KL-varaosat  Race.fi

XC60 akun vaihto

  • 21 Vastauksia
  • 7206 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
XC60 akun vaihto
« : 23.01.2019, 21:49:51 »
Tarvitseeko uutta akkua kertoa/koodata autolle?
Mitäs akkuja jengi laittanut XC60 D5 -08?
Ihan perus akkua, AGM:ää? 70Ah, 90Ah?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #1 : 24.01.2019, 07:01:52 »
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM
Tuon laitoin ja nollasin akkuvahdi kun laitteet löytyy
Juuri sopi paikalleen mutta kansi ei mene kokonaan kiinni

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #2 : 24.01.2019, 13:12:21 »
Bosch joku hopeinen 90A juuri vaihdettu. Koko 350*17*19, takakansi meni ok kiinni mutta etukansi (moottorinpuoleinen) jäi hieman raolleen. Ei haittaa minua
S80 Executive D5 AWD

Poissa marko69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #3 : 26.01.2019, 14:19:34 »
2010 XC60 D5 tavan akku tuli kun kahteen kertaan kysyin Siniseltä mikä reknron mukaan tulee ja hyvin on pelannut

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #4 : 27.01.2019, 15:25:05 »
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM
Tuon laitoin ja nollasin akkuvahdi kun laitteet löytyy
Juuri sopi paikalleen mutta kansi ei mene kokonaan kiinni
Tuohon saa korkeamman kannen! :)

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #5 : 27.01.2019, 15:38:05 »
Onko varaosanumeroa sille kannelle

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #6 : 27.01.2019, 15:47:32 »
Onko varaosanumeroa sille kannelle

31335286
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #7 : 02.02.2019, 10:19:05 »
Viime talvena laitoin Exide ek950 eli 95Ah AGM akku. Piti laittaa korkeampi kansi joka maksoi viitisen kymppiä ja hain kannen siniseltä kun ei maailmalta juuri halvemmalla löytynyt. Tuohon korkeampaankin kanteen tein kolvilla uran kun akun etureuna hieman kanitti eikä mennyt kiinni. Auto on 2014 D5AWD mallia eli ei ole start&stop

Ja loppuun normi julistus:
en nollaillut/koodaillut mitään vaan vaihdoin persmäkeläisittäin kun sinisen huolto ja manuaalikin sanoi että näin voi ongelmitta tehdä. Akkua ei ole kertaakaan latailtu ulkoisilla latureilla vaikka webastolla esilämmitetään 2-3h per päivä. Toista talvea jo mennään.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019, 12:36:52 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #8 : 02.11.2024, 16:13:50 »
2017 mallin XC60 Volle alkoi hienovaraisesti vihjailemaan käynnistysakusta. Edellinen vaihto ollut näköjään 17.7.21 jolloin meni 95 Ah AGM Exide käyttöön ilman koodausta. Nyt sattui Motonetista mukaan muuten samanlainen Exide, mutta 96 Ah on spekseissä. Tällä kertaa tuli tehtyä "koodaus" auton ohjaimelle, katotaanpa kestääkö 3,5 v pidempään sen avulla. Aikamonen sadetanssi tuo itse tehtynä on:

The procedure below will reset the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press the rear fog light button six times (on-off-on-off-on-off)
4. Press the hazard lights button three times (on-off-on)
5. The battery symbol on the dash should flash quickly three times.
 :)
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #9 : 02.11.2024, 18:55:42 »
2017 mallin XC60 Volle alkoi hienovaraisesti vihjailemaan käynnistysakusta. Edellinen vaihto ollut näköjään 17.7.21 jolloin meni 95 Ah AGM Exide käyttöön ilman koodausta. Nyt sattui Motonetista mukaan muuten samanlainen Exide, mutta 96 Ah on spekseissä. Tällä kertaa tuli tehtyä "koodaus" auton ohjaimelle, katotaanpa kestääkö 3,5 v pidempään sen avulla. Aikamonen sadetanssi tuo itse tehtynä on:

The procedure below will reset the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press the rear fog light button six times (on-off-on-off-on-off)
4. Press the hazard lights button three times (on-off-on)
5. The battery symbol on the dash should flash quickly three times.
 :)

Ja kaiken tuon jälkeen ei käynnistä autoa, vaan jättää parkkiin vaikka yön yli. (Jossain luki, että 4h riittää) Näin BMS löytää heti sen jännitteen, johon akku levossa asettuu, tietää mihin ladata. Jos vaihdat akun itse tarkasta, että on täysi ja tarvittaessa lataa se. Miinuskaapeli ensin irti ja kun kytket takaisin, niin kerralla ja voimalla, kipinöitä välttäen.

Kannattaa kysyä Volvo-liikkeestä hintaa akulle, ovat hyviä ja kestäviä. Omassa kesti 5 vuotta kovaa webastokäyttöä. Vaihdoin sitten kaikilta spekseiltään isompaan ja tehokkaampaan Vartaan. Orginaali oli silti kokemuksen mukaan tehokkaampi. Volvo-akku saattoi pitää jännitteen yli 12.6V weban ollessa päällä, Varta tippui alle 12.4V aina. Autossa oli ctekin kolmivaloinen jännitteen ilmaisin kiinni, josta tätä seurailin.

Eihän kukaan ole löytänyt tee-se-itse BMS-resettiä V60 2019 -> Volvoihin? Ainakaan tuo kuvattu nappuloiden painelu ei vilkuta akkuvaloa.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2024, 18:59:19 kirjoittanut Jumu »
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #10 : 02.11.2024, 20:03:57 »
Tuossa virallinen ohje nollaukseen.


Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #11 : 03.11.2024, 10:19:23 »
Ja kaiken tuon jälkeen ei käynnistä autoa, vaan jättää parkkiin vaikka yön yli. (Jossain luki, että 4h riittää) Näin BMS löytää heti sen jännitteen, johon akku levossa asettuu, tietää mihin ladata. Jos vaihdat akun itse tarkasta, että on täysi ja tarvittaessa lataa se. Miinuskaapeli ensin irti ja kun kytket takaisin, niin kerralla ja voimalla, kipinöitä välttäen.



Hyvä muistutus. Minä hätähousu käynnistin heti akun vaihdon jälkeen. No, nyt on resetoitu uudelleen. Latasin kyllä täyteen ennen vaihtoa.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Paikalla FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #12 : 03.11.2024, 20:32:38 »
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #13 : 03.11.2024, 21:24:35 »
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.
Näin minäkin tein 3 v ja 3 kk sitten. Saas nähdä kestääkö resetoimalla pidempään. Uskon että auto on minulla vielä 4-5 v päästä.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 akun vaihto
« Vastaus #14 : 03.11.2024, 23:00:37 »
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.
Voi sen vaihtaa nollaamattakin mutta eipä se välttämättä täyteen lataudukkaan varsinkaan jos akun koko muuttuu, saahan sen jokainen toki tavallaan tehdä.

 

RallyBaron  Samppasport