juuri kesällä, mutta ei se silloin edes likainen ollut. Tässähän on tosiaan Magneti Marellin kaasuläppäkotelo ja se on vaihdettu 4 v / 70 tkm sitten, joten uskoisin sen olevan ihan toimiva. Muita viallisen kaasuläppäkotelon oireita ei nyt autossa ilmene.

Huoltoon en viitsisi viedä autoa tämän takia, koska tällaisesta vianetsinnästä huollossa minulla on huonoja kokemuksia. Auton saat vielä kolme kertaa saman vian takia huoltoon ja aina vaihdetaan 200 e:n boksi, mutta vika säilyy silti.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tietääkö kukaan, miten tuo jarrupolkimen asentoanturi oikeasti toimii tässä autossa? Onko tällä anturilla joku yhteys jarruvaloon vai onko tämä lähinnä muuta ajotietokonetta yms. varten? Tässä autossahan kuitenkin on erillinen jarruvalokytkin, joten tällä anturilla taitaa olla eri tarkoitus.

Minulla on nyt sellainen teoria, että kun tässä autossa on selkeästi jokin kaasuläpän sulkeutumisen hidastin, niin tämä viallinen jarrupolkimen asentoanturi estää sitä toimimasta. Se sinänsä olisi loogista, koska jos jarrua painetaan, niin silloin tämän kaasuläpän sulkeutumisen hidastimen ei ole turvallista toimia. Tämä ongelma on siis nimenomaan se, että kun vaihdetta vaihtaa, niin kierrokset putoavat välittömästi alas ja hidastuminen on järkyttävän voimakasta pienillä vaihteilla - melkein meinaa osua nenä tuulilasiin. Perusteluni sille, että autossa on jokin kaasuläpän sulkeutumisen hidastustoiminto, on se, että kierrokset jäävät aina vaihteenvaihdossa lähes vakioiksi pieneksi hetkeksi, jotta polttoaineensyöttö ei katkea ennen kuin kytkin on pohjassa. Tämä tekee vaihteenvaihdosta helppoa ja jouhevaa.

Nettilähteiden perusteella tämä viallinen jarrupolkimen asentoanturi on tyypillinen vika tässä autossa ja se nimenomaan ilmenee siten, että cruise ei toimi.

Kuulostaako loogiselta? Joku päivä puran tuon anturin autosta parkkipaikalla ja testaan, auttaako CRC ongelmaan.

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Minun käsityksen mukaan se kytkin siellä jarrupolkimessa katkaisee cruisen pois päältä
kun jarrua painaa.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo