Sain tänään -08 70:n umpioon huurua, kun vaihdoin kuskinpuolen umpion (xenonien kääntö ei toiminut -> solenoidi soseena ->ei saa pelkkää vaihdettua). Onneksi sain umpion edullisesti ja siinä solenoidi toimii kuten pitääkin, valotehossa huomaa kyllä eron.
Huurtuminen oli hyvin nopeaa ja syykin melkolailla selvä. Tämä ns. uusi umpio majaili auton takatilassa ilman umpion kantta viikon, toin sisälle ballastin ja lamppujen vaihtoa varten. Meinasi jo päästä pari ärräpäätä, kun ksenonin linssi oli aivan harmaa ja H-pitkä oli himmeä. No, ksenonin linssi oli huurussa ja H-pitkä loppu, vanhasta H7 tähän vaihtoumpioon ja maailma kirkastui. Autossa kosteaa ja lämpö ehkä +2, sisällä +20 ja huurtuminen taattua. Tässä uudessa ei siis ollut takakantta ja ksenonin polttimokin puuttui (ilman siis mahdollista kiertää joka väliin). Saman huurtumisen teki autossa kiinni ollut aiempikin umpio kun sen toi sisälle. Jos tuo kosteus ei "uudesta" katoa, niin puhallan föönillä polttimonrei'stä hetken ja annan lämmön tasaantua.
Tässä varmaan samaa ilmiötä myös korjaamon osalta, koska esim. näillä keleillä lämpötilaero on aika suuri. Kuivatus/föönaus pitäisi varmaankin tehdä kesällä, jotta lämpö varmuudella tasaantuisi ja ilma olisi mahd. kuiva.
Aikoinani sinisellä työskennelleenä ainakin vanhoihin 80:siin tehtiin ihan tehtaan ohjeiden mukaan umpion takakanteen reikä ja siihen laitettiin pieni kuminen 90-asteen kulmalla varustettu putkenpätkä huurtumista poistamaan. Huurua siis ollut jo ennenkin, pitääkö siis olla tiivis vai ei...tiedä sitten.
Valotehoon tuo huuru ei kauaa ainakaan vaikuta, sillä pitkillä halogeeni lämmittää huurun valojen tieltä aikalailla nopeasti. Paljon enemmän mokkoa valon edessä oli hantin umpiossa, kun nämä nykypäivän ihmeet on varustettu näillä lampunkastelijoilla eikä pyyhkijöillä. Jotain hyötyä oli sentään lasista ja halogeeneista 850:ssä. Ihan sama mikä kurasuolajäämössö-kuorrutus a'la Kehä III, mutta lamput olivat puhtaat, kun niitä pyyhittiin ja pestiin ihan kunnolla.