TamCar  KKD Motorsport

Onko kulutuksessa eroja S60, S80 ja V70 välillä - jos sama kone?

  • 8 Vastauksia
  • 579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi

Onko itse mitattuja ja todettuja eroja Volvojen kulutuksissa, jos autot ovat samanlaisilla bensavapareilla olevia S60, S80 ja V70 automaatteja?

Ymmärtääkseni erot ovat todella pieniä. Vai kuinka?

Näin eläkeläisenä joutuu tarkkaan miettimään millaisella Volvolla loppuaikansa ajaa. Nykyinen S80 vm. 2004/05 on 170-hevosvoimaisella bensakoneella varustettu ja aivan unelmapeli. Tosin bensaa menee kohtalaisen paljon, toki ajotavasta riippuen.

Edessä on yhteen autoon siirtyminen ensi kesänä, kun pikkuvaimolta loppuvat työt ja hänen diesel-S80 joutaa myydä pois. Mitä suosittelette? Volvossa pysyn ehdottomasti!  8) 8)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2646
Volvoa ei kyllä polttoaineen pihistelyn takia kannata ostaa, fysiikan lait ei muutu ja paino määrää liikuttamiseen vaadittavan voiman eikä se voima synny tyhjästä. Elinkaarikustannukset on tällä hetkellä aika vaikea ennustaa kiitos poukkoilevan verotuksen ja muun poliittisen säädön. Ainut mikä on varmaa niin halvemmaksi ei ajaminen muutu. Ajosuorite sentään on suht ennustettava jos ei tarvitse mennä töihin. Vähäisellä ajamisella ei kannata tuijottaa polttoainekustannuksia vaan auton ylläpitokustannuksia ja pakollisia käyttömaksuja. Polttoainekulujen erot noissa autoissa ei niiden joukossa näy. Nuo mallit mitä sinulla on pihassa, on varsin luotettavina pidettyjä, ruostumattomia ja kilometreja kestäviä ja halpoja huoltaa varsinkin jos tekee itse.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Mallit S80 ja V70 ovat halpoja huoltaa, totta. Ja pitää - jos ei polttoainekuluja ja veroja lasketa. Volvoa ei tosiaankaan kannata polttoainekuluissa pihtaamisen takia hommata!  ;D

Meillä on yli 12 vuoden kokemukset useammasta Volvosta ja erittäin tyytyväisiä ollaan. Halpoja ovat huoltaa, vaikka kaveri hommat tekeekin - enimmäkseen. Esimerkiksi oma bensavapari-S80 on vienyt reiluun puoleen vuoteen huoltokuluina vain noin 140-160 euroa. Tuo hinta sisältää vaihteistoöljyn vaihdon, moottoriöljyn + suodattimen vaihdon. Ei muuta.

Bensaa on mennyt jonkin verran 7,6-8,6 litran kesäajokulutuksella ja nyt talvella noin 10 litran keskikulutuksella. Ajokilometrejä on kertynyt noin 7300 km.

Tällä tahdilla voi olla, että nykyinen S80 bensavapari säilyy ykkösautona ja siis ainoana menopelinä.  :)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Niitä kulutuseroja ei siis taida olla vai?

Tai jos erot ovat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä. Siis jos ajot ovat luokkaa 14000-16000 km per vuosi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2646
Diesel kuluttaa semmoisen 3 litraa vähemmän kuin bensa muuten samassa autossa ja kulutus sallii vähän raskaamman kaasupolkimen ja kuorman ilman näkyvää muutosta, itse otin dieselin tämän ja koneen kestävyyden vuoksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 752
Niitä kulutuseroja ei siis taida olla vai?

Tai jos erot ovat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä. Siis jos ajot ovat luokkaa 14000-16000 km per vuosi.
Desilitran suuntaan jos toiseen taitaa olla nämä erot. 2.4 vapari kuluttaa siinä 7.5L/100 pääasiallisesti maantieajossa. (20/80 Kaupunki/Maantie)
Volvo S60 2.4 -07 | Seat Mii 1.0 Ecomotive -16 | VW 1300 -73
iCarsoft i906 käytettävissä Pietarsaaren seudulla | iCarsoft 906 tillgänglig i Jakobstadsnejden.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2646
Nelivedollinen kuluttaa sitten litran enemmän kuin etuvetoinen ja XC90 massansa ja ilmanvastuksensa kanssa taitaa kuluttaa pari litraa enemmän kuin vastaava matalampi malli.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Diesel kuluttaa semmoisen 3 litraa vähemmän kuin bensa muuten samassa autossa ja kulutus sallii vähän raskaamman kaasupolkimen ja kuorman ilman näkyvää muutosta, itse otin dieselin tämän ja koneen kestävyyden vuoksi.

Meillä on iltojeni valon ja aamujeni auringon käytössä olevan 2003 mallin S80 2,4 D Volvon pientä kulutusta ihailtu. Mulla ollessaan se vei epävirallisten mittausteni mukaan 5,7-6,2 litraa sataselle. Ja lokoisaa oli meno.

Nyt viime syksynä mitattiin samalle autolle vaihtelevalla ajolla ja tarkemmalla mittauksella peräti 7,3 litraa (jos muistan oikein) sataselle. Se oli yllättävän paljon. Mutta dieselillä ei tosiaan lasti juuri vaikuta eikä paljon nopeuskaan - ellei sitten laskettele yli 110 km/h tai sen ylitse. Sitten rupeaa kulutus nousemaan!

Samaan aikaan bensavaparille mittasin vaihtelevassa kelissä todella pienen, muistaakseni 7,6 litraa sataselle. Vastaavasti  kulutus nousee heti, jos ajaa yhtään kovempaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2646
Spritmonitor.de :ssä löytyy varmaan vertailupohjaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Proturbo