Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI

  • 16 Vastauksia
  • 9543 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« : 30.09.2011, 16:55:23 »
XC90:ssa (2005, D5)  paloi viikon verran  VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI valo silloin tällöin. Sitten tuulilasinpyyhkimet mykistyi ja sen jälkeen ei ole vika valoa enää palannut.

Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€)  ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).

Onkohan mitään edullisempaa keinoa korjata toi kuntoon?
Eikös toi ole valmistusvika, jos huono läpivienti on päästänyt vettä sähköjärjestelmään?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #1 : 01.10.2011, 06:49:42 »
XC90:ssa (2005, D5)  paloi viikon verran  VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI valo silloin tällöin. Sitten tuulilasinpyyhkimet mykistyi ja sen jälkeen ei ole vika valoa enää palannut.

Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€)  ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).

Onkohan mitään edullisempaa keinoa korjata toi kuntoon?
Eikös toi ole valmistusvika, jos huono läpivienti on päästänyt vettä sähköjärjestelmään?

Jos sinne ohjainboxiin ei ole mennyt vettä sisään niin itse näkisin että homma toimii taas kun putsaa nuo liittimet.  ::)

On nuo nykyvehkeet sitten hienoja kun tuulilasinpyyhkijöillekkin pitää olla oma ohjausboxi.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #2 : 01.10.2011, 07:44:27 »
Autojen ohjauselektroniikkaa korjaavia pajoja on useampiakin, tekevät työn taatusti murto-osalla noista kustannuksista, mikäli boksi on korjattavissa. Mikäli itseltäsi onnistuu noiden boksien irroittaminen ja lähettäminen huoltoon, asia sujuu aika mutkattomasti.

Foorumin yhteistyökumppaneistakin löytyy muutama, ainakin http://www.sercap.fi/ ja http://rica-tuning.fi/

Täällä foorumilla pyörivät sellaiset käyttäjät kuin jp_olli, Jantunen ja Nortti. Nykäise virtuaalisesti hihasta! :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #3 : 01.10.2011, 10:59:09 »
Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€)  ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).

Aluksi vähän ihmettelin, että mitä mahtaa tarkoittaa tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikkö, mutta tajusinkin jo, kyseessähän on keskustohjainlaite (CEM)  eikä pelkkä pyyhkimien ohjain.

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #4 : 01.10.2011, 16:47:49 »
Taitaapi olla 2005 mallin kallis tyyppivika:
http://sutersauto.com/calling-all-2005-xc90-owners/

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #5 : 01.10.2011, 18:57:39 »
Jopa USA:n liikenneturvallisuusvirasto on tutkinnut asiaa ja Volvo on myöntänyt vian (defect PE10025, INCLA-PE10025-6493.PDF):
http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/documentList.xhtml?docId=PE10025&docType=INV


Ja jenkilässä alle 80 000 maililla kyseinen vika paikallisen päästölain mukaan menisi täysin valmistajan piikkiin:
http://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/cem-problems-after-rains-55125/
http://www.epa.gov/oms/consumer/warr95fs.txt
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 18:23:02 kirjoittanut lanse »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #6 : 01.10.2011, 19:44:46 »
Harmi, että ei olla jenkkilässä, täällä pikkuisessa suomessa tuon joudut varmaankin itse maksamaan, ainahan tulla on toki oikeus haastaa haluamasi taho oikeuteen ja hakea saatavia.

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #7 : 02.10.2011, 15:37:25 »
Ihmetyttää miksei Volvo (tai maahantuoja tai Volvon virallinen huolto) ole varoittanut käyttäjiä tästä vaikka asiasta on jopa Volvon julkaisema Technical Service Bulletin TTN37-35. Jos vesivahinkoriskin voi poistaa alle 100€ korjauksella, on suorastaan rikollista antaa asiakkaan odottaa mahdollista 3000 € korjausta.

Mun oikeustajun mukaan tässä olisi eväitä jopa oikeusjuttuun. Niin Volvon omistaa nykyään kiinalaiset, onkohan se oikeusjutun kannalta hyvä vai huono asia...  ::)

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #8 : 02.10.2011, 18:28:22 »
Ihmetyttää miksei Volvo (tai maahantuoja tai Volvon virallinen huolto) ole varoittanut käyttäjiä tästä vaikka asiasta on jopa Volvon julkaisema Technical Service Bulletin TTN37-35. Jos vesivahinkoriskin voi poistaa alle 100€ korjauksella, on suorastaan rikollista antaa asiakkaan odottaa mahdollista 3000 € korjausta.

Mun oikeustajun mukaan tässä olisi eväitä jopa oikeusjuttuun. Niin Volvon omistaa nykyään kiinalaiset, onkohan se oikeusjutun kannalta hyvä vai huono asia...  ::)
Koitappa kepillä jäätä  :-[ sen tässä Suomenmaassa tietää, että miten autoilijan käy,,,,,,,,,tosiaan, nyt ei olla jenkkilässä, vaan suomessa.
Tuo homma ei mene minunkaan oikeustajun mukaan, mutta jos suomen Volvo maahantuoja ei hommaa maksa, eikä valmistaja, niin,,,,,,,
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 18:29:58 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #9 : 18.12.2011, 16:17:16 »
Kävin meilinvaihtoa Suomen Volvon asiakassuhdepäälikön kanssa ja mielestäni heidän moraalissa on vielä parannettavaa. Alla ote:

"Eli en ole vieläkään saanut vastausta miksei asiakkaita ole varoitettu. Jos et tiedä voisitko välittää kyselyn Volvo yhtiölle?"

"Miksi Volvon olisi pitänyt varoittaa asiakkaita? Tämä ei ole turvallisuuskysymys, niiden osalta Volvo hoitaa velvollisuutensa takaisinkutsujen muodossa esimerkillisesti. Muuhun tiedottamiseen ei ole velvoitetta tai sitä ei ole nähty tarpeelliseksi tai teknisesti mahdolliseksi. Kaikki autot  ja komponentit menevät rikki jossain vaiheessa, näistä ei erikseen varoiteta."

Poissa jjv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #10 : 20.12.2011, 08:45:16 »
Heh,
kaverihan puhui itsensä pussiin 100-0.
Volvohan on tunnustanut ongelman tuon Technical Service Bulletin TTN37-35 muodossa, joten siitä pitäisi asiakkaalle kertoa ainakin huollon yhteydessä, jos nyt ihan aidosti haluttaan asiakasta palvella - tuo kustannuspuoli on sitten toinen juttu ja siksi varmaan tuota kiertelyä tekstissä. Joku Kuluttaja-asiamieshän voisi ottaa tuohon kantaa...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #11 : 20.12.2011, 09:06:24 »
Suomen maahantuojat nihkeesti haluaa muutenkaan korjata tyyppiominaisuuksia ennalta ehkäsevästi.

Onko se boksi tosiaan siinä kunnossa ettei voi enää elvyttää`?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #12 : 20.12.2011, 12:43:22 »
Suomen maahantuojat nihkeesti haluaa muutenkaan korjata tyyppiominaisuuksia ennalta ehkäsevästi.

Onko se boksi tosiaan siinä kunnossa ettei voi enää elvyttää`?

Vaikea sanoa. Tyydyin siihen kun käyttöautossa tajusivat uusia johtosarjan liittimiä koko johdotuksen uusimisen sijaan, jolloin kokonaislasku pieneni 1600€ sisältäen tietysti uuden CEM. Heidän mukaan työtunteja paloi paljon laskutettua enemmän...

Poissa lanse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #13 : 20.12.2011, 12:48:02 »
Heh,
kaverihan puhui itsensä pussiin 100-0.
Volvohan on tunnustanut ongelman tuon Technical Service Bulletin TTN37-35 muodossa, joten siitä pitäisi asiakkaalle kertoa ainakin huollon yhteydessä, jos nyt ihan aidosti haluttaan asiakasta palvella - tuo kustannuspuoli on sitten toinen juttu ja siksi varmaan tuota kiertelyä tekstissä. Joku Kuluttaja-asiamieshän voisi ottaa tuohon kantaa...

Meikäläisen tapauksessa kuluttuja-asiamies sanoi olevansa voimaton, koska auto oli ostettu yksityiseltä ulkomailta. Suomalaisen autoliikkeen kautta ostetussa autossa tilanne olisi ollut aivan toinen.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90: VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI
« Vastaus #14 : 20.12.2011, 13:06:54 »
Meikäläisen tapauksessa kuluttuja-asiamies sanoi olevansa voimaton, koska auto oli ostettu yksityiseltä ulkomailta. Suomalaisen autoliikkeen kautta ostetussa autossa tilanne olisi ollut aivan toinen.

Aivan toinen?

Ei kai nyt sentään suomalaiseltakaan jobbarilta käytetylle ostetulle autolle mitään ikuista turvaa saa?

Tietysti jos vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, niin voi jotain vaatiakin kuluttajansuojalain virhevastuuta vastaan, mutta ei mahdollisuus todellakaan tee asiaa "aivan toiseksi".

Vaikka olisi suomalaisesta lasipalatsista uutena ostettu ´05 XC90, niin silläkin alkaa olemaan ikää jo 8 vuotta ja se on jo niin paljon, että todennäköisesti ei ole tarjolla enää mitään muuta kuin maksullista palvelua.

Tuo tuontihistoriaan vetoaminen vaan oli tässä tapauksessa yksinkertaisin tapa päästä pois hankalasta tilanteesta.

 

Proturbo  Autodiagnoosi