Samppasport  Futurez

XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI

  • 16 Vastauksia
  • 9541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #15 : 20.12.2011, 13:45:37 »
Aivan toinen?

Ei kai nyt sentään suomalaiseltakaan jobbarilta käytetylle ostetulle autolle mitään ikuista turvaa saa?

Tietysti jos vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, niin voi jotain vaatiakin kuluttajansuojalain virhevastuuta vastaan, mutta ei mahdollisuus todellakaan tee asiaa "aivan toiseksi".

Vaikka olisi suomalaisesta lasipalatsista uutena ostettu ´05 XC90, niin silläkin alkaa olemaan ikää jo 8 vuotta ja se on jo niin paljon, että todennäköisesti ei ole tarjolla enää mitään muuta kuin maksullista palvelua.

Tuo tuontihistoriaan vetoaminen vaan oli tässä tapauksessa yksinkertaisin tapa päästä pois hankalasta tilanteesta.

Noinhan toi homma menee..
Itseasiassa maahantuoja tai valmistaja ei ole missään vastuussa suoraan kuluttajalle.
Kuluttajan ja auton myyneen yrityksen välillä vallitsee kuluttajansuojalaki, kuluttajan ja maahantuojan välille se ei menekkään, vaan vastuussa on nimenomaan auton myynyt liike.
Maahantuojan on taasen vastuussa tuotteesta jälleenmyyjälle niiden sopimusten mukaisesti mitä ovat välilleen luoneet, jos sopimus ei mitään velvoita, ei sillä välillä myöskään sitten ole mitään velvoitteita tai vastuita (kahden yrityksen välinen sopimus, sopimus ehdot voi olla ihan mitä vain, laki ei ehtoihin juurikaan puutu.. siis ehtojen oikeudenmukaisuus jne.)

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #16 : 20.12.2011, 16:37:01 »
Noinhan toi homma menee..
Itseasiassa maahantuoja tai valmistaja ei ole missään vastuussa suoraan kuluttajalle.
Kuluttajan ja auton myyneen yrityksen välillä vallitsee kuluttajansuojalaki, kuluttajan ja maahantuojan välille se ei menekkään, vaan vastuussa on nimenomaan auton myynyt liike.
Maahantuojan on taasen vastuussa tuotteesta jälleenmyyjälle niiden sopimusten mukaisesti mitä ovat välilleen luoneet, jos sopimus ei mitään velvoita, ei sillä välillä myöskään sitten ole mitään velvoitteita tai vastuita (kahden yrityksen välinen sopimus, sopimus ehdot voi olla ihan mitä vain, laki ei ehtoihin juurikaan puutu.. siis ehtojen oikeudenmukaisuus jne.)

Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että auton uutena ostanut voi reklamoida myös maahantuojalle ja jopa suoraan valmistajallekin.

Ainakin kuluttajansuojaviranomaisen nettisivuilla ollaan samaa mieltä: "Uuden auton kaupassa voit kuitenkin tehdä ilmoituksen myös aikaisemmalle myyntiportaalle eli maahantuojalle tai valmistajalle. Jos autolle on annettu takuu, voit halutessasi ilmoittaa virheestä myös takuunantajalle. "

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/

Ilmeisesti käytännössä homma menee kuitenkin niin, että maahantuoja voi ottaa reklamaation vastaan, mutta lykkää asian paikallisella marmoritiskillä hoidettavaksi.

Tai sitten pitää toimia niinkö veljmies teki Volkkarinsa kanssa. Laakkonen väitti selvää vikaa ominaisuudeksi, niin veli otti ja ajoi Wolfsburgiin pääkonttorille asiaa selvittämään.  ;) Golfi jäi sinne muutamaksi päiväksi ja antoivat Touaregin sijaisautoksi. Golfissa oli vikaa ja tehdas korjasi auton ilman mitään mutinoita. Pahoittelivat vaan Joensuun Laakkoselta saatua palvelua.

 

Kulkukoira  Proturbo