Autoracing  KL-varaosat

V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika

  • 26 Vastauksia
  • 5001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tapsak4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #15 : 23.02.2019, 17:58:30 »

Itse en käytä maskinsuojaa. En oikein usko, että siitä olisi mitään iloa. Moottori kuitenkin lämpiää ajossa nopeasti, oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Tällä erää en aio tehdä enää muita temppuja. Jos on pakkasta enemmän niin pidetään sitten ardic päällä ajossa. Se avittaa kohtuullisesti lämpimän ilman tulemista.

Eikös polttoainelämmitin vain lämmitä kennoille tulevaa vettä lisää?

Maskin suoja - kokemuksia muilta? Kyllähän se huimasti estää ajoviiman pääsyä moottoritilaan.

Tapsa

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #16 : 23.02.2019, 18:06:05 »
Kyllä tietokoneen mukaan se sisätilan lämpöanturi näytti ihan oikeaa lukemaa. Sitähän se ardic tekee, eli lämmittää kennolle tulevaa vettä lisää. Bensavehkeissä se vieläpä työntää ekana kennolle ja vasta sitten moottorille. Senpä vuoksi se varmaan vähän auttaakin.

Pitäisi se kait tuota viimasuojaa käyttää mutta kun ei tuo pakkanen ole tuntunut vaikuttavan moottorin lämpöihin mitenkään niin ei ole tullut käytettyä. Eikä se kait sisään otettavaan ilmaan vaikuta muutenkaan, kun eikös ilma vedetä siitä tuulilasin edestä suodattimelle ja sitten sekoiteta? Voisi sitä kait toki kokeilla laittaa keulaan mutta mutta.. Tokkopa se sisään puhallettavaan ilmaan kauheasti vaikuttaa  ???..

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #17 : 23.02.2019, 18:48:41 »
Kyllä tietokoneen mukaan se sisätilan lämpöanturi näytti ihan oikeaa lukemaa. Sitähän se ardic tekee, eli lämmittää kennolle tulevaa vettä lisää. Bensavehkeissä se vieläpä työntää ekana kennolle ja vasta sitten moottorille. Senpä vuoksi se varmaan vähän auttaakin.

Pitäisi se kait tuota viimasuojaa käyttää mutta kun ei tuo pakkanen ole tuntunut vaikuttavan moottorin lämpöihin mitenkään niin ei ole tullut käytettyä. Eikä se kait sisään otettavaan ilmaan vaikuta muutenkaan, kun eikös ilma vedetä siitä tuulilasin edestä suodattimelle ja sitten sekoiteta? Voisi sitä kait toki kokeilla laittaa keulaan mutta mutta.. Tokkopa se sisään puhallettavaan ilmaan kauheasti vaikuttaa  ???..

En tiedä tuosta ardigin toiminnasta kun ei ole kokemusta.
,,,eikös siellä kuskin jalkatilassa oik puolella ole myöskin joku tunnistin joka mittailee ilman  lämpötiloja,en tiedä mittaako tuo anturi sekä auto / manual ilmastoinnin ollessa kytkettynä.

ps älä laita laittele mitään viimasuojia,ei nämä kärryt tarvi niitä kun kaikki toimii ok
« Viimeksi muokattu: 23.02.2019, 18:53:48 kirjoittanut harald »
S60 v2001 103kw B5244 S2

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8040
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #18 : 23.02.2019, 21:36:43 »
2. Kuulemma ihmiset vaihtaa vesipumppuja ihan turhaan näihin autoihin, eli jos on alkuperäinen joka on aisinin tekemä niin kestää hyvin 400tkm. Kuulemma ovat havainneet joissakin tilanteissa, että tarvikepumpuissa joita remmiremontin yhteydessä laitetaan, olisi siivet pienemmät kuin alkuperäisessä. Tästä syystä neste ei kiertäisi kennolle niin tehokkaasti, että lämpöä tulee kunnolla.

Itselläni auttaa se, että ilmastoinnin sammuttaa. Se tuo hieman lisää lämpöä. Ilmeisesti pakkasellakin ilmastointi tekee jotain, vaikkei varsinaisesti kompressori ole päällä. Lisäksi kierrosten ottaminen isommaksi auttaa, mutta kierroksia tarvitaan 3000 tai enemmän. Tämä toki antaisi viitteitä siitä, että vesipumppu olisi tehottomampi. Myös tyhjäkäynnillä sisään puhallettava ilma haalenee selkeästi. Tiedä tästä taas sitten.
Monesti oon vertaillut vaihdon yhteydessä muunmerkkisten pumppujen siipiä vanhaan alkuperäiseen(Aisiniin) ja niissä on ihan selvä kokoero. Siiven halkaisija on pienempi ja profiili matalampi kuin alkuperäisessä eli jää kauemmas lohkosta. Muutamassa omassakin autossa eron huomaa ja kierrosten pitää olla noilla tienoilla, että neste kiertää kunnolla ja antaa hyvin lämmintä sisälle.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2019, 21:38:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #19 : 23.02.2019, 21:56:16 »
INA-merkkinen vesipumppu on täysin samanlaisilla siivillä kuin orggis Aisin.
Niitä olen noihin laittanut.

Poissa tapsak4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #20 : 24.02.2019, 06:23:41 »
Monesti oon vertaillut vaihdon yhteydessä muunmerkkisten pumppujen siipiä vanhaan alkuperäiseen(Aisiniin) ja niissä on ihan selvä kokoero. Siiven halkaisija on pienempi ja profiili matalampi kuin alkuperäisessä eli jää kauemmas lohkosta. Muutamassa omassakin autossa eron huomaa ja kierrosten pitää olla noilla tienoilla, että neste kiertää kunnolla ja antaa hyvin lämmintä sisälle.

Mulla on huoltohistoria tallessa 46.000 km mittarilukemasta saakka (v 2014)..... hihna on vaihdettu sen jälkeen 2 kertaa ja kääntöpyörä kerran - pumppua ei o missään laskussa. Kaikki Biliasta. Voisin kuvitella, että pumppu on alkuperäinen edelleen. Nyt on 125.000 km. Alkuperäinen omistaja ajoi aika vähän ja auto on ollut mulla vajaan vuoden.

Pitää tutkia aihetta lisää. Kaikki muut meidän autot lämpiää todella paljon paremmin kuitenkin.

Tapsa
« Viimeksi muokattu: 24.02.2019, 06:35:09 kirjoittanut tapsak4 »

Poissa tapsak4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #21 : 24.02.2019, 13:21:18 »
Tutkittu lisää. Lämpötilatunnistimisessa oli roskaa melkoisesti - vika tuskin kuitenkaan tässä. Säätömoottoritkin surisevat lupaavan oloisesti nappeja käännellessä....

Autossa on jälkikäteen, mutta uutena asennettu polttoainelämmitin. Laitoin sen ajossa päälle ja nupit kaakkoon - no jo alkoi lämmintä tulemaan.

Lisälämmitin on aivan vasemmassa etukulmassa ja niin alhaalla kuin saa. Siis airboxiakin edempänä..... ja alttiina kyllä wind chillille....  Letkuvetoa on metri tolkulla ja auton lämppärin virtaus kulkee siis käsittäkseni aina sen kautta.

Etenkin jos lämmitin ei o ollut kovalla pakkasella päällä on lämpöhäviöt tuolla lekinkillä varmasti valtavat verrattuna alkuperäiseen asetelmaan. Eikä kabiiniin saada puolen tunnin työmatka-ajossa energiaa paljoakaan.....

Missähän ns tehdasasennettu lisälämmitin fyysisesti sijaitsee? Onko paikka sama?

Tapsa

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #22 : 24.02.2019, 13:33:53 »
Eiköhän se ole bensamallissakin vasemman etupyörän edessä niinkuin aina dieselissä tämänikäisissä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #23 : 25.02.2019, 09:08:54 »
Alkaa taas olemaan mysteeristä tämä auton omistaminen. Kennon vaihdon jälkeen tuulilasi ja etusivuikkunat huurtuivat/kalvottuivat pariin otteeseen ja piti aina pestä pois. Kävin pajalla ja tutkittiin kennoa irroittamatta, että kennon alue on kuiva. Huurtuminen on alkanut vähenemään selkeästi kyllä.

Mutta. Tänä aamuna kun piti töihin lähteä niin ajotietokone tuumasi, että eläpä ukko mene mihinkään kun jäähdytinnesteet on vähissä. Totta, näin se on. Selvästi alle minimin. Mystistä tästä tekee se, että kolme päivää sitten perjantaina viimeksi tarkastin nesteet ja olivat ihan samassa kohdassa kuin ovat aina ennenkin olleet. Noin kolmen sormen verran yli minimimerkin. Enpä ehtinyt asiaa vielä tutkia enempää kun tuli hivenen kiirus keksiä millä töihin pääsee.

Ainoat muuttuvat tekijät viime aikoina ovat olleet kennon vaihto ja perjantaina tehty autopesu alustapesun kanssa. Voiko pesussa yhtäkkiä hajota jotain niin, että alkaa vuotaa? Ajelin autopesusta kuitenkin vielä kotio ilman mitään ilmoituksia. Mikä ihme voi aiheuttaa nesteiden hupenemisen noin radikaalisti kun auto on ollut käyttämättä pari päivää?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #24 : 25.02.2019, 09:28:33 »
Alkaa taas olemaan mysteeristä tämä auton omistaminen. Kennon vaihdon jälkeen tuulilasi ja etusivuikkunat huurtuivat/kalvottuivat pariin otteeseen ja piti aina pestä pois. Kävin pajalla ja tutkittiin kennoa irroittamatta, että kennon alue on kuiva. Huurtuminen on alkanut vähenemään selkeästi kyllä.

Mutta. Tänä aamuna kun piti töihin lähteä niin ajotietokone tuumasi, että eläpä ukko mene mihinkään kun jäähdytinnesteet on vähissä. Totta, näin se on. Selvästi alle minimin. Mystistä tästä tekee se, että kolme päivää sitten perjantaina viimeksi tarkastin nesteet ja olivat ihan samassa kohdassa kuin ovat aina ennenkin olleet. Noin kolmen sormen verran yli minimimerkin. Enpä ehtinyt asiaa vielä tutkia enempää kun tuli hivenen kiirus keksiä millä töihin pääsee.

Ainoat muuttuvat tekijät viime aikoina ovat olleet kennon vaihto ja perjantaina tehty autopesu alustapesun kanssa. Voiko pesussa yhtäkkiä hajota jotain niin, että alkaa vuotaa? Ajelin autopesusta kuitenkin vielä kotio ilman mitään ilmoituksia. Mikä ihme voi aiheuttaa nesteiden hupenemisen noin radikaalisti kun auto on ollut käyttämättä pari päivää?
Olisikohan jäänyt vähän kosteutta mikä näkyi aluksi lasin huurtumisena?
Nesteiden hupenemisen syynä oisko vain jäänyt järjestelmään ilmaa mikä viiveellä poistui?

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #25 : 25.02.2019, 09:36:10 »
Kennon vaihdosta on kuitenkin jo melkein kaksi viikkoa, eikait se ilma niin kauaa siellä järjestelmässä olisi viihtynyt? Aktiivisesti kuitenkin käytän autoa ja päivässä minimissään se 70km työmatkaa. No, ainahan kaikki varmaan jotenkin on mahdollista. Hämmentää vain tällainen täysin yllättävä nesteen häviäminen ilman että autoa edes on käytetty.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #26 : 25.02.2019, 09:43:42 »
Pahvi auton konetilan alle ja tarkkailemaan vuotaako sieltä. Sulla on myös Ardic käytössä, se voi äkisti hukata nesteet.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Kulkukoira  Proturbo