Samppasport  Futurez

AW55-50 normaali käytös hidastaessa?

  • 2 Vastauksia
  • 1330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa solar4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
AW55-50 normaali käytös hidastaessa?
« : 03.03.2019, 11:30:33 »
Ostin joku kuukausi sitten suhteellisen vähänajetun (lue: kaupunkiajossa olleen) 170hp '00 S80:n, mitä koeajaessa jo ihmettelin automaatin toimintatapaa, mutta oletin sen kuuluvan asiaan. Nyt parin pitkän keikan (350 - 650km / päivä) jälkeen vaihto kakkoselta kolmoselle on ruvennut viivästymään, mikä viittaa siihen perinteiseen venttiilikoneiston, tarkemmin ottaen solenoidien jumittamiseen. Tämä sikäli selvää, tarkoitus on irrottaa venttiilikoneisto ja puhdistaa solenoidien akselit / liukulaakerit, mutta asiaa tutkiessa luin kirjoituksia sopeuttamisajosta ja sen kriteereistä alasvaihtoon liittyen. Eli kysymys kuuluu:

Kun tuolla omalla katiskalla D-vaihteella päästän kaasusta, tippuu moottorin kierrokset hyvin lähelle tyhjäkäyntiä (siinä missä esim. 850:n vanhempi Aisin tiputtaa kierroksia muutama sata kierrosta) ja heti jarrua vähääkään käyttäessä selkeästi veto katkeaa kokonaan. Toki ei tee tätä kun turbiinilukko on päällä (80+km/h D-vaihteella ja pakkovaihteilla sitten vähemmän). Mikäli jarrua on käytetty hidastamiseen, on kaasun painamisesen jälkeen vedon kytkeytymisessä taas parin sekunnin viive. Ilmeisemmin vaihteisto etsii silloin pykälää, mutta moottori ehtii silti ottaa kierroksia, joka aiheuttaa rykäyksen kiihdytyksessä ellei ensin kevyellä kaasunpainamisella "pyydä askia mukaan" ja sen jälkeen vasta kiihdyttää kovemmin. Esim. kasipätkän kanssa saattoi risteysalueella tunkea lapun samantien lattiaan ja vaikka veto ei välttämättä sillä sekunnilla pyöriin tullutkaan, ei mitään rykäystä tapahtunut.

Muutoin aski kyllä toimii (tai toimi ennen tuota 2-3 vaihdon tökkimistä) ihan ok, vaihdoissa ei mitään mystiikkaa, ei tärise eikä luista. Tuo "moottorijarru" käytös on vain hyvin erilaista kuin mihin olen esim. kasipätkän tai amerikan TH-askien kanssa tottunut ja nyt jäin miettimään onko se ylipäätään normaalia. Remonttimielessä tarkoitus ei ole tehdä muuta kuin solenoidien puhdistus ja öljyn huuhteluvaihto, mutta jos tuo ei ole normaalia ja jokin tietty osa (servo/solenoidi tms) vaikuttaa toimintaan, pitää ottaa harkintaan josko sen fiksaisi samassa..

[Edit]oli pakko muokata viestiä pienen ajon jälkeen, jotenkin sitä oletti osaavansa kuvailla askin "erikoista" käytöstä 10tkm sillä ajettuaan, mutta ei nähtävästi  ???
« Viimeksi muokattu: 03.03.2019, 11:55:27 kirjoittanut solar4 »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 normaali käytös hidastaessa?
« Vastaus #1 : 03.03.2019, 12:53:43 »
Mulla sama aski ja kyllä se 60-70 vauhdissa tiputtaa n.1000 kierrokseen kun löysää kaasun. Kierrämällä öljynvaihto saattas parantaa käytöstä. Kunhan on jws 3309 luokitus. Mulla oli samantapaisia oireita ja ölynvaihto korjasi.

Poissa solar4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 normaali käytös hidastaessa?
« Vastaus #2 : 03.03.2019, 17:29:03 »
Joo öljynvaihto huuhtelemalla on tarkoitus tehdä. Ja kun auton huoltohistoriasta ei selviä onko tuota ennen edes tehty, tarkoitus on lisätä lauhduttimen paluulinjaan ylimääräinen suodatin. Suodatinta hakiessa pitää paikallisesta automaattiputkasta käydä kysäisemässä mitä Transgo:n shiftkitti (https://www.automaticchoice.com/uploads/producten/pdfs/Catalogue/SK-AW55.pdf) heillä maksaisi.

Tuon kanssa ei tarttis sooloilla noiden solenoidien päitä takaisin umpeen vaan voisi käyttää valmiita osia. Jenkeissä eivät nähtävästi ensimmäisenä ole venttiilikoneistoa uusimassa, kuten suomessa, vaan solenoidit putsataan ja käytetään juuri tuota tai tuon kaltaista shift kittiä. Ilmeisesti sarjaa käyttäessä kuitenkin vaatii säätöä, jotta öljynpaine askissa saadaan kohdalleen. Toisaalta voisi olettaa että ~300tkm ajetussa askissa on sen verran kuonaa ja kulumaa, että säätö olisi muutenkin ihan järkevä vaihtoehto.

 

Futurez  Kulkukoira