KL-varaosat  Carwist

D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.

  • 7 Vastauksia
  • 1108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 901
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« : 06.01.2019, 10:21:48 »
Koitin täältä löytää momentteja tohon mut löysin vain vauhtipyörän.
Silti asentaminen oli hankalaa kun lattialla tein ja apurunko osittain paikoillaan.
Ammuin sitten pyssyllä vauhtipyörän pultit kiinni jossa oli lukitetta ja paineasetelman väänsin 50nm.
Luulisi pysyvän kiinni.

Itselläni on jo laatikko takaisin paikoillaan.

Ei paha homma loppujen lopuksi, jos ekaa kertaa tekee niin kannattaa varata koko viikonloppu. Muuten onnistuu helposti päivässä.

Mut jos joku tietäisi tarkat momentit niin voisi ilmoittaa ne tonne Faq osioon muita varten.
(Elektroniikka- ja tietoliikenne-asentaja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.) ja Volvo 855 -95 (Man.) (Moottori swappina saanut koneen B5254FS)
Ex:Volvo 740 2,4 TD -91 (Aut.) sedan, Volvo C70 2.3 T5 (Aut.) -98

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #1 : 06.01.2019, 21:42:27 »
Minulla olis. Sama projekti edessä omaan autoon. Voitko kertoa vähän enemmän miten toteutit homman? Lähinnä kiinnostaa että kuinka korkealle auto pitää pukittaa että onnistuu kerralla. Minullakaan ei ole nosturia eikä moottorinostinta käytössä joten erikokoisilla hallitunkeilla pitäisi nyt yrittää selviytyä. Oliko sinullakin vain tunkit apuna?
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 901
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #2 : 07.01.2019, 05:12:00 »
Vain iso hallitunkki, 2-pilari ja moottori nostin. Auto sen verran ylös että pääset vaivatta alla ryömimään. Itellä auto oli noin 60cm korkeudessa. Kuljettajanpuolen apurungon pultit pois ja hanttarin puolen jonkin verran auki että kallistuu.

Sitten kallistin moottoria niin että vaihteisto suostui tulemaan syliin sieltä välistä.

Suosittelen vaihtamaan samalla seuraavat.
Kampiakselin stefa
Vaihdelaatikon akselinstefa (2 eriä löytyy 41mm ja 44,4mm jos et tiedä kumpi niin varaa molemmat yhteensä alle 30e siniseltä).
Vetareiden stefa.
Kampiakselin yläpuolella oleva tulppa metallisena ellei ole tiedossa että olisi vaihdettu.
Sopiva keskitin tappi kytkimelle asennusta varten.
Kaveri avuksi kytkimen ilmaukseen.

Youtubesta löytyy video mitä pitää irroittaa ennen kun apurungon voi ampua auki. (Volvo D5 gearbox removal)

Samalla kun kone on kallistettu niin on helpompi tehdä jakohihnan vaihto.

Ps: jos saat osat halvalla ja meinaat säästää 700e hommista niin ilman kunnollista työkorkeutta, vaiva sen tekemiseen ei maksa noin paljon. Vaan enemmän. Näin jälkikäteen ajateltuna auto olisi sen yhden päivän korjaamolla ja maksaisin siitä sen 700e heti jos suostuisivat tekemään.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019, 05:20:44 kirjoittanut Axu85 »
(Elektroniikka- ja tietoliikenne-asentaja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.) ja Volvo 855 -95 (Man.) (Moottori swappina saanut koneen B5254FS)
Ex:Volvo 740 2,4 TD -91 (Aut.) sedan, Volvo C70 2.3 T5 (Aut.) -98

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 901
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #3 : 15.01.2019, 05:36:09 »
Nyt on jos joku etsii momenttit näihin niin tässä niitä tulee.

Kaksoismassavauhtipyörä
Manuaali: 45Nm+65-astetta. (kytkimen paineasetelmalevy vauhtipyörään kiinni 25Nm)

Automaatti 45nm+50-astetta.

Nämä on kaivettu AutoData ohjemasta.
(Elektroniikka- ja tietoliikenne-asentaja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.) ja Volvo 855 -95 (Man.) (Moottori swappina saanut koneen B5254FS)
Ex:Volvo 740 2,4 TD -91 (Aut.) sedan, Volvo C70 2.3 T5 (Aut.) -98

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 308
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #4 : 18.01.2019, 14:02:57 »
Vain iso hallitunkki, 2-pilari ja moottori nostin. Auto sen verran ylös että pääset vaivatta alla ryömimään. Itellä auto oli noin 60cm korkeudessa. Kuljettajanpuolen apurungon pultit pois ja hanttarin puolen jonkin verran auki että kallistuu.

Sitten kallistin moottoria niin että vaihteisto suostui tulemaan syliin sieltä välistä.

Suosittelen vaihtamaan samalla seuraavat.
Kampiakselin stefa
Vaihdelaatikon akselinstefa (2 eriä löytyy 41mm ja 44,4mm jos et tiedä kumpi niin varaa molemmat yhteensä alle 30e siniseltä).
Vetareiden stefa.
Kampiakselin yläpuolella oleva tulppa metallisena ellei ole tiedossa että olisi vaihdettu.
Sopiva keskitin tappi kytkimelle asennusta varten.
Kaveri avuksi kytkimen ilmaukseen.

Youtubesta löytyy video mitä pitää irroittaa ennen kun apurungon voi ampua auki. (Volvo D5 gearbox removal)

Samalla kun kone on kallistettu niin on helpompi tehdä jakohihnan vaihto.

Ps: jos saat osat halvalla ja meinaat säästää 700e hommista niin ilman kunnollista työkorkeutta, vaiva sen tekemiseen ei maksa noin paljon. Vaan enemmän. Näin jälkikäteen ajateltuna auto olisi sen yhden päivän korjaamolla ja maksaisin siitä sen 700e heti jos suostuisivat tekemään.

Missähän tuo kampiakselin asentotunnistin  majailee, voisi olla tarpeellista vaihtaa samalla kun nuo muutkin romut ovat tulleet vaihtoikään.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.msg1061385450#msg1061385450

Ja löytyykö jostain edullisemmin pakettia kuin tämä?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.msg1061385450#msg1061385450
« Viimeksi muokattu: 18.03.2019, 14:14:13 kirjoittanut v6omega »

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 901
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #5 : 05.02.2019, 13:20:45 »
Missähän tuo kampiakselin asentotunnistin  majailee, voisi olla tarpeellista vaihtaa samalla kun nuo muutkin romut ovat tulleet vaihtoikään.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.msg1061385450#msg1061385450

Ottaa ajoituksen vauhtipyörästä. Vaihdelaatikon ja egr:än välissä.
Turhaan vaihtaa jos vanha toimii.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2019, 13:26:44 kirjoittanut Axu85 »
(Elektroniikka- ja tietoliikenne-asentaja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.) ja Volvo 855 -95 (Man.) (Moottori swappina saanut koneen B5254FS)
Ex:Volvo 740 2,4 TD -91 (Aut.) sedan, Volvo C70 2.3 T5 (Aut.) -98

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 901
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #6 : 05.02.2019, 13:28:27 »
Tähän voisin sanoa että oma vauhtipyörä oli sama mitä myydään Volvolla 900e
Ja itse maksoin 320e toimituksineen.
(Elektroniikka- ja tietoliikenne-asentaja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.) ja Volvo 855 -95 (Man.) (Moottori swappina saanut koneen B5254FS)
Ex:Volvo 740 2,4 TD -91 (Aut.) sedan, Volvo C70 2.3 T5 (Aut.) -98

Poissa Sampa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 163hp remonttia vauhtipyörä+kytkin.
« Vastaus #7 : 15.03.2019, 21:58:59 »
Mistä ostit osat?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy