Carwist  Race.fi

B6304F +T nokkien säätö

  • 8 Vastauksia
  • 1174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
B6304F +T nokkien säätö
« : 09.01.2019, 19:33:27 »
Tuli tuollainen vakio B6304 kone jälkiahdettua Holsetin WH1E ahtimella (vastaava kuin vanhanmallin HX40), nyt hiukan ahtimen heräämistä ja koneen luonnetta ajatellen on tullut suunniteltua nokkien säätämistä.  Nyt ahdin herää siinä 3000rpm tuntumassa, olisi mukava saada potkua hieman alemmaksi.

Kysymys siis kuuluu, että mihin suuntaan kannattaa aluksi alkaa nokkapyöriä kääntelemään? Sen (karkean) perusjutun tiedän että aikaisemmalle säätäessä tehoaluetta saadaan alemmas, ja vastaavasti myöhästyksellä ylöspäin jnejne., mutta mites tälläisessä DOCH koneessa, kun imu- ja pakonokkien suhdetta toisiinsa voidaan myös muuttaa (overlap). Pitäisikö aloittaa molempia nokkia säätämällä, vai pelkästään toista?

Onko jollain suoraan kokemuksia miten tässä koneessa ahdettuna tuo nokkien säätö vaikuttaa?

Ja tiedän, kokeilemalla selviää, en viitsisi vaan viitsi perä edellä puuhun kiivetä jos jollain olisi täällä alustavaa tietoa jaettavaksi...

OT: Bilteman hukkis käytössä, pelkällä kalvon alapuolisella paineella käytössä, ahtaa nyt sen 0.4bar, olisiko vastapaineohjauksesta hyötyä myös tuohon heräämiseen?

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #1 : 09.01.2019, 21:03:46 »
On varmaan vaikutusta sillä ohjauksella, ei ainakaan mitään menetä kokeilemalla  8)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4638
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #2 : 09.01.2019, 21:39:03 »
Aikaista molempia nokkia pari astetta kerrallaan ja vain yhtä nokkaa kerrallaan. Vain dynossa saa selville minkä verran tarvii kokonaisuudessaan parhaaseen tulokseen. Vakiot on niin miedot, ettei kovin suurta hyötyä saa ja lopputulos on ihan tekniikkapaketista riippuvainen. Paras ois vaihtaa HX35-kokoluokan turbo jos haluaa alas vetoja alle 400hv luokassa :P

Kannattaa laittaa yläpuolinen ohjaus porttiin. Varsinkin löysällä jousella portti aukeaa turhan herkästi.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #3 : 09.01.2019, 22:33:52 »
On varmaan vaikutusta sillä ohjauksella, ei ainakaan mitään menetä kokeilemalla  8)

Paitsi rajapaineventiiliin menneet rahat ;D ei vaan, pistetään kokeiluun

Aikaista molempia nokkia pari astetta kerrallaan ja vain yhtä nokkaa kerrallaan. Vain dynossa saa selville minkä verran tarvii kokonaisuudessaan parhaaseen tulokseen. Vakiot on niin miedot, ettei kovin suurta hyötyä saa ja lopputulos on ihan tekniikkapaketista riippuvainen. Paras ois vaihtaa HX35-kokoluokan turbo jos haluaa alas vetoja alle 400hv luokassa :P

Kannattaa laittaa yläpuolinen ohjaus porttiin. Varsinkin löysällä jousella portti aukeaa turhan herkästi.
Kiitokset, tälläistä vastausta hainkin! Pitää viikonloppuna kokeilla josko noilla ohjeilla saisi vähän alempaa hyrrää heräilemään.

Joo niinhän se HX35 olisi ollut hyvä, mutta kun hintaa tälle oli käyttämättömänä alle puolet siitä mitä maksaa uusi kolmefemma. Mieli oli heikko halvan tavaran edessä ja nyt kärsitään jälkiseuraamuksista :D Ei vain oikein löydy pienempiä pakopesiä kun tää on T4 laipalla, nyt on #19 ::)

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #4 : 10.01.2019, 07:20:53 »
Kun survaiset kaasun pohjaan, vakio-ohjaus tiputtaa ennakkoa pois 6-12 astetta riippuen tilanteesta, jotta kiihtyminen olisi sivistynyttä. Tällä on aika radikaali vaikutus tehontuntuun ja heräämiseen.
960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 279
  • vapari
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #5 : 10.01.2019, 09:15:08 »
Onko tuo sekä että m1.8 ja 4.4 ohjauksilla sama?

Ja millä kriteereillä se palaa normaaliin ennakkokarttaan?
Kiihdytystilanteessa.

Eikös automaatin kanssa se pudota ennakkoja vaihteen vaihdon yhteydessä?
Ja jos ecu ei saa jatkuvaa 5v jännitettä yhteen pinniin (en muista enään mikä), ecu toimii 'vikatilassa' = jatkuvasti ennakot vähemmän mitä normaalisti olisi.

-> manuaali muutoksia ajatellen siis yksi huomioitava asia...ettei tule tehohävikkiä.
Tosin ite en sit edes viittiny käytännössä tuota toteuttaa kun toimi riittävän (yllättävän) hyvin..ja on tarkoitus heivata motikka mäkeen

Toki 2,5l manuaalin eculla voi olla eri asia...??
Eli -453 (muistaakseni)

Joka toimii b6304f+m1.8 automaatti volvossa ainakin..
Vaihteisto on niin hidas et ehtii kierrättämään n. 6200rpm sen n. 6krpm sijaan niin kiihtyy paremmin kun kierrokset ei tipu alle 4krpm 2:lle vaihtaessa..  :buck2:
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #6 : 10.01.2019, 12:38:32 »
Kun survaiset kaasun pohjaan, vakio-ohjaus tiputtaa ennakkoa pois 6-12 astetta riippuen tilanteesta, jotta kiihtyminen olisi sivistynyttä. Tällä on aika radikaali vaikutus tehontuntuun ja heräämiseen.
Jahas, olis pitänyt tämäkin melkein arvata, on ne kyllä tuohon motroniciin kaikkia mukavuuksia saaneet

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #7 : 11.01.2019, 10:22:15 »
Onko tuo sekä että m1.8 ja 4.4 ohjauksilla sama?

Ja millä kriteereillä se palaa normaaliin ennakkokarttaan?
Kiihdytystilanteessa.

Eikös automaatin kanssa se pudota ennakkoja vaihteen vaihdon yhteydessä?
Ja jos ecu ei saa jatkuvaa 5v jännitettä yhteen pinniin (en muista enään mikä), ecu toimii 'vikatilassa' = jatkuvasti ennakot vähemmän mitä normaalisti olisi.

-> manuaali muutoksia ajatellen siis yksi huomioitava asia...ettei tule tehohävikkiä.
Tosin ite en sit edes viittiny käytännössä tuota toteuttaa kun toimi riittävän (yllättävän) hyvin..ja on tarkoitus heivata motikka mäkeen

Toki 2,5l manuaalin eculla voi olla eri asia...??
Eli -453 (muistaakseni)

Joka toimii b6304f+m1.8 automaatti volvossa ainakin..
Vaihteisto on niin hidas et ehtii kierrättämään n. 6200rpm sen n. 6krpm sijaan niin kiihtyy paremmin kun kierrokset ei tipu alle 4krpm 2:lle vaihtaessa..  :buck2:

Sama mukavuuslogiikka on molemmissa ohjauksissa. Normikartalle palataan erilisen transitiokartan mukaan, kun on RPM on noussut tietyn verran. Eri kuorma-arvoille on eri transitio RPM. M4.4:ssa on erilaisia korjauskarttoja ja oppimissyklejä transitiokartalle eri tilanteita varten (esim. kuorma muuttuu äkillisesti renkaan sutaistessa).

Automaatin vaihdon aikainen väännönrajoituslogiikka toimii juurikin sytkää myöhäistämällä ja jää ikuiseen luuppiin, jos TCU:lta ei tule acknowledgement paluutietoa ECU:lle.

960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 279
  • vapari
Vs: B6304F +T nokkien säätö
« Vastaus #8 : 11.01.2019, 17:02:48 »
Hyvä tietää, kiitoksia. :)
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

 

TamCar  KKD Motorsport