Maantiellä Toyotan tekniikka ei pelitä. Taitaa olla että 80-> sähkömoottori ei ole enää auttamassa.
On se auttamassa aina nopeudesta riippumatta. Ja maantielläkin kuluttaa siksi vähemmän kuin
vastaava bensa. Mutta piheimmät dieselit kuluttaa edelleen vähemmän maantieajossa. Ei hybridi ole tarkoitettukaan säästöpossuksi paljon maantietä ajavalle. Siellä diesel on yliveto ja bärnerikeplottelut pitäisikin ympäristön nimissä estää, mutta se on eri tarina...
Nopeusrajojen yläpuolella bensakone ei enää sammu kokonaan, mikä toki syö osan hybridin hyödyistä. Silti bensakoneen ja sähkömoottorin portaaton tehosuhteen muuntelu mahdollistaa polttiksen käytön optimaalisemmalla hyötysuhteella ja jo lähtökohdaltaan paremman hyötysuhteen bensamoottorin (Atkinson työkierto) käytön. Mitä kovempaa ajetaan, sitä marginaalisemmaksi hyöty tietenkin muuttuu.
Suomen nopeusalueilla hyötyä on aina. Esim. meidän Prius plussalla ei ole koskaan mennyt 7 litraa sadalla, vaikka joskus ajettu reippaasti motaria täyspoka päällä. Kesällä taas kaupungissa pääsee sopivalla kelillä neljällä litralla. Sille välille pitäisi siis kenen tahansa kulutuksen osua Suomessa. Meillä keskikulutus viiden vuoden ajalta noin 5,5. Siinä on muilla 7-paikkaisilla automaattivaihteisilla bensavehkeillä tekemistä. Pihistelydieselillä menisi maantiellä vähän vähemmän, kaupungissa selvästi enemmän. Mutta edelleen aika turhaa diesel vs. bensa vertailua, terveisin huijauskorotusten jälkeenkin yhä jotain 160€/vuosi verot.
Tuosta puhtaasta sähköajosta. Se kannattaa vain ladattavilla vehkeillä, mutta kyllä tämmöisellä vanhahkollakin hybridillä (ei ladattava) kilsan pari pääsisi pelkällä sähköllä kesällä ilman ilmastointia. Takas maitokaupasta se polttis sitten lataisi akun ja vähän karrikoiden kulutus olisi normi neljän sijaan kahdeksan. Mutta mennessä sai hienon 0-kulutusenkan kehuttavaksi

TSI-vagineista. Ei ne mitään ihmevehkeitä ole kuin puheissa. Käytiin sellaisella Lapissa kolmen aikuisen + rojut kuormalla. Golf
manuaalivaihteilla oliko 1.4 vai 1.6 karvahattu tsi kuitenkin täysi ompelukone. Omistaja ajoi lähes koko matkan, kun halusi pihistellä ja vauhti ei edes motareilla noussut yli satasen, muualla 80-90. Kulutus pysyi silti yli viidessä. Sama retki meidän 6 hengen perheen + rojut kanssa isommalla automaattivaihteisella Priuksella huomattavasti reippaammin päästellen kuluttaa likimain saman tai aavistuksen vähemmän.
Tuossakin kaveri sai yhden haamulukeman tsin kulutukseksi, kun kerran vuodessa käy mummovauhdilla pohjoisessa. 90% ajosta kuitenkin pk-seudulla pyörimistä ja kulutus ihan muuta
