Samppasport  Futurez

V70 2.4D turbo ongelmia

  • 1 Vastauksia
  • 2509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti mantsinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V70 2.4D turbo ongelmia
« : 28.11.2018, 11:25:40 »
terve,

Löytyisikö palstalta tietoa turbo-ongelmaan.. Auto: 2010 2.4D 129kW, ajettu 480 tkm.

Loppusyksystä  moottori meni vikatilaan = rajoitettu teho. Sinisellä asiaa tutkittiin ja tulos oli että turbon säätömoottori on rikki. Piti sellaista ruksutusta mutta vipu ei liikkunut.
Hommasin kunnostetun turbo+säädinpaketin joka vaihdettiin pari viikkoa sitten. Toimittaja on kotimaasta ja hänen tietojensa mukaan turbo+säädin on ns. kalibroitu, eli he ostavat valmiiksi kalibroidut paketin Englannista (muistaakseni näin..).
Turbon vaihdon jälkeen auto toimii muuten hyvin, mutta ns. täyskaasu kiihdytyksessä meni taas vikatilaan. Dieselasennus firmassa katsottiin Boschin testerillä mitä kiihdytyksessä tapahtuu. Käyrien mukaan normaalikiihdytyksissä paine vastaa hyvin säätöarvoa. Täyskaasullakin käyrät menee alussa hyvin yhtämatkaa, kunnes todellinen paine ei nousekkaan ja sen jälkeen putoaa =vikasietotila.

Mistä voisi johtua että turbon ei tavallaan nosta painetta täyskaasukiihdytyksessä riittävän ylös ?
Ilmansuodatin on vaihdettu turbon kanssa yhtäaikaa.
Voiko joku putki esim. välijäähdytimellä vuotaa niin että se vaikuttaa kun paine nousee riittävän ylös ?
Voiko turbon ja säätimen kalibroinnissa ola joku vika ?

t:Matti
 

Poissa v70tdi99kempele

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D turbo ongelmia
« Vastaus #1 : 17.05.2020, 11:41:17 »
Hei
Itsellä oli toi kuvaamasi vika. Mutta korjasin erilailla ja toimii. Eli säätömoottosista kuului kova rääkäisy, kun avasi ovien lukituksen. Eli silloinsäätömoottori avaa "sulkupellit" ennen turboa, jotta pakokaasu pääsee turbon kautta poistumaan. Korjaus:avasin vanhan säätömoottorin ja totesin, että hammaspyöristä on muutamia hampaita tippunut, joten sulkupellit ei liiku. Käytetystä turbon säätömoottorista hioin minihiomakoneella hammaspyörien niittaukset pois ja asensin entiseen vain hammaspyörät. Kiinnitin pienellä mig-hitsi hepillä. Pitää olla vaan tarkkana, että kun otat säätömoottorin pois (ei tarvitse turboa irrottaa) niin auton ovet on lukossa, silloin säätömoottori sulkee sulkupellit sekä kun vaihtaa hammaspyörät on varmistettava, että mekaniikka pysyy samassa asennossa. Kannattaa ennen tätä ajaa marmoritiskillä säätömoottorin kalibrointiajo, koska sinullahan on jo hammasrattaat kunnossa. Mutta itsekkin yritin aluksi toisella säätömoottoriboxilla, niin ongelma oli juuri sama kuin sinulla täyskaasu kiihdytyksessä:meni vikatilaan.
Viimeisimmät: Fiat 600, Lada 1200, Lada 1600, Saab 99GL Petro, Passat 1.6CL, Golf 1.6TD, Saab 900c, Chevrolet 5.7DX D, MB200D, Volvo V70tdi 97, V70tdi 99, Ford Transit -04, V70 D5 02, MB220D, MB 220cdi, S80 2.4D -10

 

Elekma  Autoracing