Jaahas, lähdin aamukaffen jälkeen pajalle tutkimaan vielä lisää. Oikeanpuolen pitkä vetari, jota pikaisesti luulin vaihdetuksi, onkin alkuperäinen ! Tarrat vieläkin tallella, valmistuspäivä molemmissa kepeissä 08/2005

Eli vetareilla vedelty 180tkm ja 14-vuotta. Molemmissa sisäpään vetonivelissä reipas välys joka suuntaan, ja nämähän ovat ns. "tyyppivikoja", varsinkin tuo pitkä keppi. Kuten aikaisemmin kirjoittelin, lyhyen kepin tilasinkin ruotsista (SKF). Tilataan tuo pitkä myös.
Kaikki muu vaikuttaa erittäin hyvältä ikäisekseen. Aksiaaleissa on minimaalinen välys, niinkuin aiemmin totesin.
Otin muutaman kuvan ja videon selventämisen vuoksi.
Pitkä vetari

Lyhyt vetari (valmistuspäivä 8.8.2005)

Volvo pukilla

Oikea puoli alhaalta

Vasen puoli alhaalta

Pikkuhiljaa saadaan volvo kuntoon. Uskomatonta, että ns. "perustallaaja" ei reagoi tämmöisiin ongelmiin lainkaan (laakerit,tärinä yms). Itse olen erittäin tarkka näiden kanssa, pääsee autot aina hyvään kotiin

Nimimerkillä "monia yksilöitä pelastanut".

Tähän mennessä tehty ongelman selvittämiseksi:
-Renkaiden ja vanteiden tarkastus ja tasapainotus (pahimmillaan 60g heitto)
-Ohjauskulmien säätö (taakse 1,4mm aurausta , eteen 0,7mm , camberit aika lähellä nollaa , casterit tasan)
-Vasen etu pyöränlaakeri (SKF)
Seuraavaksi tosiaan molemmat vetarit uusitaan SKF merkkisillä ja moottorin ylätukikumi samaan syssyyn. Automaatista ei pitäisi tulla öljyä ulos, kun nyppää kepin irti. Maalaisjärjen mukaan pitäisi näillä tulla kuntoon ! Ja tietysti ohjauskulmat vielä kerran remontin jälkeen.