Viisipyttyisen läppävioista löytyy paljon juttua, mutta entäpä nämä VEA-moottorit? Minulla on autossa ollut päällä jo muutaman kuukauden vikakoodi noihin liittyen (ei CEL, pelkkä koodi muistissa). Vika on päällä jokaisella käyntisyklillä, eli ei mikään hetkellinen ongelma. Olen sen pari kertaa nollannut, mutta tulee heti takaisin.
ECM-P200900 Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank1). Vida ei paljon muita ohjeita anna, kun että läpät on jumissa tai moottori rikki. Kun läppää ajaa manuaalisesti Vidalla, on sen raja-arvot muistini mukaan min -5 astetta ja maks. 105 astetta. Myös kun läpän asentoa katsoo moottorin käydessä Vidasta, näyttää se toimivan aika loogisesti.. Eli matalilla kierroksilla jossain puolivälissä, ja kierrosten noustessa aukenee kokonaan.
Nollasin läpän adaptaation, ja silloin läpän äärirajat nousivat hetkellisesti vielä 10 astetta lisää molempiin suuntiin (-15 ja 115), mutta sitten ekan kalibroitumisen jälkeen ne olivat taas noissa normaaleissa lukemissa.
Onko kenelläkään ideaa, mihin tuo vikakoodi voi liittyä, ja voiko vivusto olla jumissa tai rikki, jos se kuitenkin antaa järkeviä arvoja vidalle? Missähän kohtaa se asentoanturi on siinä vivustossa, vai mittaako se peräti vain moottorin asentoa?
Edit: No joo, kyllähän tuossa kuvauksessa viitataan nimenomaan suljetun rajaan, eli olisiko sitten niin, ettei se läppä kuitenkaan sulkeudu oikein imusarjassa olevan paskan takia?
